تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر قیمت آن موفق به تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۱۲۰۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱۱۲۲ به ۱۲۶۳) و همچنین شکست کامل سطح مقاومت  ۱۲۱۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۲۶۳ به ۱۱۹۴) شود به سوی سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۲۴ افزایش یابد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۲۳٫۶ درصدی و ۱۰۰ درصدی قرار دارند در غیر این صورت باید با احتیاط عمل کرد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود قیمت اونس طلا در موج c – سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۲۶۳- قرار دارد و این موج از پنج موج کوچک تر تشکیل شده است.

در نمودار پایین قیمت آن هم اکنون در موج ۴ قرار گرفته است که این موج باعث تشکیل این حرکت اصلاحی از سطح ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس) شده است و اگر قیمت موفق به شکست سطح ۱۲۱۱ شود موجب افزایش می شود اما اگر موفق نشود ممکن است موج ۴ در سقف کانال تکمیل شود و بعد از آن در موج ۵ قرار گیرد. از نظر تحلیل تکنیکال هم اکنون قیمت اونس طلا با سقف کانال نزولی رسم شده مواجه است و می بایست حتما از سقف این کانال با قدرت عبور کند تا بتواند به ترتیب به سوی سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۲۴ دست یابد.

شکست کامل سطح ۱۲۱۱ تاییدی در جهت خروج رو به بالای قیمت اونس طلا از کانال نزولی رسم شده با هدف های ۱۲۱۷ و ۱۲۲۴ می باشد. باید توجه داشت معامله گران برای ورود به معامله خرید تا زمانیکه قیمت آن پایین سطح مقاومت ۱۲۱۱ قرار دارد، با احتیاط عمل می کنند. لازم به ذکر است حمایت اولیه بر روی سطوح ۱۲۰۳ و ۱۱۹۷ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۷۶٫۴ درصدی و ۲۰۰ درصدی) و پس از آن بر روی سطح ۱۱۹۳ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۱۲۲ به ۱۲۶۳) تشکیل شده اند که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل بنیادی و فاندامنتال امروز قیمت جهانی اونس طلا بیشتر به خاطر تقاضا امن سرمایه گذاران پیش از انتخابات هلند، با افزایش روبرو شده است و توانسته از کمترین سطح ۵ هفته ی گذشته به نرخهای بالا اصلاح کند اما انتظارات بازار از افزایش قریب الوقوع نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه و کاهش موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) فعلا مانع از افزایش قوی قیمت به بالای سطح مقاومت ۱۲۱۱ شده است و برای امروز باید منتظر ماند و دید موفق به شکست این سطح مقاومت می شود یا خیر.

آمار کمیسیون معاملات آتی کالاهای آمریکا (CFTC) نیز نشان می دهد که شمار قراردادهای خرید طلا و کمی نقره در بازار نیویورک در هفته منتهی به ۷ مارس  از بالاترین حد ۳ ماهه گذشته خود مقداری کاهش یافته است. با این حال به نظر می رسد اونس طلا در هفته جاری در قیمت کنونی و بالای سطح مقاومت ۱۲۱۱ با تقاضای خرید روبرو شود و انتخابات در هلند، تقاضا برای خرید داراییهای امن را با نزدیک شدن به این رویداد تقویت خواهد کرد. در واقع در هلند احزاب اصلی برای تشکیل یک ائتلاف منسجم در کشمکش مانده اند و به خاطر همین مسئله نگرانی هایی پیرامون انتخابات پارلمانی در هلند وجود دارد که فعلا با اختلاف های سیاسی مواجه شده است.

این هفته روز چهارشنبه مهمترین خبر بازار، اعلام تصمیم FOMC برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال آمریکا است. پیش بینی بازار بر مبنای معاملات آتی نرخ بهره فدرال، افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره از رقم %۰٫۷۵ به رقم %۱٫۰۰ است. براساس قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس به %۸۸٫۶ رسیده است اما باید توجه داشت که این اخبار دیگر تاثیر چندانی در ارزش دلار آمریکا نخواهند نداشت و به عبارت دیگر هم اکنون افزایش نرخ بهره در جلسه روز ۱۵ مارس در بازار لحاظ شده است و بیشتر توجهات بازار به تعداد دفعات افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری معطوف است.

نرخ بهره و بیانیه کمیته سیاستگذاری بازار آزاد بانک فدرال آمریکا (FOMC) هفته جاری- روز چهارشنبه- منتشر خواهد شد و بعد از اعلام نرخ بهره، یلن رئیس بانک فدرال کنفرانس خبری خواهد داشت. بنابراین این هفته فعالان بازار به لحن بیانیه همراه نرخ بهره و موضع گیری بانک فدرال در مورد مراحل بعدی افزایش نرخ بهره در سال جاری توجه خاصی خواهند کرد. در تقویم اقتصادی امروز، در سشن آمریکا، خبر مهم و قابل توجهی منتشر نخواهد شد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا