تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ7) سیگنال فروش صادر شده است و پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح ۵۰٫۰۹ دلار در هر بشکه به سوی سطوح ۴۹٫۳۴ و ۴۸٫۶۸ کاهش یابد که این موضوع را قرار گرفتن قیمت در موج نزولی C تایید کرده است.

در طی ۲۴ ساعته گذشته ریزش قیمت نفت آمریکا به کمترین نرخهای خود از ماه دسامبر ۲۰۱۶ به این سو همان اتفاقی بود که پیشتر انتظار آن وجود داشت و بدان اشاره کرده بودیم. در حال حاضر، قیمت نفت آمریکا همچنان در سطوح پایین مقاومت ۵۱٫۰۳ قرار دارد و برای امروز این احتمال قویاً وجود دارد که حرکت نزولی آن امتداد بیشتری داشته باشد.

از جمله عوامل اصلی سقوط قیمت نفت می توان به افزایش چشمگیر موجودی ذخایر نفت آمریکا و تولید نفت شل این کشور اشاره کرد و از سوی دیگر به نظر می رسد کاهش سطح تولیدات نفت اوپک نیز نتوانسته مازاد نفت در آمریکا را کاهش دهد که همین مساله منجر به ثبت بزرگترین کاهش روزانه قیمت نفت آمریکا در بیش از یک ساله گذشته شده است که در چارت پایین مشاهده می فرمائید.

در چارت پایین برای قیمت نفت آمریکا سطوح ۴۹٫۳۴ و ۴۸٫۶۸ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده اند. تجربه تکنیکال بازار نشان می دهد که به ندرت موج C در حوالی خط فیبوناچی ۱۰۷ درصدی تکمیل می شود و به احتمال زیاد در این موج قیمت نفت آمریکا به ترتیب تا سطوح ۴۹٫۳۴ و ۴۸٫۶۸ کاهش می خواهد یافت.

در نمودار روزانه نیز قیمت نفت آمریکا به زیر سطح حمایت ۵۱٫۹۷ رسیده است و سیگنال فروش با حد تارگت ۴۸٫۹۶ صادر کرده است که این سطح نیز در نمودار مربوطه بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی (C) که از سطح ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت ۲۰۱۶) شروع شده است، قرار دارد. بنابراین برای امروز باید در انتظار ادامه سقوط قیمت نفت آمریکا و حرکت به سوی سطوح ۴۸٫۹۶ و ۴۸٫۶۸ بود که این اهداف در چارت های پایین مشخص شده اند.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK7) پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطوح حمایت بعدی ۵۱٫۵۴ و ۵۰٫۹۷ ریزش کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی پروجکشن و الگوی گوه در نمودار پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت ۵۱٫۵۴ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C یعنی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) قرار دارد و شکسته شدن الگوی گوه و حرکت نزولی شارپی روز گذشته نیز اشاره به تارگت های نزولی ۵۱٫۵۴ و ۵۰٫۹۷ دارد.

بررسی سطوح فیبوناچی دیگر در نمودار روزانه هدف نزولی را ۵۱٫۳۵ نشانه گرفته است که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی از موج (C) که از سطح ۴۱٫۵۱ دلار در هر بشکه (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۶) شروع شده است قرار دارد و این سطح مماس با کف کانال افزایشی در نمودار روزانه محسوب می شود.

سقوط قیمت نفت در بازار نشان دهنده عدم اطمینان سرمایه گذاران و معامله گران به سیاست اوپک در کاهش سطح تولیدات خود و عدم تاثیر آن بر کاهش مازاد سطح تولیدات نفت در آمریکا است و از آنجایی که دیروز نیز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بسیار بالاتر از حد انتظارات اعلام شد این موضوع می تواند راه را برای ادامه سقوط نفت برنت نیز هموار کند.

لازم به ذکر است از آنجایی که قیمت نفت در بازار جهانی به دلار قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار سبب می شود تا نفت برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت نفت را نیز کاهش می دهد. مضافاً اینکه ممکن است بازار افزایش سطح تولیدات نفت در آمریکا را نیز در نظر بگیرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن