تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن تا زمانیکه پایین خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) قرار دارد در صورت شکست سطح حمایت ۱۲۳۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) دوباره سطح ۱۲۲۲ (پایین ترین سطح ۳ مارس ۲۰۱۷) را لمس کند.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این موج نزولی در جهت خلاف روند افزایشی از سطح ۱۱۲۲ می باشد و خط روندی هم که در چارت پایین رسم شده با قدرت شکسته شده است. باید توجه داشته باشیم که شکسته شدن این خط روند تایید این موضوع است روند افزایشی قیمت که از سطح ۱۱۲۲ شروع شده بود با چالش جدی مواجه شده است و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این روند افزایشی به هدف ۱۲۰۹ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) اشاره دارد.

به باور ما موج اصلاحی که روز جمعه از سطح ۱۲۲۲ تا سطح ۱۲۳۶ شاهد بودیم صرفا یک حرکت پول بک برگشتی برای لمس خط روند رسم شده در نمودار پایین می باشد و از آنجایی که نتوانسته به بالای این خط روند برسد تا زمانیکه قیمت اونس طلا پایین این خط روند قرار دارد، در صورت شکست نزدیک ترین سطح حمایت خود یعنی سطح ۱۲۳۰ احتمال از سرگیری حرکت کاهشی به سطح ۱۱۲۲ وجود دارد.

لازم به ذکر است سطح مقاومت بعد از خط روند بر روی سطح ۱۲۴۳ (خط فیبوناچی ۱۴٫۶ درصدی) قرار دارد. در حرکت صعودی، تنها بازگشت قیمت به بالای خط روند و در ادامه بالای سطح مقاومت ۱۲۴۳ می تواند منجر به صعود قیمت تا سطوح ۱۲۵۳ (خط فیبوناچی ۷ درصدی) و ۱۲۶۳ گردد.

آغاز حرکت بازار در هفته جدید با انتشار خبر آزمایش موشکهای بالستیک توسط کره شمالی به کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن و افزایش قیمت جهانی اونس طلا انجامید اما هنوز موفق به شکست سطح مقاومت ۱۲۳۶ (بالاترین سطح روز جمعه) نشده است و در حال حاضر قیمت اونس طلا در بیشتر ساعت بازار آسیا و اروپا فعلا بین منطقه حمایت ۱۲۳۰ تا ۱۲۳۶ در نوسان است.

حرکت برگشتی قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۲۲ به ۱۲۳۶ بیشتر در نتیجه کسب سود معامله گران از پوزیشن های خرید دلار آمریکا بوده است که در هفته ی گذشته به دلیل انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا با افزایش روبرو شده بود و به عبارت دیگر هنگامیکه قیمت دلار آمریکا بسیار بالاتر می رود، معامله گرانی که در قیمت های پایین تر اقدام به خرید کرده بودند برای کسب سود دست به بستن معاملات خرید خود می زنند و به این پدیده در بازار کسب سود  (Profit Taking)می گویند که در بازارها نیز بسیار متداول است.

در این میان، آنچه برای معامله گران اهمیت دارد، توجه به ضربه پذیری دلار آمریکا در برابر اینگونه اتفاقات و کسب سود معامله گران است زیرا علی رغم اظهارات روز جمعه یلن رئیس بانک فدرال در خصوص افزایش نرخ بهره، شاهد موضع گیری سریع معامله گران به فروش دلار آمریکا و برگشت قیمت اونس طلا از سطح ۱۲۲۲ به ۱۲۳۶ بودیم. در سایر تحولات آمار کمیسیون معاملات آتی کالای آمریکا که اخیرا منتشر شده است، نشان می دهد سفته بازان در هفته ی منتهی به ۲۸ فوریه معاملات خرید طلا خود در بازار کامکس نیویورک را به بالاترین حد خود در سه ماهه گذشته افزایش داده اند.

معاملات آتی نرخ بهره بانک فدرال نیز حکایت از آن دارد که حدود ۸۵ درصد پیش بینی می شود که نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ۱۵ مارس به میزان %۰٫۲۵ افزایش یابد اما باید توجه داشت که این اخبار تاثیر چندانی دیگر در ارزش اونس طلا نخواهند نداشت و به عبارت دیگر هم اکنون در بازار لحاظ شده است. در واقع کاهش قیمت اونس طلا از سطح ۱۲۶۳ به ۱۲۲۲ در هفته ی گذشته هضم شدن همین واقعیت توسط بازار است.

افزایش نرخ بهره ایالات متحده در جلسه ۱۵ مارس. این هفته معامله گران ترجیح می دهند که به انتظار آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) و روشن شدن وضعیت بازار کار این کشور بنشینند. لازم به ذکر است آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۸۴۵٫۳۱۵ تن به ۸۴۰٫۵۷۶ تن کاهش یافت.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران تنها آمار سفارشات کارخانه ای ایالات متحده در ماه ژانویه (پیش بینی بازار %۱٫۰۰ ، رقم قبلی %۱٫۳) اعلام می شود و آقای نیل کاشکاری رئیس بانک فدرال مینی پولیس ایالات متحده ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران سخنرانی خواهد داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا