تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

سرانجام ۱۵ مارس از راه رسید و امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران این نشست پایان می یابد و نرخ بهره نهایی و بیانیه رسمی بانک مرکزی آمریکا منتشر می شود.  اکنون بازار به انتظار تصمیم امشب نشست FOMC است تا تکلیف خریداران و فروشندگان دلار آمریکا مشخص شود.

قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال حکایت از آن دارد که ۹۵ درصد پیش بینی می شود که نرخ بهره ۰٫۲۵ درصد افزایش یابد. تاریخ فدرال رزرو  نشان داده است که مقامات این نهاد علاقه ای به هیجان زده کردن بازار ندارند و همواره عددی را اعمال کردند که مد نظر بازار بوده است که اگر این سناریو امروز نیز تکرار شود ۰٫۲۵ واحد نرخ بهره از %۰٫۷۵ به %۱٫۰۰ افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین این اتفاق تاثیر چندانی در ارزش دلار آمریکا نخواهد نداشت و به عبارت دیگر هم اکنون در بازار لحاظ شده است.  اما جدای از میزان نرخ بهره ، بیانیه ای که فدرال رزرو صادر می کند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروز و در آستانه شروع نشست حساس FOMC که امشب برگزار می شود، انتظار می رود بیشتر معامله گران تمایلی برای ورود به بازار نداشته باشند. اعلام تصمیم نرخ بهره و سیاستهای پولی FOMC قطعاً بر سرنوشت حرکت شاخص دلار آمریکا (DXY) تاثیرگذار خواهد بود و این احتمال وجود دارد که بانک فدرال آمریکا در تصمیم امروز خود، به افزایش نرخ بهره بپردازد. آنچه از حالا انتظار می رود و یلن و همکارانش نیز آن را تلویحاْ تکرار کرده اند افزایش نرخ بهره آمریکا است.

از این رو اگر لحن بیانیه قوی و تند و تیز (Hawkish) باشد، انتظار می رود که دلار آمریکا تقویت شود زیرا در چنین شرایطی بانک فدرال سیاست های انقباضی و سخت شدیدی را در سال جاری اتخاذ می کند، در این صورت، اگر چنین تصمیماتی اتخاذ شود، می بایست به انتظار افزایش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی باشیم.

اما اگر لحن کلّی بیانیه بانک مرکزی آمریکا مثبت قلمداد نشود و در واقع لحن بیانیه ملایم (Dovish) باشد و در خصوص افزایش نرخ بهره برای ماههای آتی آنطور که بازار انتظار دارد، جدّی و قاطع نباشد، این مساله منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی خواهد شد.

بدیهی است که با توجه به سخنان یلن و چراغ سبز بانک فدرال در جلسه ماه دسامبر به افزایش سه پله نرخ بهره آمریکا در سال جاری، بار دیگر معامله گران دلار آمریکا را ترجیح خواهند داد اما در صورتیکه امشب تیم یلن نتواند به انتظار بازار در افزایش نرخ بهره برای ماههای آینده پاسخ دهد، حتی افزایش ۲۵ واحدی این نرخ در جلسه امشب، می تواند به شکست دلار آمریکا منتهی شود و روند نزولی برای دلار آمریکا ایجاد گردد . باید توجه داشت بعد از اعلام نرخ بهره، یلن در برابر خبرنگاران در ساعت ۲۲:۰۰ به وقت تهران سخن خواهد گفت و بسته به اینکه چه بگوید ارزش دلار آمریکا مجددا تغییر خواهد کرد.

در آستانه بیانیه امشب بانک فدرال آمریکا (FOMC) و اعلام نرخ بهره جدید ایالات متحده آمریکا که امشب ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران صورت خواهد گرفت نگاهی کوتاه به ساختار تشکیلاتی بانک فدرال ایالات متحده و کمیته سیاستگذاری آن خواهیم داشت.

وظیفه اصلی بانکهای مرکزی در دنیا، مدیریت سیستم پولی کشور است و در هر کشوری ساختارهای مدیریت پول متفاوت است اما هدف تمامی آنها، تبات و رشد اقتصادی کشور می باشد. در ایالات متحده آمریکا، این امر بر عهده بانک فدرال (Federal Reserve) است. سیستم تشکیلاتی این بانک بدین صورت است که از ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، یک هیئت مدیره، یک شورای مشورتی و یک کمیته با نام FOMC  که بیشتر با نقش تعیین نرخ بهره بانکی شناخته می شود، تشکیل شده است.

هر یک از این ۱۲ بانک فدرال منطقه ای، خدمات مربوط به امور بانکی منطقه خود را که طبق مصوبات شورای مدیران آن بانک تایید شده ، انجام می دهد. هئیت مدیره بانک فدرال، شامل ۷ عضو است که توسط رئیس جمهور و با تایید سنای آمریکا به مدت ۱۴ سال تعیین می شوند و وظیفه تعیین مقررات برای تنظیم فعالیت بانکهای بین المللی در ایالات متحده و بانکهای آمریکا درخارج از کشور، تعیین حدنصابهای قانونی درباره سهام خریداری شده ، تعیین چارچوب ذخایر قانونی برای موسسات و شرکتهای سپرده پذیر و .. را برعهده دارد همچنین انتصابات اداری مربوط به هریک از ۱۲ بانک منطقه ای نیز از اختیارات آن بشمار می رود مضافاً اینکه دارای حق وتو نیز می باشد.

FOMC یا کمیته فدرال بازار آزاد، در سال ۱۹۳۵ تشکیل شد و شامل ۷ عضو از اعضای هئیت مدیره، و ۵ نفر از روسای ۱۲ بانک فدرال منطقه ای است. بدین دلیل به آن کمیته بازار آزاد گفته می شود که عملیات بازار باز را اجرا می کند ( مثل خرید و فروش اوراق بهادار دولتی).

همچنین این کمیته یک نهاد سیاستگذار است که مهمترین اقدام آن، تعیین نرخ بهره بانکی ایالات متحده است. این کمیته در سال ۸ سال تشکیل جلسه می دهد و این جلسات توسط روسای بانکهای فدرال ترتیب داده می شود. به هر حال این مقامات فدرال رزرو آمریکا هستند که بیانیه امشب را می نویسند و ساعت ۲۱:۳۰  قطعه دیگری از پازل چیده خواهد شد تا تکلیف خریداران و فروشندگان دلار آمریکا مشخص شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا