تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

سخنرانی خانم یلن، رئیس بانک مرکزی آمریکا (FOMC) که امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت به همراه سخنرانی استنلی فیشر نائب رئیس بانک فدرال، از اهمیت خاصی برای بازارها برخوردار است.

بازارها به دقت سخنان وی را تحت نظر خواهند داشت تا چگونگی واکنش رئیس بانک مرکزی آمریکا به اظهارات تند همکاران خود را مشاهده کنند. هرچند که تقریباً تمامی اخبار و سخنرانی اخیر مقامات بانک فدرال حاکی از افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا در ماه مارس است اما بازار در انتظار آن خواهد بود تا از سخنان رئیس بانک فدرال احتمال افزایش نرخ بهره در ماه مارس را مشخص کند که بازار سخت در انتظار آن است.

اخیراً مسایلی از جمله احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال در نشست ۱۵ مارس توجه بازار و خریداران دلار آمریکا را به خود جلب نموده است و این موضوع برای چهارمین بار متوالی باعث افزایش شاخص جهانی دلار آمریکا شده است و از ابتدای هفته تا کنون رشدی معادل %۱ را در کارنامه خود ثبت کرده است.

همین عامل روانی مهم بازار (انتظار برای افزایش نرخ سود بانکی آمریکا) و البته اعلام اخبار قوی اقتصادی آمریکا در همین راستا، مهمترین علت تقویت شاخص دلار آمریکا به بالای سطح ۱۰۲٫۰۰ است و همانطور که در چارت پایین دیده می شود در حال حاضر قیمت آن با سطح مقاومت ۱۰۲٫۴۵ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) مواجه است.

شکسته شدن سطح مقاومت ۱۰۲٫۴۵ هدف ۱۰۳٫۱۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی) و در ادامه ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) را نمایان خواهد ساخت. از آنجاییکه پیشتر انتظار افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانک فدرال برای نشست ۱۵ مارس در بازار به حدود %۷۷٫۵ افزایش یافته است، در سخنرانی امروز هر گونه اشاره یلن رئیس بانک فدرال می تواند موجب شکست سطح مقاومت ۱۰۲٫۴۵ گردد، از سوی دیگر اگر ایشان اشاره ی به افزایش نرخ بهره نکند ممکن است باعث برگشت و اصلاح شاخص دلار آمریکا از پشت سطح مقاومت ۱۰۲٫۴۵ شود.

به باور ما، تنها در صورتیکه تغییری در لحن و سخنان وی در خصوص نرخ بهره صورت گیرد، می توان انتظار واکنش متفاوت بازار و نوسانات قیمت دلار آمریکا را داشت. در حال حاضر ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن در منطقه ای مابین ۱۱۴٫۰۰ و ۱۱۴٫۵۰ در حال نوسان است و پس از سخنرانی امشب یکی از این دو سطوح شکسته خواهند شد.

دیگر زوج ارزها نیز امروز در فضای ثبات (Consolidation) بسر می برند و سخنرانی امشب تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد. در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز سطح مقاومت اولیه بر روی ۱٫۰۵۷۰ و ۱٫۰۵۸۰ قرار گرفته و بعد از آن سطوح مقاومت ۱٫۰۶۰۰ و ۱٫۰۶۲۰ به عبارتی محدوده پوشش ابر باریک ایچیموکوی مانع پیشروی یورو خواهد بود.

تا زمانیکه یورو در مقابل دلار آمریکا در بالای سقف ابر ایچیموکوی (۱٫۰۶۲۰) تثبیت نشده است، انتظار می رود با شکست سطح ۱٫۰۴۹۴ (پایین ترین سطح ۲۲ فوریه ۲۰۱۷) به ترتیب تا سطوح ۱٫۰۴۵۰ و ۱٫۰۳۴۰ با کاهش مواجه شود. بنابراین سخنرانی امروز یلن می تواند واقعیت حرکت اصلی بازار را معین کند و این موضوع پایه اصلی تغییرات و ایجاد واکنش ها و نوسانات بازار خواهد بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا