تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLJ7) پیش بینی می شود تا قبل از اخبار مهم امروز قیمت آن مدتی بین سطوح ۴۸٫۱۵ و ۴۸٫۶۸  دلار در هر بشکه در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. براساس آن چیزی که در نمودار پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی ۱۵۰ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی از موج نزولی C به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۵٫۲۴ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال هنوز معلوم نیست این موج تکمیل شده است یا نه، اما سابقه تکنیکال نشان می دهد که به ندرت موج C در اطراف خط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی تکمیل می شود. محتمل ترین سناریوی موجود آن است که قیمت نفت آمریکا در کوتاه مدت بین این منطقه در نوسان خواهد بود.

بعد از آن اگر امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بالاتر از حد پیش بینی بازار (۳٫۷۱۳+ میلیون بشکه) اعلام شود با کاهش مواجه شود، این در حالی است که بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن نفت آمریکا (API) به میزان ۵۳۱۰۰۰- بشکه کاهش یافت که کمتر از حد پیش بینی بازار ۳٫۵۰۰+ میلیون بشکه و رقم قبلی ۱۱٫۶۰۰+ میلیون بشکه بود.

با این حال افزایش آمار موجودی ذخایر نفت آمریکا و رشد تعداد دکل های حفاری شرکت بیکر هیوز، همان سایه هراسی است که بر قیمت نفت سنگینی می کند و پیش بینی می شود، اگر امروز ساعت ۱۸:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا بالاتر از حد انتظارات اعلام شود، باعث امتداد بیشتر حرکت نزولی شود. برای امروز در حرکت نزولی چنانچه سطح حمایت ۴۸٫۱۵ با قدرت شکسته شود سیگنال فروش با هدف ۴۷٫۶۱  و ۴۶٫۹۵ صادر خواهد کرد.

این در حالی است که در حرکت صعودی تنها به شرط شکست و تثبیت کندل دو ساعته بالای سطح مقاومت ۴۸٫۹۶ موجب اصلاح جزئی به سطوح مقاومت ۴۹٫۳۴ و ۴۹٫۷۵ می شود که این بستگی به کاهش آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا دارد. بنابراین برای امروز قیمت نفت آمریکا در روندی خنثی مابین سطوح ۴۸٫۱۵ و ۴۸٫۹۶ قرار دارد و نکته قابل توجهی در خصوص آن وجود ندارد. بهتر است تا اخبار امروز منتظر شکسته شدن کامل یکی از این دو سطح بود تا جهت حرکت بازار مشخص شود.

در نمودار بعدی امروز برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK7) پیش بینی می کنیم قیمت آن مدتی بین سطوح ۵۰٫۸۴ و ۵۱٫۹۷ در نوسان باشد و بعد از شکست یکی از سطوح فوق جهت قیمت آن مشخص گردد. همانطور که در چارت پایین دیده می شود این منطقه خنثی بین خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۳۸٫۲ درصدی و ۱۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی C – سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) – تشکیل شده اند.

سناریوی نزولی قیمت نفت برنت به سطوح ۵۰٫۲۸ و ۴۹٫۷۲ موقتا خنثی شده است و تنها در صورت کاهش قیمت آن به پایین سطح ۵۰٫۸۷ و ۵۰٫۲۸ دوباره مورد توجه معامله گران نفت برنت قرار خواهد گرفت. بررسی نمودار روزانه، تمایلات قیمت نفت برنت را کمی متمایل به افزایش قیمت نشان می دهد که این حرکت افزایشی بیشتر به خاطر برخورد قیمت نفت برنت به سطح حمایت ۵۱٫۴۰ و عدم توانایی در تثبیت پایین آن می باشد.

در چارت روزانه این سطح بر روی خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از موج افزایشی C قرار دارد که در واقع سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) به این سو محسوب می شود. در حرکت صعودی نیز تنها شکسته شدن سطح مقاومت ۵۱٫۹۷ و تثبیت کندل دو ساعته بالای آن موجب افزایش به سوی سطوح مقاومت بعدی ۵۲٫۶۷ و ۵۳٫۰۳ دلار در هر بشکه می شود که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید. امروز اخبار مهم در تقویم اقتصادی از جمله آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا و جلسه بانک فدرال رزرو آمریکا دیده می شود که می تواند محرّک قیمت نفت باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن