تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز تا قبل از خبر ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن از سطح حمایت ۱۱۹۷ عبور کند و تا محدوده ۱۱۹۳ و ۱۱۸۷ کاهش یابد که این حرکت نزولی را بررسی نسبت های فیبوناچی در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در نمودار یک ساعته پایین دیده می شود سطح حمایت ۱۱۹۷ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۲۰۰ درصدی از موج نزولی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) قرار دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال این موج هنوز تکمیل نشده است و ممکن است در این موج قیمت اونس طلا را تا سطح ۱۱۸۱ پایین بکشاند که این سطح در نمودار روزانه بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۳۷۴ (بالاترین سطح ۶ جولای ۲۰۱۶) به ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) تشکیل شده است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت دیگر از روند افزایشی ۱۱۲۲ به ۱۲۶۳ اشاره به تارگت ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) دارد که ممکن است در برخورد اول به این سطح کمی حمایت شود یا حرکت اصلاحی کوتاهی داشته باشد اما در صورت شکست ۱۱۹۳ موجب شروع حرکت نزولی به ترتیب به سطوح ۱۱۸۷ و ۱۱۸۱ می شود.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز خوانندگانی که این ستون سایت را دنبال می کنند قطعا با ترجیع بند همیشگی ما آشنا هستند. از مدتها پیش احتمال شکسته شدن سطح روانی ۱۲۰۰ را در قیمت اونس طلا مطرح کرده ایم و سرانجام این امر برای اولین بار از روز ۳۱ ژانویه ۲۰۱۷ رخ داد. در اینگونه شرایط دو سوال اساسی مطرح می شود نخست آنکه دلیل این شکست چیست و دومین و شاید سوال مهمتر آنست که ایا این روند ادامه دارد ؟

در پاسخ به سوال نخست باید به دلایل کوتاه مدت اشاره کرد. اگر از منظر کوتاه مدت تر به داستان نگاه کنیم باید اظهارات تند و تیز یلن و مقامات بانک فدرال در خصوص افزایش نرخ بهره، تقویت دلار و کاهش ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر را مقصرین اصلی سقوط اونس طلا به پایین سطح روانی ۱۲۰۰ دانست. در بازار اما برای موفق بودن علاوه بر انکه به سوال چرا باید پاسخ داد برای کجا نیز باید جواب مناسبی پیدا کرد که این در واقع میوه اندیشه معامله گری است.

به بیان دیگر این سوال مطرح است ایا اونس طلا همچنان ضعیف خواهد شد؟ پاسخ به این سوال از سوال اول به مراتب دشوار تر است و یا اینکه حداقل زودتر متوجه اشتباهتان می شوید و این جاست که باید لغاتی از قبیل اما و اگر و احتمالا را به فرهنگ لغات خود اضافه کنید اما در کل از شواهد و قرائن اینگونه بر می آید که اگر امروز آمار اشتغال و سطح دستمزدهای آمریکا بالاتر از حد انتظارات اعلام شوند، در کوتاه مدت (حداقل تا جلسه روز ۱۵ مارس) آینده خوشی در انتظار اونس طلا نیست.  امروز گزارش اشتغال غیر کشاورزی آمریکا اعلام می شود و بسته به اینکه چه رقمی اعلام شود، ارزش اونس طلا مجددا تغییر خواهد کرد.

تا بدین جای کار انتظارات بازار از احتمال تصمیم بانک مرکزی آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بهره در جلسه روز ۱۵ مارس، هزینه نگهداری دارائیهای بدون بازده را افزایش داده است و از سوی دیگر استمرار جریان خروج طلا از ذخائر هولدینگ اسپایدر (SPDR) نشانه دیگری بر عدم تمایل سرمایه گذاران برای حضور در این بازار است.

طبق گزارشات این هولدینگ موجودی ذخایر طلا به ۸۳۴٫۱۰۱ تن کاهش یافته است و در این میان، بی شک، اخبار امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران توجه خاص بازار را به خود جلب خواهد کرد و در آستانه ی اعلام این خبر قیمت جهانی اونس طلا به پایین سطح روانی ۱۲۰۰ کاهش یافته و تا بدین لحظه بیشترین کاهش هفتگی (%۳-) را در چهار ماهه گذشته (هفته ی منتهی به ۱۱ نوامبر ۲۰۱۶) تجربه کرده است.

فی الواقع نوسانات اخیر اونس طلا موئد این مسئله است که انفجاری مهیبی بعد از خبر امروز در راه است. اما سوال اینست که آیا این خبر اونس طلا را باز هم تضعیف خواهد کرد یا بالعکس؟ جواب به این سوال کاری است سخت دشوار و تنها می توان از کنار هم چیدن قضایا مسائل را تحلیل کرد و پیشبینی قطعی آن امریست نا ممکن.

تاثیر NFP بر اونس طلا از آن جهت است که اگر قوی تر از حد انتظارات بازار (۱۹۰۰۰۰) باشد، فشار را بر مقامات بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره در جلسه روز ۱۵ مارس مضاعف می کند که این مساله کاهش قیمت اونس طلا را به همراه دارد.

نشانه هایی از قوی بودن این شاخص در این ماه در دست است که کم بودن مدعیان استفاده از مزایای بیکاری و قدرت قابل توجه شاخص ADP در روز چهارشنبه نمونه هایی از این مسئله اند. اما اگر خبر نهایی پایین تر از حد انتظارات بازار اعلام شود برای اونس طلا مثبت خواهد بود.

علت این موضوع اینست که ضعیف بودن اوضاع بازار کار، بانک مرکزی آمریکا را برای افزایش نرخ بهره در جلسه ۱۵ مارس مردد خواهد کرد هر چند که در خبر امروز آمار سطح دستمزدهای آمریکا (پیش بینی بازار %۰٫۳ ، رقم قبلی %۰٫۱) نیز از دید معامله گران غافل نخواهد ماند. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی %۴٫۸ به %۴٫۷ تغییر یابد.

در هر حال اگر از اما و اگرها بگذریم  اعداد و ارقام اخیر اقتصادی آمریکا حکایت از درستی نظر مقامات بانک فدرال رزرو دارد و احتمال یک مورد افزایش دیگر نرخ بهره را در جلسه ۱۵ مارس از بین نمی برد. هرچند برای جلسه ماه ژوئن هنوز گمانه زنی مشخصی نداریم اما افزایش نرخ بهره امریکا در جلسه روز ۱۵ مارس چندان امر بعیدی نیست. بنابراین گزارش امروز اشتغال آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران می تواند جهت حرکت آتی بازار را معین کند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا