تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، یورو ، ین ژاپن ، دلار کانادا ، پوند انگلیس، کرون نروژ و فرانک سوئیس در حال حاضر شش ارز عمده تشکیل دهنده سبد مذکور هستند، برای این هفته از نظر تحلیل تکنیکال پیش بینی می کنیم قیمت آن بتواند از سطح حمایت ۱۰۰٫۹۸ عبور کند و تا سطح حمایت بعدی ۱۰۰٫۳۱ کاهش یابد و این موضوع را عدم توانایی قیمت در شکست و تثبیت کامل بالای سطح مقاومت ۱۰۲٫۰۶ در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت زیر دیده می شود این سطوح حمایت و مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی و ۲۳٫۶ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی از موج نزولی ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) به ۹۹٫۲۳ (پایین ترین سطح ۲ فوریه) تشکیل شده اند. در نمودار پایین الگوی سقف دو قلوی کوچک (double top) در نزدیکی سطح مقاومت ۱۰۲٫۰۶ ساخته شده است و این الگو به هدف نزولی ۱۰۰٫۳۱ اشاره دارد.

لازم به ذکر است برای این هفته هر گونه حرکت اصلاحی و افزایشی محدود به سطح مقاومت ۱۰۱٫۵۲ خواهد بود که این سطح مماس با خط روند افزایشی رسم شده از سطح ۹۹٫۲۳ می باشد و تنها در صورت شکست کامل و تثبیت کندل روزانه بالای سطح مقاومت ۱۰۱٫۵۲ موجب افزایش آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۰۲٫۰۶ می شود که آنهم از نظر تحلیل فاندامنتال بستگی به نتیجه جلسه بانک مرکزی آمریکا و بیانیه همراه نرخ بهره آن در روز چهارشنبه دارد.

این هفته روز چهارشنبه مهمترین خبر بازار، اعلام تصمیم FOMC برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال آمریکا است. پیش بینی بازار بر مبنای معاملات آتی نرخ بهره فدرال، افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره از رقم %۰٫۷۵ به رقم %۱٫۰۰ است. براساس قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس به %۸۸٫۶ رسیده است اما باید توجه داشت که این اخبار دیگر تاثیر چندانی در ارزش دلار آمریکا نخواهند نداشت و به عبارت دیگر هم اکنون افزایش نرخ بهره در جلسه روز ۱۵ مارس در بازار لحاظ شده است و بیشتر توجهات بازار به تعداد دفعات افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری معطوف است.

نرخ بهره و بیانیه کمیته سیاستگذاری بازار آزاد بانک فدرال آمریکا (FOMC) هفته جاری- روز چهارشنبه- منتشر خواهد شد و بعد از اعلام نرخ بهره، یلن رئیس بانک فدرال کنفرانس خبری خواهد داشت. بنابراین این هفته فعالان بازار به لحن بیانیه همراه نرخ بهره و موضع گیری بانک فدرال در مورد مراحل بعدی افزایش نرخ بهره در سال جاری (برای ماه ژوئن و سپتامبر) توجه خاصی خواهند کرد. در تقویم اقتصادی امروز، در سشن آمریکا، خبر مهم و قابل توجهی منتشر نخواهد شد.

در سایر تحولات و برای نرخ مبادله جفت ارز یورو – دلار آمریکا قیمت آن امروز پس از برخورد به سطح ۱٫۰۷۱۳ به نزدیکی سقف ابر ایچیموکوی روزانه (۱٫۰۶۵۵) اصلاح کرده است و هم اکنون با سطوح حمایت در نزدیکی ۱٫۰۶۵۸ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) و ۱٫۰۶۵۵ و پس از آن سطح ۱٫۰۶۴۹ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس) روبرو است. امروز الگوی بلند فتیله ای (long wick) در نمودار روزانه شمعی به همراه واگرایی اندیکاتور RSI مقداری یورو را تحت فشار قرار داده است.

در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح ۱٫۰۶۴۹ شروع یک روند نزولی به سوی سطوح ۱٫۰۶۲۰ (خط میانگین متحرک ۵۵ روزه) و ۱٫۰۶۱۰ (کف ابر ایچیموکوی روزانه) را نوید خواهد داد. ابر ایچیموکوی روزانه محدوده ۱٫۰۶۰۸ تا ۱٫۰۶۵۵ را به عنوان کف و سقف این ابر پوشش داده است و باید توجه داشت که حمایت های زیادی در سطوح ۱٫۰۶۰۰ و ۱٫۰۵۹۰ وجود دارند که این منطقه محل برخورد قیمت این جفت ارز به خطوط میانگین متحرک ۱۰ و ۲۱ روزه گذشته می باشد.

برای نرخ مبادله جفت ارز پوند – دلار آمریکا قیمت آن پس از برخورد به خط بولینجر باند ۳۰ روزه (۱٫۲۱۴۶) مقداری به نرخهای بالای ۱٫۲۲۳۰ اصلاح کرده است اما برای امروز فعلا با سطح مقاومت ۱٫۲۲۴۰ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه گذشته) مواجه است و مقاومت بعدی بر روی سطوح ۱٫۲۲۵۰ و ۱٫۲۲۶۸ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱٫۲۷۰۶ به ۱٫۲۱۳۳) قرار دارند.

از نظر تحلیل فاندامنتال امروز انتشار خبری از نخست وزیر اسکاتلند که خواستار برگزاری رفراندوم استقلال اسکاتلند در اواخر سال ۲۰۱۸ شد اندکی موجب تقویت پوند در بازارها گردیده است. ارزش پوند در ابتدا در واکنش به این خبر که نخست وزیر اسکاتلند بدنبال کسب اجازه از دولت انگلیس برای برگزاری رفراندوم است به پایین سطح ۱٫۲۲ کاهش یافته بود اما پس از آن و در واقع بعد از اعلام زمانبندی این رفراندوم (بین پاییز ۲۰۱۸ و بهار ۲۰۱۹) با افزایش به سطح مقاومت ۱٫۲۲۴۰ روبرو شد.

با این حال از آنجایی که موج ناسیونالیستی در ایرلند شمالی رو به افزایش است، انتظار می رود با اجرای ماده ۵۰ توسط دولت انگلیس، ارزش پوند با کاهش مواجه شود و زمانیکه مذاکرات با مقامات اتحادیه اروپا بر سر خروج انگلیس آغاز شود، این مساله یک ریسک بزرگی برای پوند تلقی می شود و مقامات اروپایی شرایط و قوانین سختی برای انگلیس در نظر خواهند گرفت.

بنابراین این هفته اخبار متعددی که از انگلیس در بازار منتشر خواهد شد، می تواند پتانسیل لازم برای حرکت پوند در مقابل ارزهای اصلی را فراهم آورد. در این میان، بی شک، اخبار بانک مرکزی انگلیس، آمار بازار کار این کشور و احتمال اجرای ماده ۵۰ در مورد فرآیند رسمی خروج انگلستان توجه خاص معامله گران پوند را به خود جلب خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا