تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای قیمت جهانی اونس طلا قیمت آن هر چند همانطور که دیروز پیش بینی کرده بودیم در نزدیکی سطح ۱۲۰۶ حمایت شد اما از سطح مقاومت ۱۲۱۲ نیز نتوانست بالاتر رود تا اینکه روز گذشته بالای سطح ۱۲۰۶ بسته شد و امروز در سشن آسیا با شکست این سطح و قرار گرفتن قیمت در پایین خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه (۱۲۰۸) و خط میانگین متحرک ۵۵ روزه (۱۲۰۶) فعلا تا سطح حمایت ۱۲۰۳ پایین آمده است اما هنوز موفق به شکست این سطح حمایت نشده است.

در حال حاضر نیز در نزدیکی همان سطح ۱۲۰۶ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۳۸ فوریه ۲۰۱۷) می باشد. برای اینکه از شکست این سطح و خطوط میانگین متحرک ۱۰۰ و ۵۵ روزه تا حد زیادی مطمئن شویم می بایست قیمت از سطح ۱۲۰۳ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۳۳۷ به ۱۱۲۱) عبور کند تا منجر به کاهش قیمت آن به سوی سطوح ۱۲۰۰ (عدد رند و سطح روانی) و بعد از آن تارگت ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ – پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ به ۱۲۶۳ – بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) شود.

در غیر این صورت از آنجایی که سطح حمایت ۱۲۲۳ یک بار باعث تشکیل حرکت اصلاحی شده بود ممکن است با شکست سطوح ۱۲۰۶ و ۱۲۰۹ به سوی سطوح ۱۲۱۲ و ۱۲۱۹ اصلاح کند. با این حال جدا از هر گونه حرکت اصلاحی، باید توجه داشت چون سطح حمایت اصلی ۱۲۰۹ شکسته شده است روند نزولی قیمت جهانی اونس طلا همچنان پابرجاست و براساس قواعد تکنیکال فیبوناچی هر وقت حمایتی شکسته شود به سمت حمایت بعدی حرکت خواهد کرد که سطح حمایت بعد از ۱۲۰۹ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) بر روی سطح ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی) در نمودار پایین مشخص شده است.

قیمت جهانی اونس طلا همچنان به سقوط خود ادامه میدهد و در شرایط فعلی هیچ تکیه گاهی برای حمایت از آن دیده نمی شود، شکست سطوح حمایت یکی پس از دیگری، فروش صندوق جهانی اسپایدر، ادامه ی گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک فدرال، تقویت دلار در برابر ارزهای خارجی و… همگی از عوامل اصلی کاهش قیمت به پایین ترین نرخهای ۵ هفته ی گذشته می باشند و اگرچه گاه و بیگاه در برخورد به سطوح حمایت روزانه سر از آب بیرون می آورد و نفسی می کشد اما همچنان در منطقه منفی قرار دارد. بنابراین فضای بازار همانند روزهای گذشته است و ما در یک روند قرار داریم.

از آنجایی که انتظار می رود بانک مرکزی آمریکا در جلسه هفته آینده (۱۵ مارس) افزایش نرخ بهره را در دستور کار خود قرار دهد و بازارها نیز که مدتها منتظر چنین لحظه ای هستند تا قبل از گزارش مهم اشتغال آمریکا که قرار است فردا اعلام شود و جلسه بانک فدرال که هفته آینده روز چهارشنبه برگزار می شود، بی درنگ طلا را در بازارها به فروش برسانند. از سوی دیگر تقاضا برای خرید دلار در بازارها مجددا افزایش یافته است و انتظار می رود دلار بار دیگر روند افزایشی خود را به زودی آغاز کند و از این رو انتظار می­رود قیمت جهانی اونس طلا با توجه به شکست سطح حمایت ۱۲۰۹ به پایین­تر از سطح ۱۲۰۰ کشیده شود.

دیروز تعداد اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) که انتظار می رفت در ماه فوریه ۱۹۰۰۰۰ اعلام شود، با افزایش شدید به ۲۹۸۰۰۰ رسید که بالاترین رقم از دسامبر ۲۰۱۵ به این سو بود. اعلام قوی این شاخص، این احتمال را تقویت کرد که ممکن است فردا نیز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) قوی تر از حد انتظارات بازار اعلام شود و هفته ی آینده بانک فدرال آمریکا سیاست های انقباضی جدیدی را در جهت افزایش نرخ بهره آغاز کند و در نتیجه، این خبر در حال حاضر موجب افزایش ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت جهانی اونس طلا در بازارها گردیده است.

همانطور که می دانیم از آنجایی که اونس طلا به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا طلا  برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت اونس طلا را نیز کاهش می دهد. بطور کل فلزاتی که به دلار قیمت گذاری می شوند با ارزش این ارز نسبت عکس دارند که مشهود ترین آنها طلاست.

همچنین قیمت طلا در بازارهای جهانی نسبت به افزایش نرخ بهره در جلسه هفته ی آینده بانک فدرال آمریکا بسیار حساس است زیرا افزایش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا را به عنوان یک دارایی بی بازده افزایش می دهد و سرمایه گذاران را ترغیب به فروش اوراق بهادار با پشتوانه طلا می کند و قیمت اونس طلا را کاهش می دهد.

از این رو هرچند اونس طلا در روزهای اخیر افت قابل توجهی داشته، اما اعلام سایر گزارشهای اقتصادی، خصوصاً گزارش اشتغال غیر کشاورزی آمریکا که فردا اعلام می شود می تواند جهت حرکت اصلی بازار را معین کند. فردا آمارهای اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی ایالات متحده (NFP) که یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی ایالات متحده است اعلام می شود.

در آستانه اعلام این خبر، شاخصهای مربوط به بازار کار بسیار قوی اعلام شده اند که پیش زمینه مناسبی را ایجاد می کنند. در واقع تمامی شاخصهای اخیر ایالات متحده حکایت از رشد اقتصاد این کشور می کند و در صورتیکه فردا NFP قوی تر از حد انتظارات (۱۹۰۰۰۰) اعلام شود قیمت جهانی اونس طلا را می توان در حوالی ۱۱۹۳ دید.

بنابراین به واسطه چشم انداز افزایشی نرخ بهره بانک فدرال، دلار آمریکا رو به افزایش است و به نظر می رسد با بازگشت توجهات به مساله افزایش نرخ بهره بانک فدرال ایالات متحده و کاهش قیمت نفت، قیمت جهانی اونس طلا مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد پایین تر از ۱۲۰۰ برداشته است مگر آنکه بالای سطح ۱۲۰۹ یا ۱۲۱۲ تثبیت شود.

در تقویم اقتصادی امروز بانک مرکزی اروپا (ECB) ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تشکیل جلسه خواهد داد و علیرغم بروز نشانه های تورمی در اتحادیه اروپا، انتظار می رود که تا اواخر سال جاری یا اوایل سال آینده تغییری در سیاست های پولی فعلی اعمال نکند و سیاست های انبساطی پولی همچنان حفظ شود.

به همین دلیل ارزش یورو نیز در مقابل دلار آمریکا رو به کاهش است و راه را برای کاهش بیشتر یورو مهیا می­سازد که همین مساله نیز به دلیل همبستگی بازارها با یکدیگر فشارهای نزولی بر قیمت جهانی اونس طلا را نیز بیشتر کرده است. در سشن آمریکا نیز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران تنها آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی ایالات متحده (پیش بینی بازار ۲۳۵۰۰۰ ، رقم قبلی ۲۲۳۰۰۰) اعلام می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا