تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز تا بدین لحظه روز آرامی برای بازار بوده که علت اصلی این مسئله انتظار بازار برای خبر امروز جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) و فردا آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) است. این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و فردا نیز مستثنی نخواهد بود.

فی الواقع سکوت پنجشنبه و جمعه بازار موئد این مسئله است که انفجاری مهیب در راه است. اما سوال اینست که آیا این خبر دلار را باز هم تقویت خواهد کرد یا بالعکس؟ جواب به این سوال کاری است سخت دشوار و تنها می توان از کنار هم چیدن قضایا مسائل را تحلیل کرد و پیشبینی قطعی آن امریست نا ممکن.

تاثیر NFP بر دلار آمریکا از آن جهت است که اگر قوی باشد فشار را بر مقامات برای افزایش نرخ بهره در جلسه روز ۱۵ مارس مضاعف می کند. نشانه هایی از قوی بودن این شاخص در این ماه در دست است که کم بودن مدعیان استفاده از مزایای بیکاری و قدرت قابل توجه شاخص ADP در روز چهارشنبه نمونه هایی از این مسئله اند.

برای فردا انتظار بازار برای آمار اشتغال غیر کشاورزی آمریکا در حدود ۱۹۰۰۰۰ است که اگر خبر نهایی بالاتر از این عدد اعلام شود برای دلار مثبت و اگر کمتر از حد انتظارات بازار باشد برای دلار منفی خواهد بود. هر چند که در خبر فردا آمار سطح دستمزدهای آمریکا نیز از دید معامله گران غافل نخواهد ماند.

در حال حاضر یورو در منطقه ای مابین ۱٫۰۵ و ۱٫۰۶ در حال نوسان است و قیمت پوند در مقابل دلار آمریکا نیز بین منطقه ۱٫۲۱ و ۱٫۲۲ در نوسان است و پس از اخبار امروز و مخصوصا خبر فردا یکی از این دو خط با قدرت شکسته خواهند شد و تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

همانطور که در نوشتار روز گذشته اشاره کردم بازار در شرایط انتظار خبر فردا آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) است و به همین دلیل تاثیر اخبار اقتصادی امروز اگر در جهت مخالف دلار آمریکا باشد ممکن است اندک باشد. امروز نیز به نظر می رسد چنین اندیشه ای بر بازار حاکم باشد و هر چند اخبار مهمی همچون آمار مدعیان بیمه بیکاری و آمار بهای واردات آمریکا را داریم اما به نظر می رسد که بازار جهت خود را می داند و یکی دو در صد بالا یا پایین بودن شاخصی کلیت داستان را عوض نخواهد کرد و در ایده ال ترین شرایط تک موج (noise) کوتاهی به نمودار اضافه خواهد شد.

امروز همچنین جلسه بانک مرکزی اروپا (ECB) در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برگزار می شود و برای ECB انتظار تغییر خاصی را در نرخ بهره (%۰٫۰) نداریم و مانند همیشه سخنرانی ماریو دراقی جهت بازار را مشخص خواهد کرد. سخنان دراقی در کنفرانس مطبوعاتی پس از جلسه همواره محرک بازار بوده است و اینبار نیز مستثنی نخواهد بود.

در سخنرانیهای قبلی دراقی همچنان بر موضع خود دال بر حفظ سیاست های تسهیل مقداری پولی (QE) پا فشاری کرده است و یکی از دلایل اصلی تضعیف یورو نیز همین امر است و باید دید آیا این بار نیز چنین خواهد شد یا به زمان احتمالی کاهش یا توقف این سیاست (Tapering) اشاره خواهد کرد؟ جلسه امروز به نوعی تکلیف بازار و موضع رسمی ECB را مشخص می کند و نقطه عطفی در روند یورو خواهد بود .

در سایر تحولات دلار کانادا (CAD) نیز از جمله ارزهایی بود که در روزهای اخیر در برابر دلار آمریکا به میزان قابل توجهی تضعیف شده است و قیمت نفت در پی افزایش شدید آمار ذخایر نفتی ایالات متحده به پایین سطح ۵۰ دلار کاهش یافته است و به نظر می رسد این روند نزولی نفت در کوتاه مدت همچنان ادامه داشته باشد.

به واسطه چشم انداز منفی نرخ بهره در کانادا، ارز رایج آن تضعیف شده است و به نظر می رسد با بازگشت توجهات به مشکلات اقتصادی کانادا و کاهش قیمت نفت، زوج USDCAD مجددا خیز خود را برای حرکت به سمت اعداد بالاتر از ۱٫۳۵۵۰ و ۱٫۳۶۰۰ برداشته است، مخصوصا که اگر آمار فردا اشتغال آمریکا (NFP) نیز قوی تر از حد انتظارات بازار اعلام شود.

لازم به ذکر است ارز رایج این سه کشور (استرالیا، کانادا و نیوزلند) هبستگی بالایی به طلا و نفت دارند و به همین دلیل این سه ارز را نماینده  بازار کالا در بازار ارز می نامند (Commodity currency) به همین دلیل هنگام معامله بر روی این ارزها همواره باید نیم نگاهی نیز به وضعیت بازار کالا و فلزات داشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا