تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

از نظر تحلیل تکنیکال در قیمت جهانی اونس طلا براساس آن چیزی که در نمودار پایین مشخص است قیمت آن امروز با شکست قدرتمند سطوح مقاومت ۱۲۴۷ و ۱۲۵۴ سیگنال خرید صادر کرده است و پیش بینی می شود به ترتیب به سوی سطوح ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) و ۱۲۶۳ (بالاترین سطح ۲۷ فوریه ۲۰۱۷) افزایش یابد.

تلاش قیمت برای تثبیت بالای سطح مقاومت ۱۲۵۴ تاییدی از ادامه روند صعودی آن با هدف های ۱۲۵۹ و ۱۲۶۳ می باشد که در نمودار زیر مشخص شده است. در قیمت جهانی اونس طلا سطح مقاومت ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) سرنوشت اونس طلا را تعیین خواهد کرد و در صورت شکسته شدن این خط مقاومت، حرکت افزایشی اونس طلا با شدت بیشتری به بالای سطح ۱۲۶۳ ادامه خواهد یافت.

باید توجه داشت که مخالفت روز جمعه نمایندگان کنگره آمریکا با طرح بهداشت و سلامت ترامپ، یک شکست بزرگ برای رئیس جمهور جدید آمریکا به شمار می رود و نشانگر مسیر پر چالش وی برای تصویب سایر برنامه های اقتصادی و مالی طی ماه های آینده خواهد بود. از این رو تا زمانیکه قیمت اونس طلا به همین صورت در بالای سطوح ۱۲۵۴ و ۱۲۴۷ تثبیت شده است، خریداران از این شرایط به نفع خود بهره خواهند گرفت.

از نظر تحلیل فاندامنتال افزایش تقاضای سرمایه گذاری برای خرید اونس طلا در پی کاهش شدید ارزش دلار آمریکا همانطور که در معاملات هفته ی گذشته شاهد آن بودیم تأثیر زیادی بر ادامه روند صعودی قیمت اونس طلا داشت و همچنین ارزش دلار آمریکا به کمترین سطح خود در دو ماه اخیر کاهش یافته است.

مخالفت کنگره آمریکا با طرح پیشنهادی دولت ترامپ برای لغو بیمه همگانی اوباما از جمله دلایل اصلی کاهش ارزش دلار آمریکا و افزایش قیمت جهانی اونس طلا به بالاترین سطوح ۱ ماهه گذشته است. محرک و یا چاشنی اولیه این حرکت مسلما شکست تصویب لایحه بیمه درمانی ترامپ بود و نتایج بسیاری می توان از این موج گرفت. در واقع روز جمعه قرار بود مجلس نمایندگان آمریکا به بررسی و تصویب طرح جدید بهداشت و سلامت ترامپ کر که جمهوریخواهان و ترامپ وعده اجرای آن را داده بودند، بپردازد تا جایگزین بیمه درمانی کنونی (اوباماکر) شود.

ولی این طرح پس از آنکه تعدادی از محافظه کاران با دمکراتها در مجلس نمایندگان با طرح جدید بیمه درمانی مخالفت کردند، از دستور کار خارج شد. برای این هفته عامل مهمی که می‌تواند بر نوسانات قیمت جهانی اونس طلا در روزهای آتی تاثیر گذار باشد، همین مخالفت کنگره با طرح بهداشت و سلامت ترامپ خواهد بود.

از سوی دیگر افزایش نگرانی‌ها نسبت به توانایی دولت ترامپ در جلب موافقت کنگره با طرح‌های اقتصادی و مالی از جمله کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌ها در پروژه‌های زیر ساختی، تأثیر زیادی بر کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی و افزایش قیمت جهانی اونس طلا خواهد داشت.

به اعتقاد ما شکست تصویب لایحه بیمه درمانی ترامپ اکنون شک و تردید های زیادی را درباره اقدام بعدی جمهوری خواهان دربرآوردن دستورهای کاری بلند پروازانه ترامپ، همچون اصلاحات مالیاتی که به مراتب دشوار تر از بیمه درمانی اوباما خواهدبود، بوجود آورده است. در حقیقت ناکام ماندن این طرح در صحن مجلس نمایندگان بزرگترین شکست برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است.

اگر خاطرتان باشد ترامپ بارها از طرح بهداشت و سلامت دولت اوباما انتقاد کرده بود و خواستار لغو آن شده بود و حالا که ترامپ در جلب نظر نمایندگان کنگره شکست خورده، این مساله می تواند موجب افزایش تقاضای سرمایه گذاری برای اونس طلا شود زیرا سرمایه گذاران بین المللی تا حد زیادی اعتماد خود را به برنامه های اقتصادی و مالی ترامپ از دست داده اند. بنابراین نگاهی به چارت بازار اونس طلا نیز موئد این مطلب است و معامله گرانی که از روز جمعه بعد از خبر مخالفت کنگره آمریکا با طرح پیشنهادی دولت ترامپ برای لغو بیمه همگانی اوباما، اونس طلا را خریداری کرده اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند.

امروز هر چند اخبار خاصی در سشن آمریکا دیده نمی شود اما این هفته در تقویم ایالات متحده ضریب اطمینان مصرف کنندگان، فروش خانه های معوقه ، آمار تولیدات ناخالص داخلی ، شاخص خالص تعدیل هزیمه مصرف شخصی PCE ، مصارف و درآمدهای شخصی و آمار بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا مورد توجه بازار خواهند بود و همچنین چند تن از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا (اوانس، کاپلن ، کاشکاری) سخنرانی خواهند داشت. آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی سرمایه گذاری اسپایدر (SPDR) روز پنجشنبه از ۸۳۴٫۴۰ تن به ۸۳۲٫۶۲ تن در روز جمعه تغییر یافت.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا