تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

آغاز حرکت بازار در معاملات امروز با انتشار خبر شکست پوپولیست‌ها در انتخابات هلند، مقداری به تقویت یورو در بازارها انجامیده است. براساس شمارش‌های اولیه، حزب حاکم بر هلند (لیبرال‌های محافظه‌کار، VVD) به رهبری مارک روته توانست در انتخابات با ۳۱ نماینده بیشترین کرسی‌های پارلمان این کشور را در مجلس عوام از آن خود کند. در مقابل پوپولیست‌های راست‌گرا (PVV) به رهبری خرت ویلدرز تنها ۱۹ کرسی از مجموع ۱۵۰ کرسی را بدست آوردند.

پیروزی حزب مردم برای آزادی دموکراسی در هلند می‌تواند بر انتخابات دیگر کشورهای اروپایی از جمله انتخابات پیشرو در فرانسه در ماه آوریل – مه نیز تاثیر بگذارد. بعد از اعلام نرخ بهره دیشب بانک فدرال و شکست پوپولیست ها در انتخابات هلند، روند افزایشی جفت ارز یورو – دلار آمریکا فعلا در کوتاه مدت همچنان غالب است و سطح حمایت اولیه بر روی نرخ ۱٫۰۷۰۰ و سپس به ترتیب ۱٫۰۶۸۰ و ۱٫۰۶۶۰ و پس از آن سطح ۱٫۰۶۵۰  قرار دارد.

سطح مقاومت اولیه بر روی ۱٫۰۷۵۰ تشکیل شده است که در صورت شکست کامل آن هدف رسیدن تا نرخ های ۱٫۰۷۶۴ و ۱٫۰۷۷۴ و پس از آن به ترتیب سطوح ۱٫۰۸۰۰ و ۱٫۰۸۳۰ است. با این حال باید توجه داشت با نزدیک شدن به انتخابات فرانسه سرمایه گذاران همچنان نگران و نسبت به خرید یورو محتاط هستند.

برای پوند نیز امروز بانک مرکزی انگلیس (BoE) همانند پیش بینی ها نرخ بهره بانکی خود را در عدد %۰٫۲۵ و برنامه خرید اوراق قرضه را در عدد ۴۳۵ میلیارد پوند تثبیت کرد و صورتجلسه  مشخص نمود که ترکیب آرا ۸ – ۱ بوده و یکی از اعضا رای به افزایش نرخ بهره داده است که این موضوع به تقویت پوند در بازارها کمک کرده است.

در حرکت افزایشی، جفت ارز پوند – دلار آمریکا شکسته شدن سطح ۱٫۲۳۷۰می تواند به افزایش قیمت آن تا سطوح مقاومت ۱٫۲۳۹۳ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از ۱٫۲۵۶۸ به ۱٫۲۱۰۸) و ۱٫۲۴۰۴(خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه) بیانجامد. سطح حمایت اولیه نیز بر روی ۱٫۲۳۳۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱٫۲۵۶۸ به ۱٫۲۱۰۸) و پس از آن بر روی سطوح ۱٫۲۳۱۰ و ۱٫۲۳۰۰ قرار دارند.

کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال ایالات متحده (FOMC) نیز در نشست شب گذشته خود، میزان نرخ بهره را از %۰٫۷۵ به %۱٫۰۰ افزایش داد و بانک فدرال رزرو آمریکا در بیانیه خود اعلام نمود که اطلاعات دریافت شده از کمیته بازار آزاد فدرال از ماه فوریه نشان می دهد که تقویت بازار کار همچنان ادامه دارد و فعالیتهای اقتصادی با سرعت متوسط گسترش یافته است. دستاوردهای شغلی آمریکا قوی باقی مانده و نرخ بیکاری در ماه های اخیر کمی تغییر کرده است. رشد متوسط هزینه های خانوار همچنان ادامه دارد ​​در حالی که به نظر می رسد کسب و کار و سرمایه گذاری ثابت تا حدودی ثابت باقی مانده اند.

تورم آمریکا در فصول اخیر افزایش داشته است و در حال حرکت نزدیک شدن به هدف ۲ درصد بلندمدت کمیته بانک فدرال است. به استثنای قیمت انرژی و مواد غذایی، تورم کمی تغییر کرده است و تا حدودی زیر سطح ۲ درصد به حرکت خود ادامه می دهد. اقدامات مبتنی بر جبران تورم پایین باقی مانده در حالی که بیشتر اقدامات مبتنی بر نظرسنجی ها از انتظارات تورمی بلند مدت با کمی تغییر در حالت تعادل به سر می برد.

کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا در تلاش برای ترویج رشد اشتغال و ثبات قیمت ها است و در حال حاضر کمیته انتظار دارد که با تنظیم تدریجی در موضع سیاست های پولی، فعالیت های اقتصادی با سرعت متوسط گسترش خواهد یافت و شرایط بازار تا حدود بیشتری تقویت خواهد شد و تورم در میان مدت در حوالی %۲ به ثبات خواهد رسید. خطرات کوتاه مدت در مورد چشم انداز اقتصادی به حد تعادل رسیده است و کمیته سیاست گذاری از نزدیک بر شاخص های تورم و تحولات اقتصادی و مالی جهان نظارت خواهد کرد.

با در نظر گرفتن شرایط بازار کار و انتظارات تورمی، کمیته سیاست گذاری بانک فدرال امروز تصمیم به افزایش نرخ بهره خود از %۰٫۷۵ به %۱ گرفت و موضع سیاست های پولی به شکل تطبیقی باقی می ماند و در نتیجه این موضع از بهبود بیشتر بازار کار و بازگشت تورم به سطح %۲ حمایت خواهد کرد.

در تعیین زمان و اندازه تنظیمات آینده نرخ بهره، بانک فدرال آمریکا شرایط اقتصادی و اهداف خود از اشتغال کامل و تورم ۲ درصدی را بررسی خواهد کرد و این ارزیابی طیف گسترده ای از اطلاعات از جمله شرایط بازار کار، شاخص های فشار تورم، انتظارات تورمی و تحولات مربوط به بازارهای مالی و بین المللی را دربرمی گیرد. کمیته با دقت بر تحولات واقعی و انتظار تورم نسبت به هدف تورم متقارن آن نظارت خواهد کرد.

طبق انتظار کمیته سیاست گذاری بانک مرکزی آمریکا، شرایط اقتصادی به شیوه ای است که افزایش تدریجی در میزان نرخ بهره بانک فدرال را تضمین خواهد کرد و نرخ بهره بانک فدرال به احتمال زیاد برای مدتی که در بلند مدت نیز انتظار آن می رود در سطوح پایین باقی می ماند، با این حال مسیر واقع نرخ بهره بستگی به چشم انداز اقتصادی و داده های پیشرو خواهد بود.

کمیته سیاست گذاری سیاست موجودی خود از سرمایه گذاری مجدد اوراق بهادار وام مسکن و خزانه داری حفظ خواهد کرد و انتظار می رود تا عادی سازی نرخ بهره آن را ادامه دهد. این سیاست با نگه داشت منابع کمیته اوراق بهادار بلند مدت در سطح قابل ملاحظه ای باید به حفظ شرایط مالی تطبیقی کمک کند.

افرادی که به تصمیم کمیته بانک فدرال در خصوص تصمیم برای افزایش نرخ بهره از %۰٫۷۵ به %۱٫۰۰ رای دادند عبارتند از: ژانت یلن (رئیس بانک فدرال) ، ویلیام دادلی (نائب ریس بانک فدرال) ، لائیل برینارد ، چارلز اوانس ، استنلی فیشر ، پاتریک هارکر ، رابرت کاپلن ، جرومی پاول ، دانیل تارولو . در جلسه دیشب نیل کاشکاری با تصمیم بانک فدرال مخالفت کرد و خواستار ثابت نگه داشتن نرخ بهره بانک فدرال شد.

در واکنش به لحن دیشب بیانیه بانک مرکزی آمریکا (FOMC) که اشاره ای به افزایش سریع تر نرخ بهره در سال جاری نکرد، ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی به کمترین نرخهای یک ماهه گذشته کاهش یافته است. در بین نظر اعضای بانک فدرال در خصوص چشم انداز آتی نرخ بهره مشخص شد که پنج نفر خواستار ۳ پله یا بیشتر افزایش نرخ بهره، نه نفر خواستار ۲ پله افزایش نرخ بهره، یک نفر خواستار ۱ پله افزایش نرخ بهره و دو نفر دیگر خواستار عدم افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۷ شده اند.

این در حالی است که پیش از جلسه بانک مرکزی آمریکا، سرمایه گذاران انتظار داشتند نرخ بهره بانک فدرال حداقل چهار پله در سال جاری افزایش یابد. این لحن اظهار نظر در مورد چشم انداز آتی افزایش نرخ بهره چندان امیدوار کننده نیست و لحن بیانیه بانک فدرال و اظهارات یلن در مجموع ضعیف و ملایم است و از شب گذشته دلار آمریکا در برابر ارزهای اصلی با کاهش مواجه شده است و این امکان وجود دارد که ارزش دلار آمریکا در کوتاه مدت فعلا با کاهش همراه باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا