تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود تا زمانیکه قیمت آن در بالای خط روند الگوی گوه مورد حمایت قرار گرفته است و اگر از بالا نیز بتواند از سطح مقاومت ۱۲۵۱ عبور کند، ممکن است به سوی سطح مقاومت ۱۲۵۷ دست یابد. این در حالی است که تنها تثبیت کامل قیمت پایین خط روند منجر به اصلاح قیمت به سوی سطح ۱۲۳۲ می شود. در الگوی گوه افزایشی همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم شیب خط امتداد بالایی نقاطی که به هم متصل شده اند کمتر از شیب خط پایینی می باشد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود سطح حمایت ۱۲۴۴ بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۱۱۸۰ (پایین ترین سطح ۲۷ ژانویه ۲۰۱۷) به ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) همچنان مانع از کاهش جدی قیمت اونس طلا شده است. دیروز عبور اونس طلا از سطح ۱۲۴۰ صرفا برای لحظاتی بود و معاملات اندکی در پایین این قیمت انجام شد و مجددا ارزش آن به حدود ۱۲۵۰ اصلاح کرد و هم اکنون در نزدیکی سطح ۱۲۴۴ قرار دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال این موج افزایشی از سطح ۱۱۸۰ در پنج موج و در قالب یک الگوی گوه افزایشی شکل گرفته است. در نمودار پایین کف الگوی گوه، حمایت قیمت اونس طلا را در نزدیکی سطح ۱۲۴۴ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) و همچنین سطح ۱۲۴۰ نشان می دهد و انتظار می رود بعد از تکمیل شدن این موج نزولی ۴ در نزدیکی کف الگوی گوه رسم شده، پس از آن در موج افزایشی ۵ قرار گیرد و مجدد به سوی سطح مقاومت ۱۲۵۱ نزدیک شود که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

در این الگوی گوه افزایشی دو حد تارگت تعریف می شود، هدف قیمت حد تارگت اول به اندازه برابر با اولین حرکت تصحیح قیمت در داخل الگوی گوه می باشد که با شکسته شدن آن، یک امتداد را انتظار داریم و هدف قیمتی حد تارگت دوم نیز به اندازه برابر فاصله آغاز روند قبلی تا نقطه تشکیل الگو با شکسته شدن یکی از امتدادها را می توان انتظار داشت.

لازم به ذکر است در حرکت نزولی نیز تنها شکسته شدن معتبر سطح حمایت ۱۲۴۰ (قبلا به طور مفصل در مورد شکست های معتبر توضیح داده شد) به عبارتی شکسته شدن معتبر کف خط روند الگوی گوه منجر به اصلاح به سطوح حمایت بعدی ۱۲۳۵ و ۱۲۳۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از ۱۱۸۰ به ۱۲۶۳) می شود.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز قیمت جهانی اونس طلا به دلیل اظهارات تند مقامات بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره در ماه مارس از سطح ۱۲۶۳ به نزدیکی سطح ۱۲۴۴ کاهش یافته است و لحن اخیر مقامات بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره در ماه مارس تند و قوی بوده است که موجب تقویت دلار آمریکا در بازارها شده است. لایل برینارد یکی دیگر از اعضای بانک مرکزی آمریکا که معمولا لحن ملایمی دارد، دیشب این بار با لحن تندی به افزایش نرخ بهره اشاره کرد.

هم اکنون انتظار برای سخنرانی فردا یلن رئیس بانک مرکزی آمریکا (FOMC) مهمترین خبری است که بازارها به آن توجه دارند که می تواند در تعیین جهت حرکت بازار اونس طلا نقش عمده داشته باشد. لحن سخنرانی اعضای بانک مرکزی آمریکا نیز در خصوص نرخ بهره در مجموع تند و قوی بوده است و اشاره به این موضوع دارد که بانک فدرال در افزایش نرخ بهره جدی است. می توان گفت سخنرانی فردا رئیس بانک مرکزی آمریکا در مورد چشم انداز اقتصادی در شیگاگو، یکی از خبرهایی است که قطعاً واکنش بازار را بدنبال دارد.

براساس معاملات آتی نرخ بهره، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس به %۶۶ افزایش یافته است. لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم ۸۴۱٫۱۶۹ تن به ۸۴۳٫۵۳۸ تن افزایش یافت. امروز در تقویم اقتصادی ایالات متحده آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا (پیش بینی بازار ۲۴۳۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۴۴۰۰۰) اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا