تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، همانطور که روز دوشنبه پیش بینی کرده بودیم قیمت آن توانست بالاخره سطح مقاومت ۱۰۱٫۶۱ را دوباره لمس کند و هم اکنون تا نزدیکی سطح ۱۰۲٫۰۰ افزایش یافته که بالاترین سطح در ۷ هفته ی گذشته محسوب می شود و اگر امروز و فردا به همین صورت در بالای سطح ۱۰۱٫۶۱ تثبیت شود، سیگنال خرید دیگر تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۲٫۴۵ صادر خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۹۴٫۰۷۷ (پایین ترین سطح ۱۸ اوت ۲۰۱۶) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده اند که سطح مقاومت ۱۰۱٫۶۱ هم اکنون با قدرت شکسته شده است.

براساس نمودار پایین، قیمت در روز ۱۵ فوریه پس از برخورد به سطح مقاومت ۱۰۱٫۶۱۲ یک حرکت اصلاحی و نزولی را تجربه کرد که این حرکت اصلاحی در سه موج شکل گرفته بود. از نظر تحلیل تکنیکال موج سوم به عبارتی موج c در نزدیکی همان سطح حمایت ۱۰۰٫۲۴۶ تکمیل شده و قیمت از هم اکنون در موج افزایشی ۵ به بالای سطح ۱۰۱٫۶۱ قرار گرفته است که پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۹۴٫۰۷۷ محسوب می شود.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز دو تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (ویلیام دادلی رئیس بانک فدرال نیویورک و جان ویلیامز رئیس بانک فدرال سانفرانسیسکو) مواضع تند و قوی را اتخاذ کردند و لحن سخنرانی آنها کاملاً نشان می داد که در آینده شاهد افزایش نرخ بهره بانک فدرال خواهیم بود. آقای دادلی که عضو دائم دارای حق رای در کمیته بانک فدرال است شب گذشته اعلام نمود که مورد سیاست های انقباضی و افزایش نرخ بهره از نظر ایشان بسیار قانع کننده تر شده است و از سوی دیگر جان ویلیامز نیز گفت که با توجه به اشتغال کامل و روند رو به رشد تورم در اقتصاد آمریکا، گزینه افزایش نرخ بهره بانک فدرال در نشست ۱۵ مارس نیز بسیار جدی و بر روی میز است.

بدین ترتیب، با قوت گرفتن چشم انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه مارس، انتظار می رود شاخص دلار آمریکا همچنان به حرکت صعودی خود ادامه دهد. انتشار این سخنان تا بدین لحظه واکنش سریع بازار را در جهت تقویت نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری و خرید دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار بدنبال داشته است. لازم به ذکر است که آمارهای امروز از اقتصاد آمریکا نیز نشان داد که آمار درآمدهای شخصی مصرف کنندگان در ماه ژانویه به میزان %۰٫۴ رشد داشته است که بیشترین رشد از فوریه ۲۰۱۳ به این سو می باشد و آمار مخارج شخصی مصرف کنندگان نیز در ماه ژانویه به میزان %۰٫۲ رشد داشته است.

با نگاهی به رویدادهای اخیر، می توان رشد وضعیت اقتصادی در ایالات متحده را مشاهده کرد که به تبع آن تقویت دلار آمریکا را از ابتدای هفته تا کنون به همراه داشت. همچنان وضعیت رشد اقتصادی این کشور و سرنوشت نرخ سود بانکی آمریکا دستخوش اعلام اخبار و آمارهای ماهانه است که بار دیگر با اظهارات اخیر مقامات بانک فدرال احتمال افزایش نرخ سود بانکی را مطرح کرده است و ارقام جدید براساس معاملات آتی نرخ بهره نشان می دهد که شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس به %۶۹ افزایش یافته است که بسیار بیشتر از احتمال %۳۵ در روز گذشته است.

از سوی دیگر تردیدی نیست که حرکت صعودی اخیر دلار آمریکا به بالاترین سطوح ۷ هفته ی گذشته، ارتباط مستقیمی با رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا دارد. از آنجایی که سود اوراق قرضه آمریکا بر اساس درصدی از قیمت اسمی آن پرداخت می گردد و اصل آن نیز بر اساس مبلغ ثابت در سررسید پرداخت می گردد چنانچه در آمریکا تورم رو به افزایش باشد، از لحاظ ارزش زمانی پول سود دریافتی و اصل آن به میزان تورم کمتر خواهد بود بنابراین وجود تورم و یا انتظارات تورمی بر قیمت اوراق قرضه اثر کاهشی و بر ارزش دلار آمریکا اثر افزایشی خواهد داشت به عبارتی انتظارات تورمی منجر به کاهش قیمت اوراق قرضه (افزایش نرخ بازدهی اوراق قرضه و تقویت دلار آمریکا) می شود که هم اکنون شاهد هستیم.

سخنرانی بامداد امروز دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تاثیر چندانی بر روند حرکت بازارها نداشت اما سخنرانی روز جمعه یلن رئیس بانک فدرال می تواند بخوبی چشم اندازی از سیاست های پولی ایالات متحده برای معامله گران بازار ترسیم کند. سخنرانی مهم روز جمعه یلن را باید پیگیری کرد و اگر همانند همکارانش از لحن تند و قوی در مورد افزایش نرخ بهره استفاده کند، باید منتظر واکنش مثبت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی باشیم و فرصت دیگری را برای خریداران دلار آمریکا با هدف های ۱۰۲٫۴۵ و ۱۰۳٫۱۷ و پس از آن سطح ۱۰۳٫۸۲ فراهم خواهد آورد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا