تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود با توجه به شکست سطوح حمایت ۱۲۳۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۲۹ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) به سوی سطوح حمایت بعدی ۱۲۲۵ ، ۱۲۱۹ و ۱۲۱۷ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) کاهش یابد. از دیدگاه تکنیکال عمق حرکات کاهشی قیمت از سطح ۱۲۶۳ در میان مدت اشاره به واژگون شدن روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۱۲۲ (کمترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) دارد.

باید توجه داشت سطح مقاومت فعلی در محدوده نرخهای ۱۲۳۵ و ۱۲۴۰ قرار دارد و در حرکت صعودی اگر سطح مقاومت ۱۲۴۰ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) به هر دلیلی شکسته شود مسیر افزایش تا سطح ۱۲۵۱ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) هموارتر خواهد شد. در حال حاضر، سطوح ۱۲۲۰ و ۱۲۱۷ حمایت قابل توجه اونس طلا است و از دید تکنیکال نیز سرمایه گذاران با احتیاط بیشتری در نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۲۵ و ۱۲۲۰ و پس از آن سطح ۱۲۱۷ اقدام به انجام معاملات خواهند کرد.

امروز عمده توجه بازار به سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال و چند مقام دیگر بانک فدرال رزرو آمریکا است که بازار سخت در انتظار آن است. اخیراً مسایلی از جمله احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال در نشست ۱۵ مارس توجه بازار و فروشندگان اونس طلا را به خود جلب نموده است و این موضوع در حال حاضر قیمت طلا را به نرخهای پایین ۱ هفته ی گذشته کشانده است. به خاطر همین مساله و تا بدین لحظه قیمت اونس طلا اولین کاهش هفتگی خود را در ۵ هفته اخیر و قیمت اونس نقره اولین کاهش هفتگی خود را در ۱۰ هفته ی اخیر تجربه کرده اند.

همین عامل روانی مهم بازار (انتظار برای افزایش نرخ سود بانکی آمریکا) و البته اعلام اخبار قوی اقتصادی آمریکا در همین راستا، مهمترین علت ریزش مستمر اخیر اونس طلا از سطح ۱۲۶۳ به پایین سطح ۱۲۳۲ بوده است. از آنجاییکه پیشتر انتظار افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانک فدرال برای نشست ۱۵ مارس در بازار به حدود %۷۷٫۵ افزایش یافته است، در سخنرانی امروز هر گونه اشاره یلن رئیس بانک فدرال می تواند منجر به کاهش اونس طلا گردد، از سوی دیگر اگر ایشان اشاره ی به افزایش نرخ بهره نکند ممکن است با شکست سطح مقاومت ۱۲۴۰ باعث افزایش قیمت اونس طلا شود.

به باور ما، تنها در صورتیکه تغییری در لحن و سخنان وی در خصوص نرخ بهره صورت گیرد، می توان انتظار واکنش متفاوت بازار و نوسانات قیمت اونس طلا را داشت. در کوتاه مدت اونس طلا در یک موج کاهشی قرار دارد و به نظر می رسد که اگر سخنرانی امروز یلن به نفع طلا نباشد به این رفتار خود ادامه دهد.

لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از رقم ۸۴۳٫۵۳۸ تن به ۸۴۵٫۳۱۵ تن افزایش یافت. راهکار مطمئن آن است که فعلاً تا تشکیل جهت اصلی حرکت اونس طلا منتظر سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال رزرو بمانیم. امروز هر چند در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران اخبار قابل توجهی در تقویم اقتصادی آمریکا (آمار موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات ISM) دیده می شود و پیش بینی می شود در ماه فوریه همانند رقم قبلی ۵۶٫۵ اعلام شود اما امروز، توجه بازار به سخنرانی یلن رئیس بانک فدرال است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا