تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز ارزش پوند در مقابل دلار آمریکا قبل از رای گیری دوم مجلس عوام انگلیس در خصوص اعطای مجوز به خانم ترزا می نخست وزیر این کشور برای شروع مذاکرات برکسیت (Brexit) و اجرای ماده ۵۰ یا همان شروع رسمی فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تا بدین لحظه به کمترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته کاهش یافته است.

امروز مجلس اعیان انگلیس تلاش خواهد کرد که از دولت بخواهد شروط خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تصویب نهایی توافق با بلوک اروپا را به پارلمان این کشور ارائه دهد. با توجه به رای مجلس اعیان انگلیس، تصویب قطعی این لایحه احتمالا چند هفته طول خواهد کشید اما ترزا می بارها گفته است که پیش از ۳۱ مارس، ماده ۵۰ پیمان لیسبون را که شروع دو سال مذاکره خروج با اتحادیه اروپا خواهد بود، فعال خواهد کرد و ترزا می نخست‌ وزیر انگلیس آخرین‌ مهلت اجرای ماده ۵۰ معاهده لیسبون را حداکثر تا ۳۱ ماه مارس تعیین کرده است.

در صورت اجرای ماده ۵۰ این معاهده، مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تا ۲ سال به طول خواهد انجامید. براساس ماده ۵۰ پیمان لیسبون که در دسامبر ۲۰۰۷ میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.

براساس این ماده، دولت متقاضی خروج از اتحادیه اروپا با فعال‌سازی ماده ۵۰، دو سال فرصت خواهد داشت تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند را تدوین کند.

از این رو انتظار می رود پوند تحت تاثیر ماده ۵۰ معاهده لیسبون تحت عرضه قرار گیرد و از آنجایی که اخیرا آمارهای اقتصادی انگلیس در سه ماهه اول سال جاری ضعیف بوده اند این مساله می تواند در کنار مشکلات سیاسی داخلی، فشارهای نزولی و عرضه پوند را در بازارها بیشتر کند و به نظر می رسد انعطاف پذیری و بهبود آمارهای اقتصادی انگلیس که بعد از نتیجه رفراندوم شاهد آن بودیم بیشتر به خاطر رشد هزینه های مصرف کنندگان بوده که ممکن است این رشد موقتی باشد.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا در صورت تثبیت قیمت در زیر سطح ۱٫۲۱۵۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی) می توان انتظار سقوط بیشتر پوند برای بازگشت به سطح ۱٫۱۹۸۳ را داشت و سطح مقاومت اولیه قیمت این جفت ارز نیز بر روی سطح ۱٫۲۲۵۹ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) تشکیل شده است.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا نیز قیمت آن پایین ابر ایچیموکو و خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته در نوسان است و سیگنال فروش صادر کرده است و هم اکنون نیز در حال کاهش به پایین سطح ۱٫۰۵۷۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) است و با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب فاندامنتال اتحادیه اروپا و ریسک های سیاسی در آستانه انتخابات فرانسه، احتمال ریزش یورو در مقابل دلار آمریکا تا نرخ ۱٫۰۵۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۰۴۵۵ نیز بعید نخواهد بود.

لازم به ذکر است امروز اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا با آلمان به شدت افزایش یافت که این منجر به تضعیف بیشتر یورو در مقابل دلار آمریکا خواهد شد. اختلاف نرخ بهره دو ساله آنها ۵ واحد و اختلاف نرخ بهره ۱۰ ساله آنها ۴ واحد افزایش یافته اند.

از سوی دیگر اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ده ساله ایتالیا، فرانسه و اسپانیا ۳ تا ۴ واحد نسبت به آلمان افزایش داشته است که این از ادامه کاهش یورو خبر می دهد. بدین ترتیب، ترجیح می دهیم تا زمانیکه قیمت این جفت ارز پایین خطوط میانگین متحرک ۲۱ و ۵۵ روزه ، زیر سقف ابر ایچیموکو (۱٫۰۶۳۹) و همچنین پایین خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته (۱٫۰۶۷۰) تثبیت شده است، اقدام به ورود در پوزیشن فروش یورو نماییم.

در سایر تحولات بامداد امروز، نرخ بهره و بیانیه بانک مرکزی استرالیا (RBA) منتشر شد و ضمن تثبیت نرخ بهره در عدد %۱٫۵ در آن اشاره خاصی به موضوع کاهش نرخ بهره نشد اما به طول کلی لحن بیانیه همراه آن خوش بین و افزایشی بود که بر چشم انداز ثبات در سیاست های پولی تاکید داشت. در واکنش به خبر نرخ بهره و بیانیه جفت ارز AUDUSD تا سطح ۰٫۷۶۳۰ افزایش یافت و هم اکنون در نزدیکی سطح ۰٫۷۶۰۰ در نوسان است.

ماه گذشته رئیس بانک مرکزی استرالیا فیلیپ لاو گفت که بازار به طور معقولی انتظار عدم تغییر نرخ بهره استرالیا در سال ۲۰۱۷ را دارد و کاهش بیشتر نرخ بهره منجر به حباب در قیمت مسکن می شود. از سوی دیگر بانک مرکزی استرالیا تمایلی به افزایش نرخ بهره نشان نداد که دلیل آن کاهش رشد تورم و دستمزدها و ضعف در بازار کار می باشد.

دستمزدها و درآمد خانوارهای استرالیا در حد بسیار ضعیفی باقی مانده اند و بهای واردات این کشور نیز کاهش یافته است که نشان از کاهش رشد تورم در استرالیا می باشد و اگر بهای کالا با کاهش جدی مواجه شود، زمینه کاهش نرخ بهره استرالیا را بوجود می آورد و این مساله یک ریسک و خطر بزرگی برای اقتصاد استرالیا در سال جاری تلقی می شود.

اما اگر این موضوع رخ ندهد، احتمال افزایش نرخ بهره استرالیا در سال ۲۰۱۸ پررنگ تر خواهد شد. در حال حاضر براساس معاملات آتی نرخ بهره، هیچ شانسی برای کاهش نرخ بهره استرالیا تا ماه سپتامبر سال جاری متصور نیست و حتی احتمال می رود نرخ بهره استرالیا در سال ۲۰۱۸ با افزایش روبرو شود.

در جفت ارز AUDUSD قیمت آن با سطح مقاومت ۰٫۷۶۴۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۰٫۷۷۴۱ به ۰٫۷۵۴۳) مواجه است که این سطح در نزدیکی خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته قرار دارد. در حرکت نزولی نیز این جفت ارز با سطح حمایت ۰٫۷۵۴۳ روبرو است که این سطح در نزدیکی خطوط میانگین متحرک ۵۵ ، ۱۰۰ و ۲۰۰ روزه گذشته تشکیل شده است و در کوتاه مدت انتظار می رود حرکت این جفت ارز در روندی خنثی مابین سطوح حمایت و مقاومت ادامه یابد.

در بازار فلزات نیز اگرچه ما در این سلسله مقالات قصد تحلیل بازار فلزات را نداریم اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر بازار فلزات با ارزهای کالایی نظیر دلار استرالیا و رابطه معکوس قیمت اونس طلا با شاخص دلار آمریکا مناسب می دانیم تا به بعضی نکات فاندامنتال و تکنیکال در بازار فلزات اشاره داشته باشیم.

حرکت امروز قیمت جهانی اونس طلا موجب شکسته شدن سطح حمایت ۱۲۲۲ گردید و به پایین ترین نرخهای ۳ هفته گذشته کاهش یافت و عزم قاطع و ادعای صریح اعضا و رئیس بانک مرکزی آمریکا به افزایش نرخ بهره در ماه مارس، از ادامه سیر نزولی قیمت جهانی اونس طلا خبر می دهد. از نظر تحلیل تکنیکال اکنون هدف بعدی کاهش تا نرخهای ۱۲۰۹ و ۱۱۹۳ است.

از این رو در حال حاضر، حرکت در روندی کاهشی ادامه دارد و این امکان وجود دارد که قیمت آن به نرخهای ۱۲۰۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی)  و ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی و مماس با سقف ابر ایچیموکو) بازگردد. در کوتاه مدت سطوح اصلی مقاومت قیمت جهانی اونس طلا نیز بر روی نرخهای ۱۲۳۰ و ۱۲۳۳ و پس از آن سطح ۱۲۳۶ قرار دارند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا