تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

قیمت جهانی اونس طلا از ابتدای هفته تا کنون در نوار بسیار باریکی بین ۱۲۴۸ و ۱۲۶۱ حرکت می کند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است و علت اصلی این سکوت انتظار برای سخنرانی امشب ترامپ رئیس جمهور آمریکا است که سیاستهای اقتصادی وی روشن شود. قاعده بازار چنین است که هرچه سکوت عمیق تر باشد انفجار مهیب تری را در پی دارد. سکوت دیروز و امروز بازار نیز احتمال بوجود آمدن امواج قدرتمند، در حین سخنرانی امشب ترامپ را تقویت می کند.

از نظر تحلیل تکنیکال قیمت جهانی اونس طلا همچنان بالای سطح مقاومت ۱۲۴۸ خود را تثبیت کرده است و همانطور که دیروز گفته شد برای تایید ادامه حرکت افزایشی قیمت به سوی سطح ۱۲۷۸ می بایست با قدرت در بالای سطح ۱۲۶۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) تثبیت شود.

هرچند دیروز عبور اونس طلا از سطح ۱۲۶۱ صرفا برای لحظاتی بود و معاملات اندکی در این قیمت انجام شد و مجددا ارزش آن به حدود ۱۲۵۰ اصلاح کرد اما فعلا حمایت بر روی نرخ ۱۲۴۸ قرار دارد که قبلا این سطح به عنوان سطح مقاومت قیمت عمل کرده بود. هر چند که در مباحث پیشین تا حدودی به بحث شکست های غلط پرداختیم اما به سبب اهمیت موضوع و سوالاتی که جسته و گریخته از طرف دوستان مطرح شد یک بار دیگر به این مسئله اشاره می کنیم.

به صورت ساده می توان گفت که شکست به معنای بالاتر رفتن یا پایین تر آمدن از قیمتی است که قبلا سدی را در برابر این کار ایجاد کرده بود ، حالا این سطح می تواند یک حمایت یا مقاومت افقی و یا خط روند صعودی یا نزولی باشد. هنگامی که این سطح شکسته شود شاید بتوان یک موقعیت معاملاتی را شکار کرد. اما آیا همه شکسته ها معتبر هستند؟ مسلما خیر. چون در این صورت مفاهیمی مثل تله های صعودی یا تله های نزولی (bull and bear traps) معنایی نداشتند، بنابراین باید شکست معتبر را از شکست غیر معتبر تشخیص داد. در واقع تشخیص شکست های درست از غلط مشکل ترین بخش استراتژی معامله براساس شکست هاست.

همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردیم ما در حوالی سطح مقاومت ۱۲۶۱ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) بسر می بریم و از آنجاییکه این خط مقاومت اهمیت روانی بسیار زیادی دارد چنین رفتار های اصلاحی و برگشتی از بازار چندان غیر عادی نیست مگر آنکه از بالا با قدرت این خط مقاومت شکسته شود و سیگنال افزایش به سوی سطح ۱۲۷۸ صادر کند.

باید توجه داشت که سطوح حمایت و مقاومت پس از شکست به یکدیگر تبدیل می شوند به عبارتی گاها مشاهده می شود که قیمت اونس طلا پس از عبور اندک از سطح حمایت یا مقاومت مجددا به پشت این سطح بر می گردد.(فقط چند کندل معدود و نه بیشتر) در این حالت می گوییم پشیمانی معامله گران (نوسان یا شکست غلط) یا در اصطلاح لاتین False Breakout اتفاق افتاده است (همانند حرکت دیشب).

در نمودار پایین مشخص است که قیمت اونس طلا در یک محدوده مشخص در حال نوسان است و همزمان بین یک سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی در نرخ ۱۲۴۸ و یک خط مقاومت بر روی سطح ۱۲۶۱ محصور می باشد و دیروز قیمت یک بار به خط مقاومت ۲۰۰ روزه گذشته در سطح ۱۲۶۱ نفوذ کرد و تا سطح ۱۲۶۳ بالا آمد اما بلافاصله به سوی سطح ۱۲۵۰ عقب نشینی کرد.

اصل اساسی در این مبحث این است که حجم بالای معاملات در زمان شکست شدن یک سطح مقاومت یا حمایت باید مورد توجه قرار گیرد و این نشان دهنده آن است گروهی که قدرت را در دست دارند (چه خریدار و چه فروشنده) با تمام قدرت و توان وارد شوند و به تعبیری در جنگ نهایی برای از سطح حمایت یا مقاومت مورد نظر پیروز شوند. بنابراین حجم های بزرگ و قدرتمند معاملات باید از حجم های کوچک و کم اهمیت تشخیص داده شوند و در مواقع حساس بازار به کار گرفته شوند.

بنابراین هنگامی که قصد معامله براساس یک شکست (Break out) را داریم، بهتر است حجم معاملات در در آن زمان بررسی کنیم که آیا نسبت به حجم معاملات در همین محدوده زمانی بیشتر بوده است یا خیر، در صورتی که اینگونه نباشد، باید در مورد صحت شکست سطح حمایت یا مقاومت مورد نظر تردید کرد.

اما معمولا چه مواقع سطح حمایت یا مقاومت با قدرت شکسته می شوند یا چطور شکست معتبر را از شکست غیر معتبر تشخیص دهیم تا گرفتار شکست های غلط نشویم؟

۱) سطح حمایت یا مقاومت باید با یک کندل قدرتمند شکسته شود، سطح حمایت باید با یک کندل بزرگ سیاه (کندل تو پر) و سطح مقاومت با یک کندل بزرگ سفید (کندل تو خالی) شکسته شود.

۲) به هنگام شکست باید حجم معاملات (volume) خرید یا فروش به شکل محسوسی در آن بازه زمانی افزایش یابد.

۳) اولین هشدار به هنگام شکست یک سطح مقاومت زمانی دریافت می شود که صعود ها تند و نزول ها کند باشند.

۴) اولین هشدار به هنگام شکست یک سطح حمایت زمانی دریافت می شود که نزول ها تند و صعودها کند باشند.

۵) به هنگام شکست سطح حمایت یا مقاومت نباید واگرایی در نمودار (اندیکاتورهای RSI و MACD و..) داشته باشیم.

از منظر تحلیل فاندامنتال همانطور که دیروز گفتیم باید توجه داشت که خبر امشب بسیار برای نوسان قیمت جهانی اونس طلا تعیین کننده خواهد بود، سخنرانی دونالد ترامپ رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کنگره آمریکا مورد توجه معامله گران تمامی بازارها قرار خواهد گرفت و باید منتظر واکنش قوی بازار به این خبر باشیم. امشب (بامداد روز چهارشنبه) بازار در انتظار ارائه جزئیات سه طرح پیشنهادی مالی حائز اهمیت دونالد ترامپ به عبارتی برنامه اصلاح مالیاتی، برنامه زیرساخت و برنامه وی برای افزایش هزینه‌ها خواهد بود.

در این میان، آنچه برای معامله گران اهمیت دارد، توجه به آنها به ارائه جزئیات طرح مالیاتی ترامپ (همچون اصلاحات مالیاتی، حذف مقررات دست‌ و پاگیر و سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری در زیرساخت‌ها و…) است زیرا اگر این مساله در لابه لای سخنرانی ترامپ بار دیگر شفاف سازی نشود، شاهد موضع گیری سریع معامله گران و افزایش قیمت اونس طلا خواهیم بود.

اما اگر امشب مواضع اقتصادی ترامپ شفاف سازی شود این مساله ممکن است باعث برگشت و اصلاح قیمت جهانی اونس طلا شود زیرا انتظار می رود در صورت شفاف سازی سیاست‌های مالی و اجرای برنامه های اقتصادی ترامپ نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا با سرعت بیشتری نسبت به آنچه انتظار می رفت افزایش یابد. از این رو تا امشب باید منتظر ماند و دید که مواضع اقتصادی ترامپ چگونه است و باید دید که جزئیات برنامه های اقتصادی او مشخص می شود یا نه.

باید به این نکته توجه داشت که آزادی عمل ترامپ بسیار محدودتر از آنچه در دوران تبلیغات انتخاباتی شان  بوده است و مضافا این که نظام سیاسی آمریکا سازوکارهایی دارد که باعث می‌شود رئیس‌ جمهور نتواند کشور را بسیار به چپ یا راست ببرد. هر چند با توجه به اکثریت بودن جمهوری‌خواهان در هر دو مجلس کنگره، احتمال‌ تصویب نمودن سیاست‌های تحریک اقتصادی (از قبیل اصلاح مالیات‌ها و…) توسط آنان بسیار بالا است اما کنگره آمریکا به‌ خصوص سنا، گلوگاهی قوی برای اقدامات ریاست جمهوری است و رئیس‌جمهوری برای اجرای اغلب امور، باید موافقت کنگره را جلب کند. البته این نکات، به این معنی نیست که رئیس‌جمهوری آمریکا قدرتی ندارد، بلکه واقعیت آن است که درجه آزادی او زمانی که کنگره موافق وی نباشد، محدود خواهد بود.

بدین ترتیب، در صورتیکه امشب ترامپ نتواند به انتظار بازار در مورد ارائه جزئیات طرح مالیاتی خود پاسخ دهد، می تواند به کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارها منتهی شود و روند افزایشی قیمت جهانی اونس طلا با شکست معتبر سطح مقاومت ۱۲۶۱ (در مورد شکست معتبر مفصل در بخش تکنیکال توضیح داده شد) با هدف رسیدن به سطوح ۱۲۷۸ و ۱۲۸۶ ایجاد گردد. اما اگر مواضع اقتصادی ترامپ شفاف سازی شود این مساله ممکن است با شکست معتبر سطح حمایت ۱۲۴۸ باعث برگشت و اصلاح قیمت جهانی اونس طلا شود. لازم به ذکر است آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۸۴۱٫۱۶۹ تن اعلام شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا