تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح ۱۲۴۸ و ۱۲۵۹ قرار گرفته و کلوز کندل روزانه قیمت بالای سطح مقاومت کلیدی ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) بسیار حائز اهمیت است که هنوز موفق به تثبیت بالای این سطح نشده است به همین خاطر مقداری به سطح حمایت ۱۲۴۸ اصلاح کرده است و در پایین آن سطوح حمایت مستحکمی وجود دارند که سرسختانه از ادامه بیشتر حرکت اصلاحی جلوگیری خواهد نمود.

از نظر تحلیل تکنیکال همانطور که در نمودار پایین مشخص است و دیروز نیز بدان اشاره کردیم پیش بینی می شود قیمت جهانی اونس طلا در سه ماهه دوم سال جاری بتواند با شکست سطح مقاومت ۱۲۵۹ از سطح مقاومت ۱۲۸۶ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۵ افزایش یابد که این حرکت افزایشی را از نظر بررسی امواج الیوت قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C نشان داده است.

در چارت پایین این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) در نظر گرفته می شود که توانسته است به بالای سطح مقاومت ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) برسد و در سه ماهه دوم سال جاری تلاش خود را برای رسیدن به سوی سطح مقاومت ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) خواهد کرد.

البته باید توجه داشت قبل از رسیدن قیمت اونس طلا به این سطح، مقاومت مهمی در نرخ ۱۲۸۶ قرار دارد که با شکست آن تاییدی در جهت افزایش قیمت آن به سطح ۱۳۲۵ یا ۱۳۷۳ خواهد بود. هر چند به طور کامل مشخص نیست که این موج افزایشی C تا چه حد می تواند قیمت اونس طلا را بالا بکشاند اما در بیشترین قدرت خود می تواند هدف ۱۴۵۱ را مشخص سازد که البته افزایش قیمت تا این سطح برای سه ماهه دوم سال جاری کمی اغراق آمیز و دور از تصوّر به نظر می رسد اما برای سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ هدف واقع بینانه را می توان سطح ۱۳۲۵ یا نهایتا ۱۳۷۳ در نظر گرفت.

چیزی که مشخص است آنکه موج افزایشی کنونی مخالف روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) می باشد و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این روند نشاندهنده هدف افزایشی ۱۳۷۹ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از ۱۹۲۰ به ۱۰۴۵ می باشد زیرا دوباره قیمت آن خود را به بالای سطح مقاومت ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) رسانده است.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و پروجکشن هدف افزایشی ۱۳۷۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) را نشان می دهد و از این رو مهم است که در این مدت قیمت اونس طلا سطح مقاومت ۱۳۲۵ را بشکند زیرا شکست آن تاییدی برای الگوی گوه صعودی (Bullish Wedge) می باشد که با تایید این الگو می تواند هدف افزایش شارپی ۱۴۵۱ را نمایان سازد.

لازم به ذکر است اگر این موج افزایشی قیمت اونس طلا به هر دلیلی در اطراف سطح مقاومت ۱۲۸۶ متوقف شود و نتواند از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند ممکن است به سوی خط روند پایینی این الگو به عبارتی حوالی سطح ۱۱۶۰ اصلاح کند اما حمایت مهم و قوی در سطح روانی ۱۲۰۰ قرار دارد.

اگر سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ با قدرت شکسته شود منجر به اصلاح به سوی سطوح ۱۱۶۰ و ۱۱۲۲ می شود که این سناریو همانطور که در بالا گفته شد تنها در صورت توقف موج افزایشی فعلی در اطراف سطح مقاومت ۱۲۸۶ محقق خواهد شد در غیر این صورت سناریو روند افزایشی قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطوح ۱۳۲۵ و ۱۳۷۳ شانس بیشتری خواهد داشت که در نمودار پایین این اهداف را مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل بنیادی، تحولات قیمت جهانی اونس طلا را می توان حرکت در روندی خنثی دانست و پیش بینی می شود که امروز نیز این حرکت ادامه یابد زیرا ملاحظات تکنیکال و برخورد قیمت به سطح مقاومت، اعلام قوی آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا، تقویت دلار آمریکا، بهبود بازار سهام و اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره در سال جاری فعلا مانع از شکست قدرتمند سطح مقاومت ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) شده است.

امروز همچنین اعلام شد که آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) از ۸۳۵٫۲۸۵ تن به ۸۳۳٫۵۰۸ تن کاهش یافته است. در طی ۲۴ ساعته گذشته افزایش دلار در مقابل ارزهای اصلی به همراه رشد نرخ بازدهی اوراق قرضه و بهبود بازار سهام از تقویت بیشتر قیمت اونس طلا جلوگیری کرده است.

دیروز مشخص شد که آمار ضریب اطمینان مصرف کنندگان آمریکا در ماه مارس به عدد ۱۲۵٫۶ افزایش یافته که این رقم بیشترین میزان از دسامبر سال ۲۰۰۰ به این سو محسوب می شود و بالاتر از رقم پیش بینی بازار ۱۱۴ و همچنین بیشتر از رقم قبلی ۱۱۶٫۱ در ماه فوریه بود. در سایر تحولات استنلی فیشر، معاون بانک مرکزی آمریکا (FOMC) در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که دو پله افزایش نرخ بهره شبانه بانک فدرال در سال جاری مورد درستی است

هر چند برای جلسه ۳ مه پیش بینی برای افزایش نرخ بهره بانک فدرال وجود ندارد اما در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، شانس افزایش یک پله ( %۰٫۲۵) نرخ بهره بانک فدرال در جلسه ۱۴ ژوئن به %۵۰٫۷ افزایش یافته است. در تقویم اقتصادی امروز در سشن آمریکا در ساعت ۱۷:۵۰ به وقت تهران آقای اوانس رئیس بانک فدرال شیگاگو سخنرانی خواهد داشت و آمار فروش خانه های معوقه آمریکا در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران منتشر می شود و انتظار می رود در ماه فوریه از رقم قبلی %۲٫۸- به میزان %۲٫۴+ رشد داشته باشد.

امروز همچنین در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا اعلام می شود که انتظار می رود از رقم قبلی ۴٫۹۵۴+ میلیون بشکه به ۱٫۳۵۷+ میلیون بشکه تغییر یابد. بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن نفت آمریکا (API) به میزان ۱٫۹۰۹+ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از حد انتظارات بازار ۳۰۰+ هزار بشکه اما کمتر از رقم قبلی ۴٫۵۲۹+ میلیون بشکه بود. معمولا هر چقدر آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا کمتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود این در لحظه انتشار خبر به افزایش قیمت نفت می انجامد و همچنین بالعکس.

لازم به ذکر است امروز بعد از ساعت ۱۶:۳۰ به وقت تهران توجهات بازار به سخنرانی ترزا مه نخست وزیر انگلیس در مورد اجرای ماده ۵۰ پیمان لیسبون که سرآغاز فرآیند خروج این کشور از اتحادیه اروپا می باشد معطوف است.

طرفداران برکسیت خواهان تشدید کنترل مرزهای انگلیس و عدم پرداخت هزینه به اتحادیه اروپا هستند و این رویکرد عواقب زیادی هم برای دولت انگلیس و هم جریان مذاکرات خواهد داشت و عملا منجر به تضعیف روابط انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد شد و این همان چیزی است که از آن به عنوان ‘خروج سخت’ یاد می شود. براساس ماده ۵۰ پیمان لیسبون که در دسامبر ۲۰۰۷ میلادی تصویب شد، دولت‌هایی که بخواهند از اتحادیه اروپا خارج شوند، باید این ماده را فعال و مطابق آن عمل کنند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا