تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن در صورت شکست سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ به ترتیب تا سطوح ۱۱۹۷ و ۱۱۹۳ کاهش یابد و این حرکت نزولی را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود موج نزولی قیمت از سطح ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) در قالب سه موج شکل گرفته است که موج سوم به عبارتی موج c به پنج موج کوچک تر تقسیم شده است.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که قیمت اونس طلا در موج پنجم یا موج ۵ در صورت شکست سطح ۱۲۰۰ پتانسیل کاهش تا پایین سطح ۱۱۹۳ را دارد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ (پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۶۳ قرار گرفته است. در حرکت اصلاحی نیز انتظار می رود تا قبل از خبر فردا شب بانک فدرال سطوح ۱۲۰۹ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۱۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از ۱۲۶۳ به ۱۱۹۴) به عنوان مقاومت های مهم عمل کنند.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز قیمت جهانی اونس طلا فعلا در روندی کاملاً خنثی بین سطوح ۱۲۰۰ و ۱۲۱۱ قرار گرفته است و معامله گران در انتظار جلسه فردا بانک مرکزی آمریکا هستند و بازار به موضع گیری بانک فدرال در خصوص سیکل افزایش نرخ بهره در سال جاری واکنش نشان خواهد داد. همچنین معامله گران طلا نیم نگاهی نیز به نتایج انتحابات هلند در آخر هفته دارند و انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز طی ماه های آوریل و می برگزار خواهد شد.

نتایج این انتخابات می تواند تاثیر زیادی بر روند نوسانات قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی داشته باشد. احتمال پیروزی حزب ضد یورو در هلند اندک است اما عملکرد انتخاباتی قوی ممکن است باعث برخی نگرانی ها نسبت به پیروزی حزب مخالف یورو در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شود که این موضوع می تواند بر قیمت جهانی اونس طلا تاثیر گذار باشد. فردا مهمترین خبر بازار، اعلام تصمیم FOMC برای تعیین نرخ بهره بانک فدرال آمریکا است. پیش بینی بازار بر مبنای معاملات آتی نرخ بهره فدرال، افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره از رقم %۰٫۷۵ به رقم %۱٫۰۰ است.

براساس قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۵ مارس به %۹۳ رسیده است اما باید توجه داشت که این اخبار دیگر تاثیر چندانی در ارزش دلار آمریکا نخواهند نداشت و به عبارت دیگر هم اکنون افزایش نرخ بهره در جلسه روز ۱۵ مارس در بازار لحاظ شده است و بیشتر توجهات بازار به تعداد دفعات افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری معطوف است. نرخ بهره و بیانیه کمیته سیاستگذاری بازار آزاد بانک فدرال آمریکا (FOMC) هفته جاری- روز چهارشنبه- منتشر خواهد شد و بعد از اعلام نرخ بهره، یلن رئیس بانک فدرال کنفرانس خبری خواهد داشت.

بنابراین این هفته فعالان بازار به لحن بیانیه همراه نرخ بهره و موضع گیری بانک فدرال در مورد مراحل بعدی افزایش نرخ بهره در سال جاری توجه خاصی خواهند کرد. هرچند که انتظار می رود در پایان نشست فردا میزان نرخ بهره افزایش یابد اما تمرکز بازار برای رسیدن به پاسخ این سوالات است: آیا بانک فدرال در ماه ژوئن نرخ بهره را افزایش خواهد داد؟ آیا تصمیمی برای افزایش نرخ بهره در ماههای بعد (ماه ژوئن و ماه سپتامبر) اتخاذ می شود؟ و آیا بانک فدرال در پیش بینی خود از چشم انداز رشد اقتصادی تجدید نظر خواهد کرد؟ روشن شدن این سوالات می تواند روند حرکت اونس طلا در این هفته را تا حد زیادی مشخص کند.

در تقویم اقتصادی امروز، در سشن آمریکا در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران به غیر از آمار قیمت تولیدکنندگان در ماه فوریه (پیش بینی بازار %۰٫۱ ، رقم قبلی %۰٫۶) و آمار خالص قیمت تولیدکنندگان در ماه فوریه (پیش بینی بازار %۰٫۲ ، رقم قبلی %۰٫۴)، خبر مهم و قابل توجهی دیگری منتشر نخواهد شد. در این بین موجودی ذخایر طلای اسپایدر (SPDR) که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، از ۸۲۵٫۲۱۶ تن به ۸۳۲٫۰۲۷ تن افزایش یافت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا