تحلیل ویژه چشم انداز فصلی قیمت جهانی اونس طلا

پیش بینی جهت بازار همواره یکی از مشکل ترین امور علم اقتصاد و بازار است تا جایی که بسیاری آن را امری غیر ممکن دانسته اند. باید گفت هرچه بازار کاراتر و دینامیک تر باشد این کار مشکل تر است و قطعا بازار اونس طلا به عنوان کاراترین بازار دست خود را به این سادگی رو نخواهد کرد. مسئله هنگامی دشوارتر می شود که بازه های زمانی بلندتری را مد نظر قرار دهیم. شاید بتوان با تخمین قابل قبول از روز و هفته آتی سخن گفت اما هنگامی که صحبت از ماه و سال می شود باید اندکی احتیاط کرد.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت قیمت جهانی اونس طلا در بلند مدت نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و پیش بینی هدف های بعدی قیمت جهانی اونس طلا در بین ماههای آوریل تا ژوئن ۲۰۱۷ .

به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ ، قیمت جهانی اونس طلا از نظر تحلیل تکنیکال احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهد کرد و نقاط حمایت و مقاومت مهم قیمت ها چه نرخهای هستند؟

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار پایین مشخص است پیش بینی می شود قیمت اونس طلا در ۱ الی ۳ ماهه آینده بتواند از سطح مقاومت ۱۲۸۶ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۵ افزایش یابد که این حرکت افزایشی را از نظر بررسی امواج الیوت قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C تایید کرده است.

در چارت پایین این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) در نظر گرفته می شود که توانسته است به بالای سطح مقاومت ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) برسد و در سه ماهه دوم سال جاری تلاش خود را برای رسیدن به سوی سطح مقاومت ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) خواهد کرد.

باید توجه داشت قبل از رسیدن قیمت اونس طلا به این سطح، مقاومت دیگری در نرخ ۱۲۸۶ قرار دارد که با شکست آن تاییدی در جهت افزایش قیمت آن به سطح ۱۳۲۵ یا ۱۳۷۳ خواهد بود.

هر چند به طور کامل مشخص نیست که این موج افزایشی C تا چه حد می تواند قیمت اونس طلا را بالا بکشاند اما در بیشترین قدرت خود می تواند هدف ۱۴۵۱ را مشخص سازد که البته افزایش قیمت تا این سطح برای سه ماهه دوم سال جاری کمی اغراق آمیز و دور از ذهن به نظر می رسد اما برای سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ هدف واقع بینانه را می توان سطح ۱۳۲۵ یا نهایتا ۱۳۷۳ در نظر گرفت.

چیزی که مشخص است آنکه موج افزایشی کنونی مخالف روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) می باشد و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این روند نشاندهنده هدف افزایشی ۱۳۷۹ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از ۱۹۲۰ به ۱۰۴۵ می باشد زیرا دوباره قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) افزایش یافته است.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و پروجکشن هدف افزایشی ۱۳۷۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) را نشان می دهد و از این رو مهم است که در این مدت قیمت اونس طلا سطح مقاومت ۱۳۲۵ را بشکند زیرا شکست آن تاییدی برای الگوی گوه صعودی (Bullish Wedge) می باشد که با تایید این الگو می تواند هدف افزایش شارپی ۱۴۵۱ را نمایان سازد.

لازم به ذکر است اگر این موج افزایشی قیمت اونس طلا به هر دلیلی در اطراف سطح مقاومت ۱۲۸۶ متوقف شود و نتواند از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند ممکن است به سوی خط روند پایینی این الگو به عبارتی حوالی سطح ۱۱۶۰ اصلاح کند اما حمایت مهم و قوی در سطح روانی ۱۲۰۰ قرار دارد.

اگر سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ با قدرت شکسته شود منجر به اصلاح به سوی سطوح ۱۱۶۰ و ۱۱۲۲ می شود که این سناریو همانطور که در بالا گفته شد تنها در صورت توقف موج افزایشی فعلی در اطراف سطح مقاومت ۱۲۸۶ محقق خواهد شد در غیر این صورت سناریو روند افزایشی قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطوح ۱۳۲۵ و ۱۳۷۳ شانس بیشتری خواهد داشت که در نمودار پایین این اهداف را مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل فاندامنتال نیز شکست تصویب لایحه بیمه درمانی ترامپ اکنون شک و تردید های زیادی را درباره اقدام بعدی جمهوریخواهان دربرآوردن دستورهای کاری بلند پروازانه ترامپ، همچون اصلاحات مالیاتی که به مراتب دشوارتر از بیمه درمانی اوباما خواهد بود، بوجود آورده است.

در حقیقت ناکام ماندن این طرح در صحن مجلس نمایندگان بزرگترین شکست برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است. ترامپ بارها از طرح بهداشت و سلامت دولت اوباما انتقاد کرده بود و خواستار لغو آن شده بود و حالا که ترامپ در جلب نظر نمایندگان کنگره شکست خورده، اگر قیمت جهانی اونس طلا در کوتاه مدت به همین صورت در بالای سطوح ۱۲۵۲ و ۱۲۴۸ تثبیت شود و با قدرت بالای خط مقاومت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۱۲۵۹) قرار گیرد، این مساله می تواند قیمت جهانی اونس طلا را در روزها و هفته های آینده به سطح مقاومت ۱۲۸۶ بکشاند که این سطح در چارت پایین مشاهده می شود. در نمودار روزانه زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا