تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن در این هفته دوباره سطح مقاومت ۱۰۱٫۶۱ را لمس کند و اگر این سطح مقاومت با قدرت شکسته شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۲٫۴۵ صادر خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۹۴٫۰۷۷ (پایین ترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده اند و همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت در روز ۱۵ فوریه پس از برخورد به سطح مقاومت ۱۰۱٫۶۱۲ حرکت اصلاحی و نزولی را تجربه کرده است که این حرکت اصلاحی در سه موج شکل گرفته است.

از نظر تحلیل تکنیکال موج سوم به عبارتی موج c در نزدیکی سطح حمایت ۱۰۰٫۲۴۶ تکمیل شده است و قیمت از هم اکنون در موج افزایشی ۵ قرار گرفته است که پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۹۴٫۰۷۷ محسوب می شود و برای این هفته هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطح حمایت ۱۰۰٫۲۴۶ می باشد که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

از منظر تحلیل فاندامنتال باید توجه داشت که خبر فردا بسیار تعیین کننده خواهد بود، سخنرانی دونالد ترامپ رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کنگره آمریکا مورد توجه معامله گران بازار قرار خواهد گرفت و باید منتظر واکنش قوی بازار به این خبر باشیم. فردا شب بازار در انتظار ارائه جزئیات سه طرح پیشنهادی مالی حائز اهمیت دونالد ترامپ به عبارتی برنامه اصلاح مالیاتی، برنامه زیرساخت و برنامه وی برای افزایش هزینه‌ها خواهد بود. در این میان، آنچه برای معامله گران اهمیت دارد، توجه به آنها به ارائه جزئیات طرح مالیاتی ترامپ است زیرا اگر این مساله در لابه لای سخنرانی ترامپ شفاف سازی نشود، شاهد موضع گیری سریع معامله گران خواهیم بود.

امروز در ایالات متحده آمریکا اخبار سفارشات کالاهای بادوام ، فروش خانه های معوقه و سخنرانی رابرت استیون کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس آمریکا مورد توجه خواهند بود اما در ادامه روز سه شنبه بیشترین توجه بازار بر روی آمار مقدماتی نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی آمریکا (GDP) و سخنرانی بامداد روز چهارشنبه ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنگره آمریکا متمرکز خواهد بود. اخبار مدیران خرید شیگاگو (PMI) و ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا و شاخص تولید ریچموند نیز روز سه شنبه منتشر خواهند شد.

روز چهارشنبه دو خبر بسیار مهم و تاثیر گذار آمار تعدیل خالص هزینه مصرف شخصی آمریکا (PCE) ، درآمدها و مصارف شخصی آمریکا و آمار موسسه مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) منتشر خواهند شد که وضعیت فعالیت های کارخانه های تولیدی و صنعتی در آمریکا را تعیین خواهند کرد.

اقتصاددانان زمانی که این شاخص بالای سطح ۵۰ قرار دارد را دوره رونق و توسعه اقتصادی تلقی می کنند و زمانی که شاخص زیر عدد ۵۰ باشد را نشانه رکود و کسادی اقتصادی می دانند، بعبارتی دیگر عدد ۵۰ مرز روانی اقتصادی برای شاخص مدیریت عرضه کارخانه ای آمریکا (ISM) می باشد. روز پنجشنبه به غیر از آمار معمول مدعیان اولیه بیمه بیکاری هفتگی آمریکا خبر خاصی منتشر نخواهد شد اما روز جمعه توجه اصلی بازار بعد از اعلام آمار مدیریت عرضه بخش خدمات آمریکا (ISM) به سخنرانی چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (اوانس، پاول، فیشر) و از همه مهمتر سخنرانی یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا معطوف خواهد بود.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا قیمت آن فعلا در پایین سطوح مقاومت ۱٫۰۵۸۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۰۳۴۰ به ۱٫۰۸۲۹) ، ۱٫۰۵۸۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) و ۱٫۰۵۹۲ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته) تثبیت شده است و ابر ایچیموکو محدوده ۱٫۰۵۸۴ تا ۱٫۰۶۳۲ را پوشش داده است و خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته نیز بر روی سطح ۱٫۰۶۵۳ قرار دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال تا زمانیکه قیمت این جفت ارز پایین سطوح مقاومت در نوسان است ممکن است با شکست سطح حمایت ۱٫۰۵۵۹ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) و ۱٫۰۵۵۰ به سوی سطوح ۱٫۰۵۰۰ و ۱٫۰۴۹۴ (پایین ترین سطح هفته ی گذشته) دست یابد. تحولات سیاسی نیز همچنان مهم‌ترین موضوع برای معامله گران یورو است، در واقع معامله گران یورو از نزدیک انتخابات فرانسه را زیر نظر دارند.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز انتشار خبر روزنامه فایننشال تایمز در خصوص برگزاری رفراندوم اسکاتلند در سال آینده واکنش نزولی پوند در مقابل ارزهای اصلی را به همراه داشته است، در واقع به دنبال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، خواست رفراندوم استقلال در اسکاتلند بالا گرفته است که این مساله از امروز منجر به تثبیت قیمت این جفت ارز پایین خطوط میانگین متحرک ۵۵ و ۱۰۰ روزه گذشته (۱٫۲۴۰۵) شده است.

چنانچه قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا موفق به شکست سطح حمایت ۱٫۲۳۸۰ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه) شود منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطح ۱٫۲۳۴۷ خواهد شد و امروز در حرکت اصلاحی نیز با سطوح مقاومت ۱٫۲۴۶۶ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) و ۱٫۲۴۸۴ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی ۱٫۲۷۰۶ به ۱٫۲۳۴۷) مواجه است و با توجه به آمارهای ضعیفی که اخیرا از اقتصاد انگلیس اعلام شده است و همچنین مساله خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا و امروز نیز نگرانی های جدید از برگزاری رفراندوم در اسکاتلند، انتظار می رود با شکسته شدن سطح ۱٫۲۳۸۰ فشارهای بیشتری بر پوند با هدف های مشخص شده در نمودار پایین تحمیل شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا