تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

مهمترین خبر امروز، سخنرانی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در کنگره آمریکا در خصوص تشریح جزئیات مربوط به طرح جدید محرک اقتصادی است و این سخنرانی بامداد روز چهارشنبه بعد از ساعت ۰:۳۰ بامداد به وقت تهران برگزار خواهد شد.

قبل از این سخنرانی امروز در آمارهای اقتصادی آمریکا، شاخص مقدماتی تولیدات ناخالص داخلی (GDP) اعلام شدند که در سه ماهه چهارم سال گذشته به میزان تنها %۱٫۹ رشد یافت که هر چند همانند رقم قبلی بود اما پایین تر از حد انتظارات بازار %۲٫۱ بود. آمار نهایی فروش نیز در این دوره %۰٫۹ اعلام شد که طبق رقم قبلی اما کمتر از حد پیش بینی بازار %۱٫۰۰ بود.

آمار هزینه های مصرف کنندگان آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته %۳٫۰۰ رشد یافت که بالاتر از رقم قبلی %۲٫۵ و پیش بینی بازار %۲٫۶ بود. آمار کالاهای مصرفی بادوام آمریکا نیز %۱۱٫۵ رشد یافت که بالاتر از رقم قبلی %۱۰٫۹ بود. خبر دیگر آنکه آمار سرمایه گذاری تجاری در سه ماهه چهارم سال گذشته %۱٫۳ رشد یافت که پایین تر از رقم قبلی %۲٫۴ بود، آمار تجهیزات %۱٫۹ (رقم قبلی %۳٫۱) و آمار مالکیت معنوی و نرم افزار نیز %۴٫۵ (رقم قبلی %۶٫۴) اعلام شدند.

اما خبر مهم آنکه آمار قیمتی یا تعدیل هزینه مصرف شخصی آمریکا (PCE Price) که شاخص تورمی مورد توجه بانک فدرال آمریکا است در سه ماهه چهارم سال گذشته %۱٫۹ (رقم قبلی و پیش بینی بازار %۲٫۲) اعلام شد و آمار خالص هزینه مصرف شخصی آمریکا %۱٫۲ اعلام شد که پایین تر از رقم قبلی و حد پیش بینی بازار %۱٫۳ بود.

هر چند در لحظه انتشار آمار ضعیف سرمایه گذاری تجاری و آمار هزینه مصرف شخصی آمریکا این اخبار منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن گردید اما باید توجه داشت که استثنا امروز تا قبل از سخنرانی ترامپ سرمایه گذاران چندان تمایلی برای ورود به معاملات ندارند.

در واقع با توجه به انتظار بازار برای مشخص شدن سیاست های اقتصادی ترامپ، سرمایه گذاران برای ورود به معاملات با احتیاط عمل می کنند و از منظر تحلیل فاندامنتال باید توجه داشت که خبر امشب بسیار برای نوسان قیمت شاخص دلار آمریکا تعیین کننده خواهد بود، سخنرانی دونالد ترامپ رئیس بانک مرکزی آمریکا در برابر کنگره آمریکا مورد توجه معامله گران تمامی بازارها قرار خواهد گرفت و باید منتظر واکنش قوی بازار به این خبر باشیم.

امشب بازار در انتظار ارائه جزئیات سه طرح پیشنهادی مالی حائز اهمیت دونالد ترامپ به عبارتی برنامه اصلاح مالیاتی، برنامه زیرساخت و برنامه وی برای افزایش هزینه‌ها خواهد بود. در این میان، آنچه برای معامله گران اهمیت دارد، توجه آنها به ارائه جزئیات طرح مالیاتی ترامپ (همچون اصلاحات مالیاتی، حذف مقررات دست‌ و پاگیر و سرمایه‌گذاری یک تریلیون دلاری در زیرساخت‌ها و…) است.

زیرا اگر این مساله در لابه لای سخنرانی ترامپ بار دیگر شفاف سازی نشود، شاهد موضع گیری سریع معامله گران و فروش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار خواهیم بود اما اگر امشب مواضع اقتصادی ترامپ شفاف سازی شود این مساله باعث خرید دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار می شود زیرا انتظار می رود در صورت شفاف سازی سیاست‌های مالی و اجرای برنامه های اقتصادی ترامپ، نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا (FOMC) با سرعت بیشتری نسبت به آنچه انتظار می رفت افزایش یابد. از این رو تا امشب باید منتظر ماند و دید که مواضع اقتصادی ترامپ چگونه است و باید دید که جزئیات برنامه های اقتصادی او مشخص می شود یا نه.

همچنین باید به این نکته توجه داشت که آزادی عمل ترامپ بسیار محدودتر از آنچه در دوران تبلیغات انتخاباتی شان بوده است و مضافا این که نظام سیاسی آمریکا سازوکارهایی دارد که باعث می‌شود رئیس‌ جمهور نتواند کشور را بسیار به چپ یا راست ببرد.

هر چند با توجه به اکثریت بودن جمهوری ‌خواهان در هر دو مجلس کنگره، احتمال‌ تصویب نمودن سیاست‌های تحریک اقتصادی (از قبیل اصلاح مالیات‌ها و…) توسط آنان بسیار بالا است اما کنگره آمریکا به‌ خصوص سنا، گلوگاهی قوی برای اقدامات ریاست جمهوری است و رئیس‌جمهور برای اجرای اغلب امور، باید موافقت کنگره را جلب کند. البته این نکات، به این معنی نیست که رئیس‌ جمهور آمریکا قدرتی ندارد، بلکه واقعیت آن است که درجه آزادی او زمانی که کنگره موافق وی نباشد، محدود خواهد بود.

بدین ترتیب، در صورتیکه امشب ترامپ نتواند به انتظار بازار در مورد ارائه جزئیات طرح مالیاتی خود پاسخ دهد، می تواند به کاهش ارزش دلار آمریکا در بازارها منتهی شود اما اگر مواضع اقتصادی ترامپ شفاف سازی شود این مساله به افزایش دلار آمریکا در بازارها می انجامد. بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا ترامپ رویکرد پوپولیستی اش را ادامه می دهد یا کمی واقع گرایانه تر به این موقعیت بزرگ بین المللی می نگرد و جزئیات بیشتری را در مورد برنامه های اقتصادی خود اعلام می کند. از این رو بهتر است تا سخنرانی ترامپ منتظر ماند و دید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا