تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، پیش بینی می کنیم قیمت آن سطح حمایت ۱۰۰٫۹۸ را لمس کند و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت آن تا سطح حمایت ۱۰۰٫۳۱ می شود.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح حمایت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) به ۹۹٫۲۳ (پایین ترین سطح ۲ فوریه ۲۰۱۷) قرار دارند.

در چارت پایین شاخص دلار آمریکا موفق به شکست سطح مقاومت ۱۰۲٫۰۶ نشد و از آنجایی که به پایین سطح حمایت ۱۰۱٫۵۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) رسیده است احتمال ریزش آن به سوی سطح ۱۰۰٫۹۸ وجود دارد و این در حالی است که در حرکت افزایشی تنها نفوذ قیمت به بالای سطح ۱۰۲٫۰۶ در موج ۵ موجب از سرگیری روند افزایشی به سوی سطوح ۱۰۲٫۷۳ و ۱۰۳٫۸۲ می شود.

اندیکاتور استاکستیک سیگنال فروش شاخص دلار آمریکا صادر کرده است اما برای تایید آن لازم است که کندل روزانه آن پایین ابر ایچیموکو بسته شود. این شاخص پس از آنکه به پایین کف ابر ایچیموکو رسید دوباره به داخل ابر ایچیموکو بازگشته است و کف ابر ایچیموکو بر روی سطح ۱۰۱٫۱۰ قرار دارد که این سطح همچنین بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۹۹٫۲۴ به ۱۰۲٫۲۵ تشکیل شده است. سطوح حمایت نیز به ترتیب بر روی ۱۰۰٫۷۵ و ۱۰۰٫۳۹ به عبارتی جاییکه خطوط فیبوناچی ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی قرار دارند وجود دارد. خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته نیز بر روی سطح ۱۰۱٫۳۴ قرار دارد.

در اخبار امروز آلن ژوپه کاندید محافظه کار و نخست وزیر سابق فرانسه اعلام کرد که از دور رقابت های ریاست جمهوری فرانسه انصراف می دهد و تصمیم وی قطعی است و به شدت از حزب خود فرانسوا فیلون انتقاد کرد. در واکنش به این خبر اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله فرانسه/آلمان از ۵۸+ واحد به ۶۳+ واحد افزایش یافت.

اختلاف این دو در روز ۲۲ فوریه ۲۰۱۷ یعنی در اوج نگرانی ها از مسائل سیاسی و عدم اطمینان از انتخابات فرانسه به ۸۳+ واحد رسیده بود که منجر به کاهش یورو در مقابل دلار آمریکا به پایین سطح ۱٫۰۵۰۰ شده بود. در مجموع با انتشار این خبر ارزش یورو در مقابل ارزهای اصلی بازار از بالاترین سطوح روزانه با کاهش مواجه شده است.

هفته جاری خبرهای نسبتا مهمی را خواهیم داشت که شاخص اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) مهمترین این اخبار می باشند. بازار کار ایالات متحده مدتی است که در حال رشد جدی می باشد و ادامه این روند نیز محتمل ترین سناریوی موجود است.

آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) در این ماه از این جهت بسیار مهم است که می تواند تاثیر قابل توجهی بر وضعیت نرخ بهره در جلسه آینده که در ۱۵ مارس برگزار می شود داشته باشد. در صورت افزایش این شاخص به بالای ۱۹۰۰۰۰ اوضاع بازار کار امریکا مثبت ارزیابی می شود و احتمال افزایش نرخ بهره دوباره تقویت می شود که تقویت دلار آمریکا را در مقابل ارزهای اصلی بازار در پی دارد.

اما در صورت کاهش NFP به پایین ۱۹۰۰۰۰ و اعلام ضعیف آمار سطح دستمزدها به پایین %۰٫۳ می توان انتظار تضعیف دلار آمریکا را داشت و علت این موضوع اینست که ضعیف بودن اوضاع بازار کار و سطح دستمزدهای آمریکا ، بانک فدرال رزرو را برای افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۵ مارس مردد خواهد کرد.  در صورتی که این اتفاق رخ دهد شاخص دلار آمریکا از این فرصت برای ایجاد یک موج کاهشی به سوی سطوح ۱۰۰٫۹۸ و ۱۰۰٫۳۱ استفاده خواهد کرد.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطوح مقاومت مستحکم بر روی نرخ ۱٫۰۶۵۰ و در ادامه بر روی ۱٫۰۶۶۱ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۰۸۲۹ به ۱٫۰۴۹۴) و ۱٫۰۶۷۴ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته) تشکیل شده اند و باید توجه داشت که یورو از ماه اکتبر به این سو نتوانسته خود را به بالای خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه برساند.

در حال حاضر پس از انتشار خبر انصراف آلن ژوپه از دور رقابت ریاست جمهوری فرانسه دوباره به پایین محدوده ابر ایچیموکوی روزانه (۱٫۰۶۰۸ – ۱٫۰۶۲۰) و زیر خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته (۱٫۰۶۰۲) کاهش یافته است و در حرکت نزولی، فشار بر یورو می تواند موجب سقوط تا سطح ۱٫۰۵۶۸ (خط میانگین متحرک ۵ روزه گذشته) گردد و حرکت نزولی یورو تا زمانی که قیمت در زیر سطح ابر ایچیموکوی روزانه تثبیت شده است، ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است هفته جاری هفته ای است که به احتمال قوی سرنوشت بسیاری از زوج ارزهای مشخص خواهد شد. تشکیل جلسه دو بانک مرکزی استرالیا و اروپا و چند شاخص مهم اقتصادی که مهمترین آنها تعداد مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی آمریکا NFP می باشد ، مهمترین خبر های هفته می باشند و شاید مهمترین خبر های ماه.

فی الواقع نگاه معامله گران بازار ارز به شاخصهای اقتصادی بواسطه تاثیری است که بر تفکر مقامات بانکی می گذارد و بدیهی است که جلسات و سخنرانیها که بی واسطه بیانگر تفکرات آنهاست از اهمیت بالاتری بر خوردار است و قطعا هفته ای که دو مورد از این جلسات برگزار شود از اهمیت بالایی بر خوردار است.

جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) پنجشنبه برگزار می شود و هرچند انتظار تغییری در میزان نرخ بهره از عدد %۰ را نداریم اما کنفرانس مطبوعاتی ماریو دراقی که چهل و پنج دقیقه پس از جلسه اصلی بر گزار می شود همواره از اهمیت خاصی بر خوردار بوده است. در سایر تحولات روند بررسی لایحه شروع مذاکرات برکسیت در مجلس اعیان بریتانیا نیز مورد توجه معامله گران پوند قرار خواهد گرفت و این هفته بازار قطعاً به مباحث آن توجه خواهد گرفت.

از نظر تحلیل تکنیکال جفت ارز پوند – دلار آمریکا با سطح حمایت ۱٫۲۲۵۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۱۹۸۳ به ۱٫۲۷۰۶) مواجه است و کلوز کندل روزانه پایین این سطح برای کاهش قیمت به سوی سطح ۱٫۲۱۵۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) لازم است. سطح مقاومت آن نیز بر روی ۱٫۲۳۱۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته) و ۱٫۲۳۴۴ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و محدوده ابر ایچیموکو  (۱٫۲۳۷۹ تا ۱٫۲۳۹۶) قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا