تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در نزدیکی سطوح ۱۲۰۹ یا ۱۲۰۶ با حمایت روبرو شود و بعد از برخورد به این سطوح حمایت مقداری به سطوح مقاومت ۱۲۱۹ و ۱۲۲۳ برگردد و اصلاح کند. همانطور که در چارت پایین مشخص است برای امروز این منطقه حمایت ۱۲۰۹ و ۱۲۰۶ به ترتیب بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) و خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۶۳ تشکیل شده اند.

برای امروز تا زمانیکه قیمت اونس طلا بالای سطوح حمایت مستحکم ۱۲۰۹ و ۱۲۰۶ (نزدیکی خط میانگین متحرک ۲۱ هفته گذشته و همچنین خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۵۵ روزه گذشته) تثبیت شده است، احتمال تشکیل یک حرکت اصلاحی به سوی سطوح مقاومت ۱۲۱۹ و ۱۲۲۳ وجود دارد.

فروشندگان تنها زمانی با حد تارگت ۱۱۹۳ وارد بازار خواهند شد که قیمت ضمن شکست کامل خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۵۵ روزه گذشته در پایین سطح حمایت ۱۲۰۶ تثبیت شود، در غیر این صورت همانطور که اشاره شد با توجه به نزدیک شدن قیمت به خطوط میانگین متحرک و سطوح حمایت ۱۲۰۹ و ۱۲۰۶ شرایط برای انجام یک حرکت اصلاحی به سطوح ۱۲۱۹ و ۱۲۲۳ وجود دارد. لازم به ذکر است خط حمایت میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و ۲۱ هفته ی گذشته بر روی سطح ۱۲۰۹ و خط حمایت میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته بر روی سطح ۱۲۰۶ تشکیل شده اند.

قیمت جهانی اونس طلا همانطور که دیروز بدان اشاره کرده بودیم با شکست سطح ۱۲۲۲ تا سطح ۱۲۱۲ کاهش یافت و هم اکنون در پایین ترین نرخهای ۱ ماهه گذشته قرار گرفته است و در این هفته، مهمترین اخبار بازار مربوط به اعلام نرخ بهره بانکی اروپا و اخبار اشتغال ایالات متحده آمریکا (NFP) است. طی هفته روزهای هفته گذشته و این هفته نیز، بیشتر شاهد ریزش قیمت اونس طلا بودیم که عمده دلیل آن، بیشتر شدن انتظارات بازار از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته ی آینده بوده است که منجر به کاهش قیمت به سطح ۱۲۱۲ شده است.

از هفته گذشته که یلن رئیس بانک فدرال صراحتا به افزایش نرخ بهره اشاره کرد، اکثر قیمت فلزات با افت قیمت همراه شدند. یکی دیگر از عوامل نوسانات نزولی اخیر در بازار اونس طلا نیز افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار است که معامله گران و سرمایه گذاران را به شرکت در تبادلات ارزی برای خرید دلار در آستانه ی جلسه روز ۱۵ مارس بانک فدرال رزرو آمریکا راغب کرده است. اما تا پیش از این اتفاق مهم انتظار می رود حرکت واقعی بازار از روزهای آینده و با اعلام نرخ بهره بانک مرکزی اروپا و مخصوصا اخبار اشتغال ایالات متحده شروع شود.

گزارش اشتغال ماه فوریه آمریکا در روز جمعه قطعاً مورد توجه خواهد بود. وضعیت مشخص رشد اقتصادی آمریکا و نیز اظهارات اخیر یلن، رئیس بانک فدرال، در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره توجه بازار را به خود جلب کرده است و دلار نیز در روزهای اخیر رشد قابل توجهی داشته و اعلام سایر گزارشهای اقتصادی، خصوصاً گزارش اشتغال غیر کشاورزی آمریکا، می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند.

هر چند معاملات آتی نرخ بهره بانک فدرال نیز حکایت از آن دارد که حدود ۸۱٫۹ درصد پیش بینی می شود که نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه ۱۵ مارس به میزان %۰٫۲۵ افزایش یابد اما همانطور که قبلا نیز  بدان اشاره کردیم باید توجه داشت که این اخبار دیگر تاثیر چندانی در ارزش اونس طلا در زمان اعلام خبر افزایش نرخ بهره نخواهند نداشت و به عبارت دیگر هم اکنون این خبر در بازار لحاظ و پیشخور شده است و بیشتر توجهات بازار به تعداد دفعات افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری معطوف است.

پیشتر بانک فدرال رزرو آمریکا اعلام کرده بود که در طی سال ۲۰۱۷ میلادی افزایش نرخ بهره را به صورت تدریجی و در سه مرحله انجام خواهد داد و برای هفته آینده (۱۵ مارس) که با کنفرانس خبری یلن و پیش بینی رشد اقتصادی بانک فدرال همراه است باید منتظر ماند و دید که آیا تغییری در سه مرتبه افزایش نرخ بهره صورت خواهد گرفت یا خیر.

امروز در آمریکا در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران آمار اشتغال بخش خصوصی (ADP) منتشر می شود که می تواند موجب نوساناتی در بازار گردد و انتظار می رود اشتغال بخش خصوصی آمریکا در ماه فوریه از رقم قبلی ۲۴۶۰۰۰ به ۱۹۰۰۰۰ تغییر یابد.

همچنین آمار بازبینی بهره وری غیر کشاورزی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته (پیش بینی بازار %۱٫۵ ، رقم قبلی %۱٫۳) و آمار بازبینی واحد هزینه نیروی کار آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته (پیش بینی بازار %۱٫۶ ، رقم قبلی %۱٫۷) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شوند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا