تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

هر چند دیروز عبور قیمت جهانی اونس طلا از سطح ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) صرفا برای لحظاتی بود و معاملات اندکی در بالای این قیمت انجام شد و مجددا ارزش آن به حدود ۱۲۵۲ اصلاح کرد اما فعلا حمایت بر روی نرخهای ۱۲۵۰ و ۱۲۴۸ قرار دارد که قبلا این سطح به عنوان سطح مقاومت قیمت عمل کرده بود.

همانطور که در نوشته های روزهای پیشین مطرح کردیم ما در حوالی سطح مقاومت ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) بسر می بریم و از آنجاییکه این خط مقاومت اهمیت روانی بسیار زیادی دارد چنین رفتار های اصلاحی و برگشتی از بازار چندان غیر عادی نیست مگر آنکه از بالا با قدرت این خط مقاومت شکسته شود و سیگنال خرید صادر کند.

باید توجه داشت که سطوح حمایت و مقاومت پس از شکست به یکدیگر تبدیل می شوند به عبارتی گاها مشاهده می شود که قیمت اونس طلا پس از عبور اندک از سطح حمایت یا مقاومت مجددا به پشت این سطح بر می گردد. (فقط چند کندل معدود و نه بیشتر) در این حالت می گوییم پشیمانی معامله گران (نوسان یا شکست غلط) یا در اصطلاح لاتین False Breakout اتفاق افتاده است (همانند حرکت دیروز).

با این حال از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار پایین مشخص است پیش بینی می شود قیمت جهانی اونس طلا در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده بتواند از سطح مقاومت ۱۲۸۶ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۵ افزایش یابد که این حرکت افزایشی را از نظر بررسی امواج الیوت قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C نشان داده است.

در چارت پایین این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) در نظر گرفته می شود که توانسته است به بالای سطح مقاومت ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) برسد و در سه ماهه دوم سال جاری تلاش خود را برای رسیدن به سوی سطح مقاومت ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) خواهد کرد.  البته باید توجه داشت قبل از رسیدن قیمت اونس طلا به این سطح، مقاومت مهمی در نرخ ۱۲۸۶ قرار دارد که با شکست آن تاییدی در جهت افزایش قیمت آن به سطح ۱۳۲۵ یا ۱۳۷۳ خواهد بود.

هر چند به طور کامل مشخص نیست که این موج افزایشی C تا چه حد می تواند قیمت اونس طلا را بالا بکشاند اما در بیشترین قدرت خود می تواند هدف ۱۴۵۱ را مشخص سازد که البته افزایش قیمت تا این سطح برای سه ماهه دوم سال جاری کمی اغراق آمیز و دور از تصوّر به نظر می رسد اما برای سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ هدف واقع بینانه را می توان سطح ۱۳۲۵ یا نهایتا ۱۳۷۳ در نظر گرفت.

چیزی که مشخص است آنکه موج افزایشی کنونی مخالف روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) می باشد و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این روند نشاندهنده هدف افزایشی ۱۳۷۹ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از ۱۹۲۰ به ۱۰۴۵ می باشد زیرا دوباره قیمت آن به بالای سطح مقاومت ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) افزایش یافته است.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و پروجکشن هدف افزایشی ۱۳۷۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) را نشان می دهد و از این رو مهم است که در این مدت قیمت اونس طلا سطح مقاومت ۱۳۲۵ را بشکند زیرا شکست آن تاییدی برای الگوی گوه صعودی (Bullish Wedge) می باشد که با تایید این الگو می تواند هدف افزایش شارپی ۱۴۵۱ را نمایان سازد.

لازم به ذکر است اگر این موج افزایشی قیمت اونس طلا به هر دلیلی در اطراف سطح مقاومت ۱۲۸۶ متوقف شود و نتواند از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند ممکن است به سوی خط روند پایینی این الگو به عبارتی حوالی سطح ۱۱۶۰ اصلاح کند اما حمایت مهم و قوی در سطح روانی ۱۲۰۰ قرار دارد.

اگر سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ با قدرت شکسته شود منجر به اصلاح به سوی سطوح ۱۱۶۰ و ۱۱۲۲ می شود که این سناریو همانطور که در بالا گفته شد تنها در صورت توقف موج افزایشی فعلی در اطراف سطح مقاومت ۱۲۸۶ محقق خواهد شد در غیر این صورت سناریو روند افزایشی قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطوح ۱۳۲۵ و ۱۳۷۳ شانس بیشتری خواهد داشت که در نمودار پایین این اهداف را مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل فاندامنتال همانطور که دیروز گفته شد شکست تصویب لایحه بیمه درمانی ترامپ اکنون شک و تردید های زیادی را درباره اقدام بعدی جمهوریخواهان دربرآوردن دستورهای کاری بلند پروازانه ترامپ، همچون اصلاحات مالیاتی که به مراتب دشوارتر از بیمه درمانی اوباما خواهد بود، بوجود آورده است. در حقیقت ناکام ماندن این طرح در صحن مجلس نمایندگان بزرگترین شکست برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است.

ترامپ بارها از طرح بهداشت و سلامت دولت اوباما انتقاد کرده بود و خواستار لغو آن شده بود و حالا که ترامپ در جلب نظر نمایندگان کنگره شکست خورده، اگر در کوتاه مدت به همین صورت در بالای سطوح ۱۲۴۸ و ۱۲۴۰ تثبیت شود، این مساله می تواند قیمت جهانی اونس طلا را به سطح مقاومت ۱۲۸۶ بکشاند که این سطح در چارت بالا مشاهده می شود. در نمودار بالا زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس طلا و هدف های بعدی آن مشخص شده است.

در حال حاضر نیز معامله گران منتظر هستند تا ببینند دونالد ترامپ قادر به تصویب وعده های خود (هزینه های زیر ساخت و کاهش مالیات) خواهد بود یا خیر. فعلا مقداری از نگرانی ها از شکست روز جمعه تصویب لایحه بیمه درمانی ترامپ کاهش یافته است و دلیل اصلاح دیروز قیمت از سطح ۱۲۶۱ به ۱۲۵۲ نیز به همین خاطر بوده و هم اکنون بیشتر توجهات بازار به مشخص شدن سیاست های دیگر دونالد ترامپ مخصوصا لایحه مالیات معطوف خواهد بود که بر قیمت جهانی اونس طلا تاثیر زیادی خواهد داشت.

لازم به ذکر است امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۳۵٫۲۸۵ تن افزایش یافت. براساس آنچه که مشخص شد معمولا میزان موجودی صندوق جهانی اسپایدر و عملکرد مدیران عملیاتی این صندوق رابطۀ بسیار زیادی با قیمت جهانی اونس طلا دارد.

امروز در تقویم اقتصادی، خبر قابل توجهی دیده نمی شود و در سشن آمریکا تنها در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا برای ماه مارس (پیش بینی بازار ۱۱۴ ، رقم قبلی ۱۱۴٫۸) اعلام می شود و آقای کاپلن از اعضای بانک فدرال نیز در ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران سخنرانی ایراد خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا