تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

این هفته در تقویم ایالات متحده آمار فروش خانه های معوقه، آمار تولیدات ناخالص داخلی، شاخص خالص تعدیل هزیمه مصرف شخصی PCE ، مصارف و درآمدهای شخصی و آمار بازبینی تمایلات مصرف کنندگان دانشگاه میشیگان آمریکا مورد توجه بازار خواهد بود و همچنین چند تن از اعضای بانک فدرال رزرو آمریکا (اوانس، کاپلن ، کاشکاری) سخنرانی خواهند داشت.

اظهارات دیشب کاپلن رئیس بانک فدرال دالاس و اوانس رئیس بانک فدرال شیگاگو و تاکید آنها در مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری هر چند توانست مقداری از ضعف اخیر شاخص دلار آمریکا به کمترین نرخهای ۴ ماهه گذشته بکاهد اما نگرانی ها از شکست اخیر تصویب لایحه بیمه درمانی ترامپ همچنان شک و تردید های زیادی را درباره اقدام بعدی جمهوری خواهان دربرآوردن دستورهای کاری بلند پروازانه ترامپ، همچون اصلاحات مالیاتی که به مراتب دشوار تر از بیمه درمانی اوباما خواهد بود، بوجود آورده است.

در حقیقت ناکام ماندن این طرح در صحن مجلس نمایندگان بزرگترین شکست برای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا است. ترامپ بارها از طرح بهداشت و سلامت دولت اوباما انتقاد کرده بود و خواستار لغو آن شده بود و حالا که ترامپ در جلب نظر نمایندگان کنگره شکست خورده، بیم سرمایه گذاران از ناتوانی ترامپ در تصویب سایر اصلاحات، روند حرکت دلار آمریکا در بیشتر زوج های ارزی را نزولی رقم زده است.

در جفت ارز یورو – دلار آمریکا قیمت آن با سطوح حمایت اولیه ۱٫۰۸۴۰ و ۱٫۰۸۳۰ روبرو است و با توجه به کمتر شدن اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان و آمریکا و موضع گیری های اخیر مقامات بانک مرکزی اروپا در خصوص افزایش نرخ بهره قبل از پایان بخشیدن به سیاست های انبساطی کمّی (QE) احتمال پایداری این حرکت افزایشی یورو وجود دارد و افزایش قیمت به بالای سطح مقاومت ۱٫۰۸۸۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) بعید نخواهد بود.

در سایر تحولات در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز از آنجایی که قیمت آن موفق به شکست خط بولینجر باند ۳۰ روزه نشده است احتمال ریزش قیمت به سوی سطوح ۱٫۲۵۰۰ و ۱٫۲۴۷۵ وجود دارد و شکست این سطح آخر منجر به فرود مجدد ارزش پوند در بازارها خواهد شد.

با توجه به آنکه ماده ۵۰ پیمان لیسبون که سرآغاز فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا است تا پایان ماه مارس (یازدهم فروردین ماه) رسما فعال خواهد شد، پیش بینی می شود فروشندگان پوند در نرخهای بالای مقاومت های ۱٫۲۵۷۵ و ۱٫۲۶۰۰ و زیر خط بولینجر باند ۳۰ روزه بار دیگر وارد بازار شوند.

طرفداران برکسیت خواهان تشدید کنترل مرزهای انگلیس و عدم پرداخت هزینه به اتحادیه اروپا هستند و این رویکرد عواقب زیادی هم برای دولت انگلیس و هم جریان مذاکرات خواهد داشت و عملا منجر به تضعیف روابط انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد شد و این همان چیزی است که از آن به عنوان ‘خروج سخت’ یاد می شود که می تواند به تضعیف پوند منجر شود. براساس ماده ۵۰ پیمان لیسبون که در دسامبر ۲۰۰۷ میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.

در سایر تحولات برای قیمت جهانی اونس نقره در طی ۱ الی ۳ ماهه آینده پیش بینی می شود قیمت آن از سطح مقاومت ۱۸٫۴۶ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۹٫۳۴ سیگنال خرید صادر کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن در نمودار پایین به وضوح نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود هر یک از این سطوح مقاومت به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی و ۵۰ درصدی از موج افزایشی (c) به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۳٫۶۰ (پایین ترین سطح ۱۴ دسامبر ۲۰۱۵) قرار دارند. از نظر تحلیل تکنیکال این موج حداقل از قدرت کافی برای افزایش تا سطح ۲۰٫۲۳ برخوردار است و در بیشترین قدرت خود می تواند قیمت اونس نقره را تا سطح ۲۳٫۱۰ بالا بکشاند.

با توجه به آنکه قبلا در روز ۲۷ فوریه قیمت اونس نقره پس از برخورد به سطح مقاومت ۱۸٫۴۶ شدیدا به نزدیکی سطح حمایت ۱۶٫۶۹ اصلاح کرد این احتمال وجود دارد که این بار هم در برخورد به این سطح مقاومت موفق به شکست آن نشود و اصلاح کوتاهی داشته باشد و بعد از آن دوباره برای عبور از این سطح مقاومت تلاش کند.

باید توجه داشت تنها در صورت تثبیت کامل قیمت بالای سطح ۱۸٫۴۶ تاییدی در جهت شکست کامل و معتبر این سطح مقاومت با هدف های افزایشی ۱۹٫۳۴ و ۲۰٫۲۳ (به ترتیب خطوط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی و ۶۱٫۸ درصدی) در نمودار روزانه خواهد بود.

بررسی تغییر و تحولات تکنیکال اونس نقره از روز ۶ اکتبر ۲۰۱۶ به این سو نشان می دهد که الگوی سر و شانه معکوس ساخته شده است که به محض نفوذ قیمت نقره به بالای سطح مقاومت ۱۸٫۴۶ این الگو بیشتر تایید خواهد شد که آن وقت می تواند قیمت اونس نقره را تا هدف افزایشی ۲۱٫۳۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) بالا بکشاند.

بررسی نمودار هفتگی قیمت جهانی اونس نقره نیز بیانگر آن است که قیمت توانسته از خط روند نزولی که از سطح ۴۹٫۵۱ (بالاترین سطح سال ۲۰۱۱) رسم شده است عبور کند و دوباره در تلاش است که از سطح مقاومت ۱۸٫۰۶ عبور کند که این سطح مقاومت در نمودار هفتگی بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۱۴٫۶ درصدی از موج نزولی ۴۴٫۱۴ به ۱۳٫۰۶ (پایین ترین سطح دسامبر ۲۰۱۵) قرار دارد.

براساس این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت احتمال افزایش قیمت اونس نقره تا سطح ۲۰٫۸۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از ۴۴٫۱۴ به ۱۳٫۶۰) زیاد است.

در این مدت هر گونه حرکت نزولی و اصلاحی قیمت جهانی اونس نقره کوتاه و محدود به نزدیکی سطوح حمایت ۱۷٫۳۶ یا ۱۶٫۶۹ (خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی) خواهد بود که در نمودار روزانه مشاهده می فرمائید. بنابراین در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس نقره و هدف های افزایشی بعدی آن در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ مشخص شده است.

از نظر تحلیل تکنیکال این سطوح حمایت برای خریداران نقره سطوح قابل توجهی هستند و روند کلی حرکت کماکان ادامه حرکت افزایشی است. در نمودار زیر، روند احتمالی حرکت آتی قیمت جهانی اونس نقره و هدف بعدی آن مشخص شده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس نقره

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی اونس نقره