تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دیر یا زود تا سطح مقاومت ۱۲۷۸ افزایش یابد که این موضوع را شکسته شدن سطح مقاومت ۱۲۴۸ در نمودار روزانه پایین نشان داده است. در چارت زیر این سطح مقاومت ۱۲۴۸ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار داشت که هفته ی گذشته کم و بیش با قدرت شکسته شد.

براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت مقاومتی شکسته شود به سمت مقاومت بعدی حرکت خواهد کرد که مقاومت بعد از ۱۲۴۸ بر روی سطح ۱۲۷۸ در نمودار پایین مشخص شده است و برای تایید افزایش قیمت به سطح ۱۲۷۸ لازم است که قیمت حتما از نزدیک ترین سطح مقاومت خود یعنی سطح ۱۲۶۱ (خط مقاومت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) عبور کند.

بررسی امواج الیوت ویو نیز نشان می دهد که قیمت اونس طلا در موج افزایشی C به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی آغاز شده از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) قرار دارد که در میان مدت در این موج از قدرت و پتانسیل خوبی برای رسیدن به سطح ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) برخوردار است. از نظر تحلیل تکنیکال احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی بعد از رسیدن قیمت اونس طلا به منطقه مقاومت ۱۲۷۸ – ۱۲۸۷ بعید نیست.

در قیمت جهانی اونس طلا بار دیگر شاهد افزایش قیمت به سوی سطح ۱۲۶۰ هستیم که نشان دهنده تلاش مجدد خریداران برای عبور از این سطح و حرکت به سوی سطح ۱۲۷۸ می باشد. در این میان، سخنان هفته ی گذشته وزیر خزانه داری آمریکا و نگرانی معامله گران از انتخابات پیشرو در فرانسه در افزایش ارزش اونس طلا بی تاثیر نبوده است.

استیون مانچین، وزیر خزانه داری دولت ترامپ هفته ی گذشته صراحتا گفت، هر گامی که دولت دونالد ترامپ در مورد سیاست های اقتصادی بر می دارد، احتمالا امسال تاثیر محدودی خواهد داشت. این اظهارات نشان داد که هنوز کار زیادی تا نهایی شدن طرح اصلاح مالیاتی دولت ترامپ باقی مانده است و از آنجایی که سرمایه گذاران حساب ویژه ای روی این طرح باز کرده بودند و معتقد بودند که موجب رشد اقتصادی و تورم در اقتصاد آمریکا خواهد شد، با چنین اظهاراتی ناامید شدند و قیمت جهانی اونس طلا را به نزدیکی سطح مقاومت ۱۲۶۱ رساندند.

اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم، برای امروز سطوح ۱۲۵۰ و ۱۲۴۸ نقش حمایت بسیار قوی را بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند صعودی باشیم، در این صورت اولین هدف نرخ ۱۲۶۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و هدف بعدی نرخ ۱۲۶۳ و ۱۲۶۷ خواهند بود و در صورتیکه خریداران اونس طلا به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح ۱۲۶۱ تثبیت شود (یک کندل دو ساعته در بالای آن بسته شود) چرخ حرکت به میل اونس طلا تا نرخ ۱۲۷۸ حرکت خواهد کرد.

کاهش ارزش دلار آمریکا و انتظارات بازار از اینکه ترامپ تمایلی به دلار قوی در بازارها ندارد و این گمانه زنی در بازار که ممکن است بانک مرکزی آمریکا (FOMC) تغییری در میزان نرخ بهره بانکی خود در نیمه اول سال جاری اعمال نمی کند موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای سه و نیم ماهه گذشته شده است. از منظر تحلیل فاندامنتال باید توجه داشت که خبر فردا بسیار تعیین کننده خواهد بود، سخنرانی دونالد ترامپ رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کنگره آمریکا مورد توجه معامله گران بازار قرار خواهد گرفت و باید منتظر واکنش قوی بازار به این خبر باشیم.

فردا شب بازار در انتظار ارائه جزئیات سه طرح پیشنهادی مالی حائز اهمیت دونالد ترامپ به عبارتی برنامه اصلاح مالیاتی، برنامه زیرساخت و برنامه وی برای افزایش هزینه‌ها خواهد بود. در این میان، آنچه برای معامله گران اهمیت دارد، توجه به آنها به ارائه جزئیات طرح مالیاتی ترامپ است زیرا اگر این مساله در لابه لای سخنرانی ترامپ شفاف سازی نشود، شاهد موضع گیری سریع معامله گران و افزایش قیمت اونس طلا خواهیم بود.

بدین ترتیب، در صورتیکه ترامپ نتواند به انتظار بازار در مورد ارائه جزئیات طرح مالیاتی خود پاسخ دهد، می تواند به کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارها منتهی شود و روند افزایشی قیمت جهانی اونس طلا با هدف رسیدن به سطوح ۱۲۷۸ و ۱۲۸۶ ایجاد گردد. لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۸۴۱٫۱۶۹ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا