تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

حرکت صعودی دلار آمریکا امروز در بازار آسیا و اروپا نیز ادامه یافت و این حرکت کماکان در بازار آمریکا نیز دنبال می شود و هرچند که اندیکاتورهای تکنیکی از رسیدن دلار آمریکا به سطوح اشباع خرید خبر می دهند اما واکنش اصلی بازار عمدتاً به اخبار فاندامنتال، رشد نرخ بازدهی و انتظارات از افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه روز ۱۵ مارس است و از این رو، تقاضای خرید دلار آمریکا کماکان پابرجاست و این تقاضا بعد از اعلام قوی آمار اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) شدت بیشتری به خود گرفته است.

امروز تعداد اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) که انتظار می رفت ۱۹۰۰۰۰ اعلام شود، با افزایش شدید به ۲۹۸۰۰۰ رسید که بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۱۵ به این سو می باشد. اعلام قوی این شاخص، این احتمال را تقویت کرد که بزودی بانک فدرال رزرو آمریکا سیاست های انقباضی جدیدی را در جهت افزایش نرخ بهره آغاز خواهد کرد و در نتیجه، این خبر در حال حاضر موجب افزایش ارزش دلار آمریکا گردیده است.

در علم اقتصاد، سیاست‌های پولی انقباضی بانک فدرال به تدابیری اطلاق می‌گردد که از طریق کاهش در عرضه پول، اهداف عمومی سیاست‌های پولی را بر آورده می‌سازد و یا به عبارت دیگر هر نوع تدابیری کاهندهٔ عرضهٔ پول را سیاست پولی انقباضی گویند که معمولا با افزایش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار همراه است. به همین دلیل دلار آمریکا پس از این خبر به بالاترین نرخهای خود در پنج روز گذشته تقویت شده است که حکایت از چشم انداز افزایشی نرخ بهره بانک فدرال دارد.

در سایر بازارها، نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا به %۱٫۳۶۲ افزایش یافته که بالاترین میزان از ماه اوت ۲۰۰۹ به این سو می باشد و هم اکنون شاخص دلار آمریکا به ۱۰۲٫۱۶ رسیده و از نظر تحلیل تکنیکال کلوز روزانه قیمت بالای سطح مقاومت ۱۰۲٫۰۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱۰۳٫۸۲ به ۹۹٫۲۳) برای خریداران دلار آمریکا مهم تلقی می شود.

نرخ بازدهی اوراق فرضه ۱۰ ساله آمریکا نیز رو به افزایش است و برای کسانی که علاقمند این بازار هستند، سطح بعدی مقاومت بر روی %۲٫۶۲ خواهد بود. هر چند که در مباحث پیشین تا حدودی به بحث قیمت و نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا پرداختیم اما به سبب اهمیت موضوع و سوالاتی که جسته و گریخته از طرف دوستان مطرح شد یک بار دیگر به این مسئله اشاره می کنیم.

بین قیمت اوراق قرضه و نرخ بازده این اوراق رابطه معکوسی برقرار است و نرخ بازده مورد توقع خریداران اوراق قرضه با تغییرات نرخ بهره در بازار تغییر می کند، ولی نرخ بهره ی این اوراق در طول عمر آنان همواره ثابت است. معمولا میزان بهره این اوراق به صورت درصدی از ارزش اسمی آنها بیان می شود.

بنابراین اگر نرخ بهره ی اوراق قرضه ۱۰۰۰ دلاری ۱۴ درصد باشد، بهره ی سالانه آن ۱۴۰ دلار خواهد شد. نرخ ۱۴ درصد را نرخ بهره اسمی قرضه می نامند. اگر در بازار قیمت این اوراق قرضه کاهش یابد و به ۹۰۰ دلار برسد، نرخ بازده تا سررسید آن افزایش می یابد.

اگر قیمت آن در بازار افزایش پیدا کند نرخ بازده آن کاهش می یابد. تغییر در نرخ بهره ی بازار باعث تغییر قیمت و نرخ بازده آن خواهد شد. اگر نرخ بهره در بازار بالا برود، باید قیمت اوراق قرضه موجود در بازار کاهش یابد تا نرخ بازده آنها با بازده اوراق قرضه ای که به تازگی با نرخ بهره ی بالاتر منتشر می شوند، برابر گردد.

آخرین باری که نرخ بازدهی آمریکا نزدیک به %۲٫۵۶ درصد بود مربوط به زمانی است که شاخص دلار آمریکا در بالای سطح ۱۰۳٫۰۰ قرار داشت و نرخ بازدهی اوراق قرضه نیز در اواسط ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ به %۲٫۶۲ رسیده بود که موجب تقویت شاخص دلار آمریکا تا سطح ۱۰۳٫۸۲ گردید.

باید گفت در حال حاضر بازار به دلیل انتظارات تورمی توجه خود را به ریسکهای افزایشی اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته آینده معطوف کرده است. بررسی بازدهی اوراق قرضه کوتاه­مدت و بازار پول نشان می­دهد که بازارها انتظار افزایش ۲۵ واحد نرخ بهره بانک فدرال را برای جلسه روز ۱۵ مارس دارند.

در این میان بالا آمدن بازدهی دلار ایالات‌متحده به دلیل سیاست های انقباضی و سخت بانک فدرال در خصوص افزایش نرخ بهره، تقاضا برای دلار آمریکا را افزایش داده است. براساس معاملات آتی نرخ بهره ، احتمال افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس به %۹۰٫۸ افزایش یافته است و با این تفاسیر انتظار می رود که معامله گران همچنان دلار آمریکا را در سبد معاملاتی خود نگاه دارند.

در سایر تحولات ریسک های سیاسی در اتحادیه اروپا از جمله انتخابات فرانسه می­تواند روی منطقه یورو اثر منفی عمده­ای داشته باشد و با در نظر گرفتن واگرایی بین سیاست های پولی بانک مرکزی اروپا و آمریکا و قرار گرفتن قیمت یورو در پایین ابر ایچیموکو و زیر خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته، سناریو روند کاهشی برای نرخ مبادله جفت ارز یورو – دلار آمریکا به سوی سطوح ۱٫۰۵۰۰ و ۱٫۰۴۵۵ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۰۳۴۰ به ۱٫۰۸۲۹) شانس بیشتری خواهد داشت.

بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز فردا تشکیل جلسه خواهد داد و علیرغم بروز نشانه های تورمی انتظار می رود که تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده تغییری در سیاست های پولی فعلی صورت ندهد و سیاست های انبساطی پولی همچنان حفظ شود. به همین دلیل ارزش یورو نیز در مقابل دلار آمریکا به کمترین نرخهای پنج روز گذشته خود کاهش یافته است و راه را برای کاهش بیشتر یورو مهیا می­ سازد.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم، انتظار می رود که نرخ آن در پایین ترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته باقی بماند و در سایه اجرای ماده ۵۰ یا همان شروع رسمی فرآیند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا با شکست سطح ۱٫۲۱۵۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۱٫۱۹۸۳ به ۱٫۲۷۰۶) در شرایط تضعیف به سوی سطح ۱٫۱۹۸۳ به سر خواهد برد.

روز جمعه (پس فردا) نیز آمارهای اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی ایالات متحده (NFP) که یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی ایالات متحده است اعلام می شود. در آستانه اعلام این خبر ، شاخصهای مربوط به بازار کار بسیار قوی اعلام شده اند که پیش زمینه مناسبی را ایجاد می کنند.

در واقع تمامی شاخصهای اخیر ایالات متحده حکایت از رشد اقتصاد این کشور می کند و در صورتیکه روز جمعه NFP قوی تر از حد انتظارات (۱۹۰۰۰۰) اعلام شود باید از هم اکنون شاخص دلار آمریکا را در حوالی ۱۰۲٫۷۳ و ۱۰۳٫۰۰ دید و یک گام دیگر خود را به بالاترین سطح دو ماهه گذشته خود (۱۰۳٫۸۲) نزدیک تر خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا