تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در آستانه ی جلسه بانک مرکزی آمریکا، قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی بین سطوح ۱۱۹۳ و ۱۲۰۹ به حرکت خود ادامه می دهد و در نتیجه انتظار می رود تا خبر امشب بانک فدرال مابین نرخهای فوق در نوسان باشد و بعد از خبر امشب شروع حرکات بازار می تواند قیمت را به یکی از دو سوی این روند هدایت کند.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطح حمایت ۱۱۹۳ بر روی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ ( پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶) به ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) و سطح مقاومت ۱۲۰۹  بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ به ۱۲۶۳ تشکیل شده اند و سکوت قابل تاملی بازار را فرا گرفته است.

در واقع سکوت اخیر قیمت جهانی اونس طلا موئد این مسئله است که بعد از خبر امشب بانک فدرال انفجاری مهیبی در راه است. بنابراین برای امروز اگر قیمت اونس طلا بعد از خبر امشب بتواند به پایین سطح حمایت ۱۱۹۳ کاهش یابد احتمال کاهش قیمت آن به سطوح حمایت بعدی ۱۱۸۷ و ۱۱۸۱ وجود دارد.

در حرکت صعودی نیز تنها شکسته شدن کامل سطح مقاومت ۱۲۱۱ تاییدی در جهت شکست سطح مقاومت ۱۲۰۹ می باشد که می تواند قیمت را به سوی سطوح ۱۲۱۷ و ۱۲۲۴ هدایت کند. بنابراین امروز نتیجه جلسه بانک فدرال آمریکا، نقش کلیدی و مهمی را برای اونس طلا ایفا می کند و می تواند از نظر تحلیل تکنیکال و فاندامنتال تا حد زیادی جهت قیمت جهانی اونس طلا را معین کند.

امشب بیاینه (Statement) بانک فدرال رزرو در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و قطعا مهمترین خبر امروز و این هفته می باشد. هرچند انتظار افزایش نرخ بهره را داریم اما بسته به اینکه لحن بیانیه به چه سمتی گرایش داشته باشد ارزش دلار و اونس طلا تعیین می شود.

در حال حاضر عدم قطعیت بازار از نتیجه انتخابات پارلمانی هلند و انتظار سرمایه گذاران برای دریافت سرنخ هایی از روند افزایش نرخ بهره در آمریکا در سال جاری باعث شده تا قیمت در روندی خنثی مابین سطوح ۱۱۹۳ و ۱۲۱۱ قرار گیرد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد و بهتر است تا خبر منتظر شکسته شدن یکی از این دو سطح شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

برای جلسه امشب بانک فدرال افزایش نرخ بهره از رقم %۰٫۷۵ به %۱٫۰۰ تقریبا قطعی به نظر می رسد اما مسئله ی که برای بازارها مهم تلقی می شود آن است که بانک مرکزی آمریکا چه سیگنالی را در خصوص چشم انداز آتی نرخ بهره صادر می کند. پیشتر در ماه دسامبر، بانک فدرال رزرو پیش بینی کرده بود که در سال جاری ۳ مرحله افزایش نرخ بهره اتفاق بیفتد و باید دید سیکل تعداد افزایش نرخ بهره در سال جاری تغییری خواهد کرد یا خیر.

براساس Dot Plot یا همان نظرات مقامات فدرال رزرو درباره نرخ های بهره آتی، اگر برای ماههای آینده نیز (ماههای ژوئن و سپتامبر) اشاره به افزایش نرخ بهره شود، نتیجه ساده آن، ادامه تقویت دلار آمریکا و کاهش اونس طلا به پایین سطح ۱۱۹۳ خواهد بود. از این رو بازار به لحن بیانیه بانک مرکزی آمریکا توجه خواهد داشت تا هر گونه تغییر در سیاستهای آتی را مشخص نماید.

این در حالی است که اگر لحن کلّی بیانیه بانک مرکزی مثبت یا تند و تیز قلمداد نشود و در خصوص افزایش نرخ بهره برای ماههای آتی آنطور که بازار انتظار دارد، جدّی و قاطع نباشد، این مساله منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش اونس طلا به بالای سطح ۱۲۱۱ خواهد شد.

شاخص مهم دیگر که امروز قبل از جلسه بانک فدرال در ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود CPI است که میزان تورم در سبد مصرف کننده نهایی آمریکا را مشخص می کند. برای شاخص قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه فوریه پیش بینی می شود %۰٫۱ و سالیانه %۲٫۷ اعلام شود و برای شاخص خالص قیمت مصرف کنندگان آمریکا در ماه فوریه پیش بینی می شود ماهیانه %۰٫۲ و سالیانه %۲٫۲ اعلام شود.

آمار خرده فروشی آمریکا نیز در این ساعت اعلام می شود و انتظار می رود در ماه فوریه از رقم قبلی %۰٫۴ به %۰٫۱ تغییر یابد و آمار خالص خرده فروشی آمریکا در ماه فوریه از رقم قبلی %۰٫۸ به %۰٫۲ تغییر یابد. برای شاخص تولید امپایر استیت آمریکا در ماه مارس نیز پیش بینی می شود از رقم قبلی ۱۸٫۷ به ۱۵٫۰۰ تغییر یابد.

یکی از استدلال های بانکهای مرکزی نیز برای افزایش نرخ بهره بانکی رجوع به این شاخص های تورمی است و از آنجایی که شاخص مهم هزینه های مصرف کنندگان (Core PCE) که شاخص مورد علاقه بانک فدرال برای تعیین تورم است معمولاً برای اطلاع واقعی تر از میزان رشد تورم، این شاخص ها را در دورهای سالانه مورد بررسی قرار می دهند، زیرا در دوره های ماهانه، به دلیل تغییر قیمت در حوزه انرژی و مواد غذایی، نوسانات بیشتری دیده می شود.

در مجموع برای امروز عمده توجهات بازار به جلسه بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) است و پیش بینی بازارها افزایش نرخ بهره فعلی است اما مطابق همیشه، ارزیابی بانک فدرال از چشم انداز اقتصادی ایالات متحده و کنفرانس خبری یلن رئیس بانک فدرال مورد توجه شدید بازار خواهد بود. لازم به ذکر است امروز مشخص شد موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۸۳۲٫۰۲۷ تن به ۸۳۴٫۹۸۹ تن افزایش یافته است.

در آستانه بیانیه امشب بانک فدرال آمریکا (FOMC) و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها، تبات و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حدنصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند (مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی). همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا