تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ7) پیش بینی می شود قیمت آن به سطح حمایت ۴۸٫۶۸ دلار در هر بشکه نزدیک شود و این موضوع را تکمیل شدن اولین موج اصلاحی از سطح ۴۸٫۵۹ (پایین ترین سطح روز گذشته) نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطح حمایت بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال هنوز خیلی زود است که موج C را تکمیل شده در نظر بگیریم زیرا حرکت اصلاحی دیروز صرفا به خاطر اقدام برخی از معامله گران به خرید جبرانی پس از شرط‌ بندی بر کاهش قیمت برای بستن و خارج شدن از قرارداد مربوطه (short covering) بوده است.

حتی اگر موج C تکمیل شده باشد قبل از هر گونه حرکت افزایشی حتما می بایست در قیمت نفت آمریکا یک کف قوی در اطراف سطح ۴۸٫۶۸ ساخته شود. برای امروز افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۴۹٫۷۵ تنها موجب افزایش اندک به سوی سطح مقاومت ۵۰٫۰۹ می شود.

لازم به ذکر است از آنجایی که قیمت نفت در بازار جهانی به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود افزایش ارزش دلار آمریکا در بازارها سبب می شود تا نفت برای خریداران با دیگر ارزهای بین المللی به نظر گرانتر برسد و در نتیجه تقاضا پایین آمده و قیمت نفت را نیز کاهش می دهد. اکنون، ادامه حرکت قیمت نفت آمریکا در گرو خبر امروز آمار اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران است. باید منتظر ماند و حرکت بازار را دنبال کرد

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK7) پیش بینی می کنیم قیمت آن بین منطقه خنثی ۵۱٫۵۴ و ۵۲٫۶۷ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. از این رو قیمت نفت برنت در روندی خنثی مابین سطوح ۵۱٫۵۴ و ۵۲٫۶۷  قرار دارد و برای امروز نکته قابل توجهی در خصوص قیمت نفت برنت وجود ندارد.

بنابراین باید منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود و این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۰۰ درصدی از موج نزولی C به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال سقوط به زیر سطح ۵۱٫۵۴ می تواند منجر به سقوط تا نرخ ۵۰٫۹۷ و ۵۰٫۸۴ گردد و در صورت شروع حرکت صعودی، سطوح مقاومت به ترتیب بر روی نرخهای ۵۲٫۶۷ و ۵۲٫۷۲ تشکیل شده اند و تنها شکست کامل این سطوح موجب افزایش آن به سوی سطوح مقاومت بعدی ۵۳٫۳۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۸۶٫۴ درصدی) و ۵۳٫۸۰ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) می شود.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال، تمایلات بازار بیشتر کاهش قیمت نفت برنت را نشان می دهد زیرا همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح مقاومت ۵۲٫۶۷ در نزدیکی سطح مقاومت دیگری در نرخ ۵۲٫۷۲ قرار دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از روند افزایشی ۴۳٫۵۷ (پایین ترین سطح ۱۴ نوامبر ۲۰۱۶) به ۵۸٫۳۷ قرار گرفته است.

علاوه بر این حتی اگر موج نزولی C تکمیل شده باشد، قیمت نفت برنت قبل از هر گونه حرکات افزایش افزایشی باید در اطراف سطح حمایت ۵۱٫۵۴ دلار در هر بشکه یک کف قوی بسازد که این سطح حمایت مهم را در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن