تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

دلار آمریکا در بازارهای جهانی این روزها سلطان مطلق بازار است، ارزی که مدتی نه چندان دور آنچنان نحیف و تکیده شده بود که در برابر تمامی ارزها سقوط می کرد این روزها آن هم نه با قدمهایی آهسته که با پرشهایی حیرت انگیز در حال قوی شدن است. تنها در برابر ین ژاپن نوسان این چند روز آن به بیش از ۳۰۰ پیپ رسید که حقیقتا جالب توجه است. دلار استرالیا ، دلار نیوزلند ، دلار کانادا، یورو و پوند نیز به شدت در برابر دلار آمریکا ضعیف شدند. بیشترین ضعف متعلق به ین ژاپن و دلار کانادا بود.

درو اقع دلار آمریکا بعد از اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا توانسته است حرکت صعودی خود را به بالاترین سطوح ۷ هفته ی گذشته از سر بگیرد و این روند پس از آن آغاز شد که چند تن از اعضای بانک فدرال (دادلی، ویلیامز، هارکر، کاپلن و..) احتمال افزایش نرخ بهره در ماه مارس را مطرح نمودند.

خانم لایل برینارد فرماندار بانک فدرال در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره سخن گفت و اظهار داشت:” بهبود اقتصاد جهانی و بهبود قوی اقتصاد آمریکا به معنای آن خواهد بود که افزایش نرخ بهره نسبتا بزودی مناسب خواهد بود”. جرومی پاول نیز در مصاحبه ی امروز خود با شکسته خبری CNBC اعلام کرد که گزینه افزایش نرخ بهره در ماه مارس برای بحث و گفتگو روی میز است و ما خیلی به هدف تورمی (%۲) نزدیک شده ایم.

این اظهارات، انتظار بازار مبنی بر اجرای سیاستهای انقباضی و افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در جلسه ۱۵ مارس را افزایش داد و تقویت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی نتیجه ی منطقی آن بود. فردا نیز یلن رئیس بانک فدرال ، فیشر ، اوانس و پاول سخن خواهند گفت و بازار توجه زیادی به این سخنرانی ها مخصوصا صحبت های یلن خواهد کرد.

در این میان هستند کسانی که بالا رفتن شاخص های تورم در ماههای اخیر، قوی بودن بازار کار و قابل قبول بودن شاخص هایی اقتصادی را عامل موثری می دانند که موجب افزایش نرخ بهره ایالات متحده می دانند. در این میان وضعیت بازار کار تعیین کننده برایند رشد اقتصادی آمریکا باشد.

امروز آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا با ثبت ۲۲۳۰۰۰ به کمترین نرخهای ۴۴ ساله گذشته کاهش یافت و اگر هفته ی آینده بازار کار ایالات متحده (NFP) از صلابت کافی برخوردار باشد فعالان بازار این امر را اینگونه تفسیر می کنند که فدرال رزرو دلائل کافی برای افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۵ مارس دارد و بنابراین انتظار تقویت دلار را داریم. شاخص NFP بی هیچ تردیدی مهم ترین شاخص اقتصادی آمریکا بوده است و نشاندهنده وضعیت سلامت بازار کار این جامعه می باشد و تاثیر مهیبی بر تمامی بازارها دارد.

امروز براساس معاملات آتی نرخ بهره، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس از %۶۶ به %۷۸ افزایش یافته است. این مسائل همگی دست به دست هم داده اند تا دلار آمریکا یکی از قوی ترین ارزها در این چند روز گذشته باشد بطوریکه در برابر یورو ، پوند ، ین ژاپن، دلار استرالیا، دلار نیوزلند، دلار کانادا و بسیاری دیگر از ارزها افزایش قابل ملاحظه ای داشته است.

هر چند بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت اما ذکر این موضوع خالی از لطف نیست که تقویت شدید دلار آمریکا در مقابل یورو، ین ژاپن و پوند همزمان شدن سیکل افزایش نرخ بهره در ایالات متحده با سیکل کاهش نرخ بهره و اجرای سیاست های انبساطی کمّی (QE) در اروپا ، ژاپن و انگلستان و دیگر کشورها و اصطلاحا واگرایی میان بانکهای مرکزی موجب این افزایش دلار آمریکا در بازارها شده که به نظر می رسد این واگرایی همچنان ادامه داشته باشد.

بطوریکه امروز اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه دو ساله آمریکا با ژاپن به بیشترین حد خود از سال ۲۰۰۸ به این سو رسیده است که تاثیر شگرفی را در جهت خرید دلار در برابر ین ژاپن به بالاترین سطح از روز ۱۵ فوریه به این سو داشته است و به نظر می رسد هدف های بالای ۱۱۵ را نشانه گرفته است. به هر حال تا زمانی که شواهد و قرائنی محکم ار تغییر وضعیت فعلی نبینیم همچنان روند دلار آمریکا را در مقابل ارزهای اصلی افزایشی می دانیم.

از نظر تحلیل تکنیکال در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نشانه های روشنی از تصمیم معامله گران برای فروش آن دیده می شود و با توجه به تثبیت قیمت آن پایین خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته تمرکز فعلی بازار برای این زوج بعد از شکست سطح ۱٫۰۴۹۲ (پایین ترین سطح ۲۲ فوریه ۲۰۱۷) سقوط قیمت یورو به ترتیب تا سطوح ۱٫۰۴۵۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و ۱٫۰۳۴۰ (پایین ترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) است.

در همین راستا ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا به خاطر نگرانی ها از مسئله اجرایی کردن فرایند Brexit و بند ۵۰ معاهده لیسبون خروج این کشور از اتحادیه اروپا به کمترین نرخهای ۶ هفته ی گذشته کاهش یافته است و اگر پوند در ادامه ی حرکت نزولی موفق به شکست سطح حمایت ۱٫۲۲۵۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۹۸۳ به ۱٫۲۷۰۶) شود سیگنال کاهش پوند تا سطح ۱٫۲۱۵۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) و بعد از آن پایین ترین سطح ماه ژانویه (۱٫۱۹۸۳) صادر خواهد.

امروز بعد از اعلام آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی اخبار چندانی در تقویم اقتصادی روز ایالات متحده آمریکا دیده نمی شود اما فردا توجه بازار به سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال و هفته ی آینده به گزارش آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) معطوف خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص جهانی دلار آمریکا