تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

هفته ی آینده در ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه اخبار سفارشات کالاهای بادوام ، فروش خانه های معوقه و سخنرانی رابرت استیون کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس آمریکا مورد توجه خواهند بود اما در ادامه روز سه شنبه ببیشترین توجه بازار بر روی آمار مقدماتی نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) و سخنرانی ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنگره آمریکا متمرکز خواهد بود.

اخبار مدیران خرید شیگاگو (PMI) و ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا و شاخص تولید ریچموند نیز در این روز منتشر خواهند شد. روز چهارشنبه دو خبر بسیار مهم و تاثیر گذار آمار تعدیل خالص هزینه مصرف شخصی آمریکا (PCE) ، درآمدها و مصارف شخصی آمریکا و آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) منتشر خواهند شد که وضعیت فعالیت های کارخانه های تولیدی و صنعتی در آمریکا را تعیین خواهند کرد.

اقتصاددانان زمانی که این شاخص بالای سطح ۵۰ قرار دارد را دوره رونق و توسعه اقتصادی تلقی می کنند و زمانی که شاخص زیر عدد ۵۰ باشد را نشانه رکود و کسادی اقتصادی می دانند، بعبارتی دیگر عدد ۵۰ مرز روانی اقتصادی برای شاخص مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) می باشد. روز پنجشنبه به غیر از آمار معمول مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما روز جمعه توجه اصلی بازار بعد از اعلام آمار مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) به سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (اوانس، پاول، فیشر) و از همه مهمتر سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهد بود.

همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم هفته ی آینده روز سه شنبه شاید برای بازار نقطه عطفی باشد و سخنرانی ترامپ در کنگره آمریکا و سوال و جوابهایی که مطرح خواهد شد، می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاستهای مالی و برنامه های وی را برای معامله گران بازار ترسیم کند. این روزها هم هرچند در سایت ها ، روزنامه ها و شبکه های خبری زیاد از برنامه های اقتصادی ترامپ و طرح کاهش مالیاتی می شنویم اما هنوز صحبت جدی از مقامات و خود شخص ترامپ دال بر ارائه جزئیات از برنامه های خود نشنیده ایم.

دیروز هم ترامپ با مدیران ارشد شرکت های بزرگ آمریکایی جلسه داشت و وعده بازگشت میلیون ها فرصت شغلی به آمریکا را داد اما هیچ برنامه ای خاصی را در مورد چگونگی اجرای آن ارائه نداد. از آنجایی که تصمیم گیری در رابطه با طرح کاهش مالیات برعهده ترامپ و همکارانش می باشد و نه تحلیلگران سایت ها و روزنامه ها بنابراین ما نیز چاره ای نداریم جز اینکه تا روز سه شنبه منتظر بمانیم و به سخنان ترامپ در برابر کنگره آمریکا گوش فرا دهیم.

ظاهرا بازار نیز چنین کرده و در طی ۲۴ ساعته گذشته کاهش شاخص دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار هم به دلیل عدم شفافیت از برنامه های اقتصادی ترامپ و تعدیل انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس بعد از اظهارات دیروز وزیر خزانه داری آمریکا بوده است. بنابراین در صورتی که این سناریو محقق شود و ترامپ روز سه شنبه در کنگره آمریکا جزئیات برنامه های خود را ارائه نکند و در واقع این مساله شفاف سازی نشود، باید انتظار موج دیگری از تضعیف شاخص دلار آمریکا را به سوی سطح حمایت ۱۰۰٫۲۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۹۴٫۴۶ به ۱۰۳٫۸۲) داشته باشیم که در نمودار پایین مشخص است.

تا بدین جای کار شاخص دلار آمریکا اولین کاهش هفتگی خود را در طی سه هفته گذشته تجربه کرده است و پس از سخنان دیروز وزیر خزانه داری آمریکا و اظهارات ایشان در مورد اصلاحات مالیاتی ترامپ، فروشندگان دلار آمریکا از این شرایط به نفع خود بهره گرفته اند و قیمت جهانی اونس طلا را به بالاترین نرخهای سه و نیم ماهه گذشته افزایش داده اند و هم اکنون قیمت این فلز در نزدیکی سطح ۱۲۵۷ (خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته) در نوسان است و در حرکت صعودی قیمت جهانی اونس طلا چنانکه سطح مقاومت ۱۲۶۱ (خط مقاومت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) با قدرت شکسته شود، احتمال تشکیل حرکت صعودی و حرکت به سطوح سطح ۱۲۷۸ وجود دارد.

در شرایط حال حاضر در بازار ارز با تقویت دارایی های مطمئن و ارزهای کم بازده نظیر ین ژاپن و فرانک سویس، روند ریسک گریزی (ابطال معاملات انتقالی)  ادامه داشته و به نظر می رسد نوسانات جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن تا حد زیادی وابسته به تحولات منطقه یورو و انتخابات فرانسه است زیرا در حال حاضر، نوسانات جفت ارز یورو – ین ژاپن است که حرکت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن را تحت تاثیر خود قرار داده است. در واقع بطور کلی، تغییرات قیمت در بازار ارز عمدتاً تحت تاثیر نوسانات سایر بازارهای سرمایه است و با برجسته شدن یکی از این بازارها (سهام، اعتبار، اوراق قرضه، کالا)، تغییرات قیمت بازار ارز بر مبنای آن صورت می گیرد.

از منظر تحلیل تکنیکال در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن قیمت آن در تلاش برای تثبیت پایین سطح ۱۱۲٫۳۸ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از موج افزایشی ۱۱۱٫۵۹ به ۱۱۴٫۹۵) می باشد که اگر موفق به تثبیت کندل دو ساعته پایین آن شود منجر به کاهش قیمت به سوی سطوح ۱۱۱٫۹۸ و ۱۱۱٫۵۹ یعنی به ترتیب خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۱۰۰ درصدی می شود.

برای امروز کف ابر ایچیموکوی روزانه این جفت ارز در سطح ۱۱۱٫۸۱ قرار دارد که تا روز دوشنبه این کف ابر تا سطح ۱۱۲٫۳۵ بالا میاید و احتمال نفوذ قیمت به زیر این کف ابر ایچیموکو وجود دارد. در حرکت صعودی نیز تنها به شرط کلوز روزانه قیمت بالای سطح مقاومت ۱۱۳٫۶۳ (خط تنکان سن) سناریوی نزولی را خنثی خواهد کرد. لازم به ذکر است در تقویم اقتصادی امروز در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران به غیر از آمار فروش خانه های نوساز و آمار بازبینی تمایلات و انتظارات مصرف کنندگان میشیگان آمریکا اخبار چندانی منتشر نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت شاخص جهانی دلار آمریکا