تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن دیر یا زود سطح حمایت ۱۲۲۳ را بشکند و تا حدود سطح حمایت بعدی ۱۲۱۲ کاهش یابد و سیگنال فروش صادر کند و برای امروز در نزدیکی محدوده سطح مقاومت ۱۲۳۰ فرصتهای جدیدی برای فروش بوجود آمده و با سقوط بیشتر قیمت به نرخهای پایین ۱۲۲۳ و ۱۲۱۹ فرصتهای فروش بهتری با تارگت ۱۲۱۲ ایجاد می شود.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح حمایت ۱۲۲۳ و ۱۲۱۲ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۰۰ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه) قرار دارند. همچنین در نمودار پایین مشخص است که خط روند افزایشی که از سطح ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) کشیده شده است با قدرت شکسته شده که همین فرصت مناسبی برای ورود به پوزیشن فروش بوجود آورده است.

از نظر تحلیل تکنیکال حرکت اصلاحی اخیر قیمت که روز جمعه از سطح ۱۲۲۲ شروع شد در همان سطح مقاومت ۱۲۳۶ (مماس با خط روند افزایشی) به پایان رسیده و از این به بعد احتمال شروع مجدد روند نزولی قیمت جهانی اونس طلا وجود دارد. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به سطح مقاومت ۱۲۳۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از ۱۱۲۲ به ۱۲۶۳) خواهد بود.

از این رو با توجه به قرار داشتن قیمت جهانی اونس طلا در زیر سطوح مقاومت ۱۲۳۰ و ۱۲۳۳ احتمال ادامه حرکت نزولی زیاد است و برای امروز کاهش قیمت به پایین سطح ۱۲۱۹ (مقاومتی که به حمایت در ژانویه و فوریه تبدیل شد) تاییدی در جهت شکست سطح حمایت ۱۲۲۳ با حد تارگت های ۱۲۱۲ و ۱۲۰۹ در نظر گرفته می شود که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های نزولی بعدی آن مشخص شده اند.

از منظر تحلیل فاندامنتال نیز قیمت جهانی اونس طلا اکنون در پایین ترین سطوح ۲ هفته ی گذشته خود قرار دارد و فرصتهایی برای فروش در پایین سطح حمایت ۱۲۲۳ و ۱۲۱۹ بوجود آمده است و در کوتاه مدت، باید توجه داشت که به دلیل انتشار آمارهای اقتصادی مهم و تعیین کننده آمریکا در هفته جاری و همچنین ادامه ی گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس، فعلا حرکت در روندی نزولی ادامه خواهد یافت.

فعلا سیاست های افزایش نرخ بهره در آمریکا در حال پیاده شدن است که این سیاست ها به ضرر اونس طلا و به نفع دلار آمریکا بوده و در واقع انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه هفته آینده، قیمت اونس طلا را کاهشی کرده است.

در حال حاضر بازار به این قطعیت رسیده است که نرخ بهره آمریکا در جلسه ۱۵ مارس افزایش یابد و شاخص اشتغال غیر کشاورزی آمریکا که روز جمعه اعلام می شود می تواند تا حدودی این مسئله را بیشتر تایید یا رد کند. اعلام گزارش اشتغال ماهانه NFP آمریکا روز جمعه قطعاً موجب نوسانات قیمت خواهد شد و اگر آمارهای اشتغال آمریکا مثبت باشد و بالای حد انتظار بازار (۱۹۰۰۰۰) اعلام شود و میزان سطح دستمزدها نیز افزایش داشته باشد، روند نزولی اونس طلا با اطمینان بیشتری صورت خواهد گرفت. در کنار این دلیل می توان به قدرتمند بودن دلار در این روزها نیز اشاره کرد.

در هر حال این هفته فارغ از اینکه NFP چه اثری بر رفتار اونس طلا خواهد گذاشت نباید از تاثیر بلند مدت آن غافل شد. بازار کار هر جامعه به نوعی نشاندهنده سلامت اقتصاد آن می باشد و این مسئله برای کشورهایی مثل آمریکا که اقتصادی بر پایه مصرف کننده دارند دو چندان است. باید توجه داشت از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد.

بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم اکنون نسبت به افزایش نرخ بهره آمریکا در جلسه ۱۵ مارس، بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت اونس طلا را به سوی سطح ۱۲۱۲ کاهش می دهد. امروز صندوق جهانی اسپایدر ۴ تن ذخایر خود را کاهش داد و کل موجودی ذخایر آن ۸۳۶٫۷۶۶ تن اعلام شد.

براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد. در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا اخبار چندانی دیده نمی شود و در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار کسری تراز تجاری آمریکا در ماه ژانویه (پیش بینی بازار ۴۸٫۵۰- میلیارد دلار ، رقم قبلی ۴۴٫۳۰- میلیارد دلار) اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا