خبر فوری: تحلیل بازار بعد از اعلام آمار اشتغال آمریکا (NFP)

امروز در شرایطی که بازار انتظار ۱۹۰۰۰۰ افزایش شغل آمریکا در ماه فوریه را داشت ۲۳۵۰۰۰ شغل خبر نهایی بود و نرخ بیکاری آمریکا نیز در ماه فوریه مطابق انتظارات بازار از %۴٫۸ به %۴٫۷ کاهش یافت و خبر مهم دیگر آنکه آمار میانگین حقوق و دستمزدهای آمریکا در ماه فوریه شش سنت یا به عبارتی به میزان %۰٫۲ رشد یافت.

این آمار کمتر از رقم پیش بینی ماهیانه %۰٫۳ بود البته آمار قبلی سطح دستمزدها از %۰٫۱ به %۰٫۲ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت و نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نیز همانند پیش بینی بازار %۲٫۸ اعلام شد. رقم قبلی سطح دستمزدهای آمریکا در دوره سالیانه از %۲٫۵ به %۲٫۸ مورد تجدید نظر افزایشی قرار گرفت.

آمار قوی امروز اشتغال آمریکا این گمانه را تقویت نموده است که با توجه به مجموع اخبار و آمارهای اقتصادی و نیز شرایط کنونی بازارهای مالی و قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال، ممکن است بانک مرکزی آمریکا با وجود کاهش رشد اقتصادی در جلسه روز ۱۵ مارس اقدام به افزایش نرخ بهره نماید که این اقدام پیش از انتشار خبر اشتغال آمریکا موجب بالا آمدن ارزش دارایی های مالی مرتبط با دلار آمریکا گردیده بود.

همچنین، یکی دیگر از پیامدهای این انتظارات، تقویت دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی مخصوصا در مقابل ین ژاپن بود که جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن با ثبت ۱۱۵٫۵۰ به بالاترین سطوح خود در ۷ هفته ی رسید اما باید توجه داشت که رشد ضعیف سطح دستمزدها می تواند تعداد دفعات افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری را (که قبلا پیش بینی شده بود سه پله افزایش یابد) کمتر کند و دلیل کاهش امروز این جفت ارز از بالاترین نرخهای ۷ هفته ی گذشته به پایین سطح ۱۱۵٫۰۰ نیز به خاطر همین مساله بوده است.

براساس معاملات آتی نرخ بهره و قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس به %۹۰ افزایش یافته است اما باید توجه داشت که این اخبار دیگر تاثیر چندانی در ارزش دلار آمریکا نخواهند نداشت و به عبارت دیگر هم اکنون افزایش نرخ بهره در جلسه روز ۱۵ مارس در بازار لحاظ شده است و بیشتر توجهات بازار به تعداد دفعات افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری معطوف است. نرخ بهره و بیانیه کمیته سیاستگذاری بازار آزاد بانک فدرال آمریکا (FOMC) هفته آینده- روز چهارشنبه- منتشر خواهد شد و بعد از اعلام نرخ بهره، یلن رئیس بانک فدرال کنفرانس خبری خواهد داشت.

در سایر تحولات طی ۲۴ ساعته گذشته، یورو در مقابل ارزهای بازار پس از جلسه روز گذشته بانک مرکزی اروپا (ECB) تقویت شده است و اشاره ماریو دراقی، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB) به عدم نیاز به اجرای عملیات تامین مالی (TLRTO) ، افزایش پیش بینی های نرخ رشد اقتصادی و تورم اروپا در سال آینده و اینکه هیچ ضرورتی برای استفاده از تمامی ابزارهای پولی برای افزایش عرضه پول وجود ندارد، به تقویت نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان و افزایش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخهای سه هفته ی گذشته کمک کرده است.

هم اکنون بازارها پیش بینی می کنند که با کاهش محرکهای اقتصادی بانک مرکزی اروپا، نرخ بهره آن در اوایل سال آینده افزایش یابد. از نظر تحلیل تکنیکال اخیراً در جفت ارز یورو – دلار آمریکا سطح مقاومت ۱٫۰۶۲۰ شکسته شده است و در حال حاضر بالای خطوط میانگین متحرک ۱۰ ، ۲۱ و ۵۵ روزه گذشته قرار گرفته است و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست سقف ابر ایچیموکوی روزانه (۱٫۰۶۵۴) می شود یا نه، به باور ما اگر قیمت یورو نتواند بزودی به پایین سطح ۱٫۰۶۰۰ کاهش یابد، احتمال شکسته شدن سقف ابر ایچیموکو (۱٫۰۶۵۴) با توجه به خبر دیروز بانک مرکزی اروپا وجود دارد که اگر این سناریو محقق شود موجب تقویت قیمت آن به سوی سطح ۱٫۰۶۸۰ و ۱٫۰۷۰۰ و پس از آن سطح ۱٫۰۷۱۵ خواهد شد.

در شاخص جهانی دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، قیمت آن در تلاش برای برای شکست پایین ترین سطح روز سه شنبه و خط روند پایینی الگوی گوه افزایشی (wedge) که از پایین ترین سطح ماه فوریه شکل گرفته است که اگر موفق شود منجر به کاهش قیمت آن به پایین ترین سطح روز دوشتبه خواهد شد.

شکست پایین ترین سطح روز دوشنبه تاییدی در جهت ساخته شدن سقف دو قلو (double top) خواهد بود که می تواند منجر به کاهش شاخص دلار آمریکا به سوی سطوح ۱۰۰٫۳۰ و ۱۰۰٫۲۰ شود. در نمودار پایین نیز همانطور که مشخص است شاخص دلار آمریکا به پایین سطح حمایت ۱۰۱٫۵۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۰۳٫۸۲ به ۹۹٫۲۳) کاهش یافته است و تارگت بعدی بر روی سطح ۱۰۰٫۹۸ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) می باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا