تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند، برای این هفته پیش بینی می کنیم قیمت آن تا سطوح حمایت ۹۸٫۷۴ و ۹۸٫۶۶ و حتی پایین تر کاهش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و نسبت های فیبوناچی در چارت پایین نشان داده است. خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته نیز در اطراف سطح ۹۸٫۶۶ قرار گرفته است.

ریزش قیمت دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی بازار به کمترین نرخهای ۴ ماهه گذشته بیشتر به خاطر خارج شدن طرح بیمه درمانی ترامپ از دستور کار مجلس نمایندگان آمریکا بوده است و انتظار داریم به مرور زمان شاخص دلار آمریکا به سمت پایین برگردد و در واقع رالی صعودی که از زمان پیروزی ترامپ شروع کرده بود و در ماه ژانویه ۲۰۱۷ تا سطح ۱۰۳٫۸۲ (نقطه اوج ۱۴ ساله) رسیده بود را به طور کامل خنثی خواهد کرد.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود سطوح حمایت ۹۹٫۴۱ و ۹۸٫۷۴ هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی و ۷۶٫۴ درصدی از موج نزولی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) تشکیل شده بودند که امروز با قدرت شکسته شدند و از این رو شانس زیادی برای کاهش شاخص جهانی دلار آمریکا تا سطوح ۹۸٫۷۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) و ۹۸٫۶۶ و پس از آن سطح ۹۸٫۳۱ (پایین ترین سطح ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶) وجود دارد.

از نظر تحلیل تکنیکال موج کنونی توسط یک سری از سطوح فیبوناچی پروجکشن از موج افزایشی ۹۱٫۹۱ (پایین ترین سطح ۳ مه) تحت کنترل قرار گرفته اند و انتظار می رود تا سطح ۹۷٫۶۶ (خط فیبوناچی ۱۰۰ درصدی) و پایین تر کاهش یابد. امروز به دلیل افزایش میزان ریسک گریزی و گمانه زنی ها از افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا (ECB) ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخهای خود از روز ۸ دسامبر ۲۰۱۶ به این سو صعود کرده است.

نتایج تازه ترین نظرسنجی نشان می دهد که امانوئل ماکرون نامزد مستقل و میانه روی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، قانع کننده ترین نامزد در مناظره تلویزونی اخیر در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه بوده است و پس از او ژان لوک ملنشون با ۲۰ درصد در رتبه دوم قرار گرفته است، فرانسوا فیون نامزد حزب جمهوری و مارین لوپن رهبر جبهه ملی فرانسه نیز با ۱۹ درصد در جایگاه سوم هستند که این نیز به تقویت یورو در بازارها کمک کرده است.

از نظر تحلیل تکنیکال در جفت ارز یورو – دلار آمریکا با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۱٫۰۸۳۰ (بالاترین سطح ۲ فوریه) و نفوذ قیمت به بالای سطوح مقاومت ۱٫۰۸۷۵ و ۱٫۰۸۸۲ ( بالاترین سطح ماه دسامبر ۲۰۱۶ و خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) راه برای صعود یورو تا سطح ۱٫۰۹۵۰ و سطح روانی ۱٫۱۰۰۰ هموار خواهد شد.

خط میانگین متحرک ۵۵ هفته گذشته این جفت ارز بر روی سطح ۱٫۰۹۸۴ و خط میانگین متحرک ۱۰۰ هفته گذشته یورو بر روی سطح ۱٫۱۰۱۷ و همچنین کف ابر ایچیموکوی هفتگی یورو در مقابل دلار آمریکا بر روی سطح ۱٫۱۰۶۹ قرار دارند. نرخ بازدهی اوراق قرضه خزانه داری ۱۰ ساله آمریکا برای اولین بار از روز ۴ اکتبر ۲۰۱۶ به این سو به پایین خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته کاهش یافته است.

در این میان پایین آمدن بازدهی دلار ایالات‌متحده به دلیل شکست تصویب لایحه بیمه درمانی ترامپ، تقاضا برای خرید دلار آمریکا را کاهش داده است و این در حالی است که بررسی بازدهی اوراق قرضه کوتاه­ مدت و بازار پول نشان می­دهد که شانس سیکل سریع افزایش نرخ بهره بانک فدرال در سال جاری کاهش یافته است و بازارها انتظار افزایش نرخ بهره بانک مرکزی اروپا را برای سال آینده دارند و از این رو سناریو روند افزایشی برای نرخ مبادله یورو – دلار آمریکا به سوی سطوح ۱٫۰۹۵۰ و ۱٫۱۰۰۰ شانس بیشتری خواهد داشت.

در شرایط فعلی عدم جذابیت دارایی‌های دلاری می­ تواند به تقویت ین در برابر دلار آمریکا بیانجامد و بنابراین انتظار می­ رود نرخ برابری دلار آمریکا – ین ژاپن به پایین­تر از سطح روانی ۱۱۰ کشیده شود و به باور ما ین ژاپن در شرایط کنونی ارز ایمن و مطمئن بازار محسوب می‌شود.

در واقع با توجه به بوجود آمدن شرایط ریسک گریزی (فرار سرمایه ها از بازارهای سهام و جاری شدن به سوی محل امن)، در این شرایط، سرمایه ها بطور سنتی به ین ژاپن، فرانک سوئیس و اونس طلا به دلیل دارا بودن ویژگی دارایی مطمئن (Safe haven) روانه می شوند.

نگرانی‌ بازارها نسبت به توانایی دولت ترامپ در جلب موافقت کنگره با طرح‌های اقتصادی و مالی از جمله کاهش مالیات‌ها و افزایش هزینه‌ها در پروژه‌های زیر ساختی، تأثیر زیادی بر کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی خواهد داشت. بطوریکه ارزش پوند نیز در مقابل دلار آمریکا به بالاترین نرخهای ۸ هفته ی گذشته رسیده است و بدنبال راهی برای صعود بیشتر به سوی سطوح ۱٫۲۶۳۰ ، ۱٫۲۶۵۰ و ۱٫۲۷۰۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) می گردد.

به اعتقاد ما شکست تصویب لایحه بیمه درمانی ترامپ اکنون شک و تردید های زیادی را درباره اقدام بعدی جمهوری خواهان دربرآوردن دستورهای کاری بلند پروازانه ترامپ، همچون اصلاحات مالیاتی که به مراتب دشوار تر از بیمه درمانی اوباما خواهد بود، بوجود آورده است. در حقیقت ناکام ماندن این طرح در صحن مجلس نمایندگان بزرگترین شکست برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است.

اگر خاطرتان باشد ترامپ بارها از طرح بهداشت و سلامت دولت اوباما انتقاد کرده بود و خواستار لغو آن شده بود و حالا که ترامپ در جلب نظر نمایندگان کنگره شکست خورده، این مساله می تواند منجر به کاهش شاخص دلار آمریکا (DXY) به سوی سطح ۹۸٫۳۱ (کمترین سطح ۱۰ نوامبر ۲۰۱۶) و کمترین نرخهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸ نوامبر ۲۰۱۶) شود زیرا سرمایه گذاران بین المللی تا حد زیادی اعتماد خود را به برنامه های اقتصادی و مالی ترامپ از دست داده اند.

بنابراین نگاهی به چارت بازار شاخص دلار آمریکا نیز موئد این مطلب است و معامله گرانی که از روز جمعه بعد از خبر مخالفت کنگره آمریکا با طرح پیشنهادی دولت ترامپ برای لغو بیمه همگانی اوباما، دلار آمریکا را فروخته اند هم اکنون در سود قابل توجهی هستند و بازارها نیز با شروع معاملات هفته بی درنگ دلار آمریکا را در بازارها به فروش می رسانند که در نمودار پایین اهداف نزولی بعدی شاخص دلار آمریکا را مشاهده می فرمائید.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا