تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

آغاز حرکت بازار در معاملات امروز با انتشار خبر توافق نمایندگان پارلمان انگلیس با لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا و نگرانی ها از برگزاری همه پرسی دوم استقلال اسکاتلند به سقوط پوند به پایین ترین نرخهای ۸ هفته ی گذشته انجامیده است. نمایندگان پارلمان انگلستان با لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا موافقت کردند.

در واقع نمایندگان مجلس عوام انگلیس با واگذار کردن اختیارات کامل به دولت خانم «ترزا می» نخست وزیر این کشور جهت شروع مذاکرات رسمی دو ساله برای خروج از اتحادیه اروپا با بروکسل به توافق رسیدند. خانم «ترزا می» نخست وزیر انگلیس از امروز اجرای این ماده را که به معنای آغاز روند برکسیت یا مذاکرات دو ساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواهد بود، آغاز می کند که این موضوع منجر به کاهش ارزش پوند در بازارها شده است.

طبق بند اول ماده ۵۰ معاهده لیسبون هر عضو اتحادیه اروپا ممکن است مطابق با شرایط قانون اساسی خود تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرد. طبق بند دوم این ماده هر عضو اتحادیه که تصمیم به خروج از اتحادیه بگیرد باید شورای اروپایی را از این تصمیم خود مطلع سازد و شورای اروپا نیز مذاکراتی را با کشور مذکور انجام داده و مطابق با توافقات صورت گرفته تمهیدات لازم برای خروج این کشور از اتحادیه و چارچوب روابط آتی با این کشور را در نظر خواهد گرفت.

در حال حاضر جو روانی بازار پس از توافق نمایندگان پارلمان انگلیس با لایحه خروج این کشور از اتحادیه اروپا در جهت کاهش ارزش پوند در بازارها است و اگر وضعیت نزولی فعلی پوند کماکان پایدار بماند و قیمت آن پایین سطح ۱٫۲۱۵۴ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴  درصدی از ۱٫۱۹۸۳ به ۱٫۲۷۰۶) تثبیت شود، احتمال سقوط بیشتر به سوی سطح ۱٫۱۹۸۳ وجود دارد.

در سایر تحولات ریسک های سیاسی از جمله انتخابات هلند و فرانسه نیز دوباره ارزش یورو را تحت فشارهای نزولی قرار داده است و در جفت ارز یورو – دلار آمریکا با توجه به شکسته شدن سقف ابر ایچیموکو (۱٫۰۶۵۵) که دیروز بدان اشاره کردیم فرصتی را برای ورود به پوزیشن فروش با هدف های نزدیکی ۱٫۰۶۰۸ (کف ابر ایچیموکو) و ۱٫۰۶۰۰ فراهم خواهد آورد.

اما در حال حاضر و در آستانه تصمیم فردا شب بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای تعیین نرخ بهره بانکی قرار داریم. آنچه قویاً انتظار می رود، افزایش ۲۵ واحدی نرخ بهره بانکی آمریکا و تغییر آن به از رقم %۰٫۷۵ به %۱٫۰۰ است، این اقدام می تواند به بیشتر شدن فاصله نرخ بهره آمریکا و اروپا و کاهش یورو بیانجامد.

این درحالی است که هنوز نمی توان مطمئن بود که بانک فدرال برای نرخ بهره بانکی در ماههای ژوئن و سپتامبر چه اقدامی خواهد کرد، آیا با توجه به سخنان یلن رئیس بانک فدرال در سنای آمریکا مبنی بر افزایش میزان تورم و بهبود رشد اقتصادی، ادامه افزایش نرخ بهره با سرعت و گام های بیشتری همراه خواهد شد؟

در واقع برای خبر فردا شب بانک فدرال تمرکز بازار برای رسیدن به پاسخ این سوالات است: آیا بانک فدرال در ماه ژوئن نرخ بهره را افزایش خواهد داد؟ آیا تصمیمی برای افزایش نرخ بهره در ماههای بعد (ماه ژوئن و ماه سپتامبر) اتخاذ می شود؟ و آیا بانک فدرال در پیش بینی خود از چشم انداز رشد اقتصادی تجدید نظر خواهد کرد؟ روشن شدن این سوالات می تواند روند حرکت دلار آمریکا در مقابل سایر ارزهای اصلی را تا حد زیادی مشخص کند.

امروز خبری که در حال حاضر به تقویت دلار آمریکا اندکی کمک کرده است اعلام افزایش آمار قیمت تولیدکنندگان آمریکا (PPI) در ماه فوریه است که در دوره سالیانه بیشترین رشد را در پنج ساله گذشته تجربه کرد. در واقع این شاخص تعیین کننده قیمت در سطح تولید کننده است، قبل از آنکه کالا به دست مصرف کننده برسد.

شاخص مهم دیگر که فردا اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی را مشخص می کند. این دو مهمترین شاخصهای تعیین کننده میزان تورم بشمار می روند که برای تعیین نرخ بهره بسیار کلیدی و مهم است. برای روشن شدن موضوع، به رابطه تورم و نرخ بهره اشاره می کنیم و بدین منظور با مثالی ساده وارد بحث می شویم:

تصور کنید که شخصی از شما ۱۰۰ دلار قرض می گیرد و تعهد می کند که سال آینده، اصل پول و سود آن را به شما بازگرداند. حال سوال اینجاست که شما چه میزان سود طلب می کنید و چگونه آن را محاسبه می نمایید؟ عمده پاسخ به این سوال، به میزان تورم باز خواهد گشت. زیرا طبیعتاً شما می دانید که ۱۰۰ دلار فعلی، قدرت خرید مشابهی در سال آینده نخواهد داشت، به عبارت دیگر، با ۱۰۰ دلار فعلی نمی توان سال آینده نیز همین مقدار کالا و یا خدمات تهیه کرد.

اکنون این سوال مطرح است که چگونه باید تشخیص داد که در سال آینده، میزان تورم چقدر است و این سود چگونه باید محاسبه شود: اینجاست که شاخص های تورمی PPI و CPI نقش مهمی را بازی خواهند کرد و با رجوع به آنها می توان از قدرت خریدی که در ۱۲ ماه آینده وجود خواهد داشت، مطلع شد! یکی از استدلاهای بانکهای مرکزی نیز برای افزایش نرخ بهره بانکی رجوع به این شاخصها است.

معمولاً برای اطلاع واقعی تر از میزان رشد تورم، این شاخصها را در دورهای سالانه مورد بررسی قرار می دهند، زیرا در دوره های ماهانه، به دلیل تغییر قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی، نوسانات بیشتری دیده می شود. بانک فدرال خود به صراحت از احتمال تورم نیز سخن گفته است و به نزدیک شدن تورم به هدف مورد نظر بانک فدرال (%۲) و اشتغال کامل اشاره کرده است.

حال برای فردا تا حد زیادی می توان چشم انداز نرخ بهره و تصمیم بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره را حدس زد زیرا افزایش میزان تورم در شاخصهای فوق، انتظار برای افزایش نرخ بهره از %۰٫۷۵ به %۱٫۰۰ را بیشتر خواهد کرد و براساس Dot Plot یا همان نظرات مقامات فدرال رزرو درباره نرخ های بهره آتی، اگر برای ماههای آینده نیز (ماههای ژوئن و سپتامبر) اشاره به افزایش نرخ بهره شود، نتیجه ساده آن، ادامه تقویت دلار آمریکا خواهد بود.

از این رو بازار به لحن بیانیه بانک مرکزی آمریکا توجه خواهد داشت تا هر گونه تغییر در سیاستهای آتی را مشخص نماید. این در حالی است که اگر لحن کلّی بیانیه بانک مرکزی مثبت قلمداد نشود و در خصوص افزایش نرخ بهره برای ماههای آتی آنطور که بازار انتظار دارد، جدّی و قاطع نباشد، این مساله منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا خواهد شد.

از سوی دیگر سرمایه گذاران در انتظار جزئیات برنامه بودجه مالی فدرال توسط ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روز پنجشنبه هستند و همچنین وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه ۲۰ (G20) روز جمعه در آلمان تشکیل جلسه خواهند داد و با نزدیک شدن به این اخبار نیز زمزمه ها در رابطه با آن آغاز خواهد شد و بی تردید این زمزمه ها بعد از جلسه بانک مرکزی آمریکا تاثیر خود را بر بازار ارز خواهد گذاشت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا