تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن به سطح مقاومت ۱۲۲۹ برسد و اگر موفق به شکست کامل سطوح ۱۲۲۹ و ۱۲۳۰ شود سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۳۷ صادر خواهد کرد. همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ و ۶۱٫۸ درصدی ریتریسمنت از موج نزولی ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) به ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس) تشکیل شده اند.

باید توجه داشت که سطح ۱۲۲۹ در نزدیکی سطح مقاومت دیگری بر روی ۱۲۳۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ – پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ – به ۱۲۶۳) قرار دارد که فعلا این منطقه را تبدیل به مقاومت اونس طلا کرده است.

از این رو هر چند انتظار می رود امروز پیشروی اونس طلا با مانع ۱۲۲۹ روبرو شود و با نزدیک شدن قیمت به این سطح مقاومت، قیمت آن کمی عقب نشینی و اصلاح داشته باشد اما این حرکت اصلاحی با سطوح حمایت روزانه  به ترتیب بر روی ۱۲۲۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۱۸ مواجه است و بعد از این حرکت اصلاحی انتظار می رود تلاش قیمت برای عبور از سطوح مقاومت ۱۲۲۹ و ۱۲۳۰ تاییدی از ادامه روند صعودی آن با هدف های مشخص شده در نمودار پایین باشد.

از نظر تحلیل فاندامنتال جلسه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) دیشب برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت نرخ بهره به %۱٫۰۰ افزایش یافت اما مسئله ای که باعث شد تا قیمت جهانی اونس طلا افزایش قابل ملاحظه ای داشته باشد و ضررهای روزهای پیشین را جبران کند، لحن ملایم بیانیه و سخنان یلن رئیس بانک فدرال در کنفرانس  مطبوعاتی پس از نشست بود.

با توجه به اینکه خبر افزایش نرخ بهره پیش از نشست FOMC در بازارها لحاظ شده بود بازار توجهی به این خبر نکرد اما تاثیر لحن ملایم بانک فدرال بر بازار عمیق تر بود و گمانه زنیها را راجع به این مسئله که یلن نمی تواند در کنفرانس دیشب موضع تند و تیز (Hawkish) خود را حفظ کند افزایش داد و افزایش اونس طلا اولین نتیجه منطقی آن بود.

در واقع قیمت جهانی اونس طلا بعد از آنکه بانک مرکزی آمریکا موضع محتاطانه ی را اتخاذ کرد و اعلام نمود که حتی اگر تورم به بالای هدف %۲ افزایش یابد، نرخ بهره به صورت تدریجی افزایش خواهد یافت به بالاترین سطح یک هفته ی گذشته صعود کرده است و شاخص جهانی دلار آمریکا نیز به سطوح پایین قیمت در یک ماهه گذشته رسیده است.

در خبری دیگر موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۸۳۴٫۹۸۹ تن به ۸۳۹٫۴۳۱ تن افزایش یافت. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

در بین نظر اعضای بانک فدرال در خصوص چشم انداز آتی نرخ بهره مشخص شد که پنج نفر خواستار ۳ پله یا بیشتر افزایش نرخ بهره، نه نفر خواستار ۲ پله افزایش نرخ بهره ، یک نفر خواستار ۱ پله افزایش نرخ بهره و دو نفر دیگر خواستار عدم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ شده اند و این مسئله خلاف انتظار بازار بود زیرا انتظار می رفت تا اعضای بیشتری به افزایش نرخ بهره در سال جاری رای داده باشند و این آرا نشان داد اعضای بانک مرکزی آمریکا آنقدرها که فعالان بازار می اندیشند عجله ای برای افزایش سریع نرخ بهره ندارند.

در واقع پیش از جلسه بانک مرکزی آمریکا، سرمایه گذاران انتظار داشتند نرخ بهره بانک فدرال حداقل چهار پله در سال جاری افزایش یابد. این لحن اظهار نظر در مورد چشم انداز آتی افزایش نرخ بهره چندان امیدوار کننده نیست و لحن بیانیه بانک فدرال و اظهارات یلن در مجموع ضعیف و ملایم بود که نتیجه آن افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین نرخهای یک هفته ی گذشته و نزول شاخص دلار آمریکا به کمترین نرخهای یک ماهه گذشته بود.

براساس قیمت گذاری وجوه آتی بانک فدرال، شانس افزایش نرخ بهره بانک فدرال در ماه مه %۶٫۴ و در جلسه ۱۴ ژوئن %۴۶٫۶ پیش بینی می شود که نشان می دهد شانس افزایش نرخ بهره کاهش یافته است و این مساله می تواند در روزهای آینده منجر به تشدید حرکات افزایشی اونس طلا و نزولی دلار آمریکا شود.

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در بالای منطقه ۱۲۲۱ قرار دارد و همانطور که در تحلیل تکنیکال بدان اشاره کردیم احتمال افزایش آن تا سطح مقاومت ۱۲۲۹ وجود دارد و در صورتیکه سطح مقاومت ۱۲۳۰ با قدرت نیز شکسته شود می توان موج تقویت اونس طلا را تا سطح ۱۲۳۷ انتظار داشت.

در تقویم اقتصادی امروز در آمریکا ساعت ۱۶:۰۰ به وقت تهران اعلام آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی (پیش بینی بازار ۲۴۰K ، رقم قبلی ۲۴۳K) و آمار مجوز ساخت و ساز مسکن در ماه فوریه (پیش بینی بازرا ۱٫۲۶۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۸۵ میلیون واحد) و شروع خانه سازی آمریکا در ماه فوریه (پیش بینی بازار ۱٫۲۶۰ میلیون واحد، رقم قبلی ۱٫۲۴۶ میلیون واحد) و آمار تولیدی بانک فدرال فیلادلفیا در ماه مارس (پیش بینی بازار ۳۰ ، رقم قبلی ۴۳٫۳) مهمترین اخبار مورد توجه بازار خواهند بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا