تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

دلیلی برای تغییر تحلیل دیروز وجود ندارد و امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می کنیم قیمت آن همچنان با مقاومت های ۱۲۲۹ و ۱۲۳۰ مواجه شود و اگر موفق به شکست کامل این سطوح شود (شکست معتبر) شود، سیگنال خرید تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۳۷ صادر خواهد کرد.

همانطور که در نمودار پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ۵۰ و ۶۱٫۸ درصدی ریتریسمنت از موج نزولی ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) به ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس) تشکیل شده اند. باید توجه داشت که سطح ۱۲۲۹ در نزدیکی سطح مقاومت دیگری بر روی ۱۲۳۰ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی از موج افزایشی ۱۱۲۲ – پایین ترین سطح ۱۵ دسامبر ۲۰۱۶ – به ۱۲۶۳) قرار دارد.

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم فعلا این منطقه را تبدیل به مقاومت اونس طلا کرده است و از این رو هر چند انتظار می رود حرکت افزایشی اونس طلا با مانع ۱۲۲۹ و ۱۲۳۰ روبرو شود و با نزدیک شدن قیمت به این سطوح مقاومت، قیمت آن کمی عقب نشینی و اصلاح داشته باشد اما این حرکت اصلاحی با سطوح حمایت روزانه به ترتیب بر روی ۱۲۲۱ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی) و ۱۲۱۸ مواجه است و بعد از این حرکت اصلاحی انتظار می رود تلاش قیمت برای عبور از سطوح مقاومت ۱۲۲۹ و ۱۲۳۰ تاییدی از ادامه روند صعودی آن با هدف های ۱۲۳۷ و ۱۲۴۳ که در نمودار زیر مشخص شده باشد.

قیمت جهانی اونس طلا در حال حاضر در بین سطوح ۱۲۲۱ و ۱۲۳۰ در حال تثبیت است و انتظار می رود قیمت مابین نرخهای فوق در نوسان باقی بماند. در نمودار یک ساعته، احتمال تشکیل الگوی صعودی در صورت تثبیت قیمت بالای سطح مقاومت ۱۲۳۰ وجود دارد.

از این رو، چنانچه سطح مقاومت ۱۲۳۰ با قدرت شکسته شود، اقدام به ورود به پوزیشن خرید کرده و به انتظار صعود تا نرخ ۱۲۳۷ خواهیم بود. پس از این سطح، مقاومت ۱۲۴۳ نیز پیش رو خواهد بود و در افق بالاتر، سطح مقاومت روانی ۱۲۵۰ مهمترین سطح قیمت است.

هرگونه حرکت نزولی، با سطوح حمایت ۱۲۲۱ و ۱۲۱۸ روبرو خواهد شد. از این رو در حرکت نزولی، اولین سطح حمایت بر روی نرخ ۱۲۲۱ قرار دارد و پس از آن سطوح حمایت بعدی به ترتیب بر روی نرخهای ۱۲۱۸ و ۱۲۱۴ و ۱۲۱۰ به عنوان سطوح حمایت قرار دارند.

از نظر فاندامنتال تا زمان گزارش این تحلیل این اولین رشد هفتگی قیمت اونس طلا از ابتدای هفته تا کنون در سه هفته اخیر محسوب می شود که بعد از جلسه بانک فدرال و تضعیف دلار آمریکا صورت گرفته است. از آنجایی که در جلسه روز چهارشنبه بانک فدرال رزرو آمریکا اعلام کرد که هیچ برنامه ی برای سرعت بخشیدن به روند افزایش نرخ بهره در سال جاری ندارد، این مساله منجر به کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به پایین ترین سطوح پنج هفته ی گذشته شده است.

امروز در بازار آمریکا در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران به غیر از آمار تولیدات صنعتی (پیش بینی بازار ۰٫۲%+ ، رقم قبلی %۰٫۳-) ، شاخص بکارگیری ظرفیت های تولیدی (پیش بینی بازار %۷۵٫۵ ، رقم قبلی %۷۵٫۳) و در ساعت ۱۷:۳۰ به وقت تهران آمار مقدماتی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا (پیش بینی بازار ۹۷٫۰۰ ، رقم قبلی ۹۵٫۷) اخبار خاص دیگری منتشر نخواهد شد.

وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی کشورهای گروه ۲۰ (G20) روز جمعه در آلمان تشکیل جلسه خواهند داد و با نزدیک شدن به این اخبار نیز زمزمه ها در رابطه با آن آغاز خواهد شد و بی تردید این زمزمه ها تاثیر خود را بر بازار خواهد گذاشت و با توجه به آنکه مقامات ارشد دولت ترامپ در این جلسه حضور دارند، هر گونه موضع گیری در مورد تجارت جهانی می تواند بر روند بازار تاثیر گذار باشد و همین یک موتور محرک کافی است تا روند حرکت بازار نیز تحت شعاع قرار گیرد. لازم به ذکر است امروز مشخص شد که آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۸۳۹٫۴۳۱ تن به ۸۳۷٫۰۶۲ تن کاهش یافته است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا