تحلیل چشم انداز روزانه قیمت نفت خام و برنت دریای شمال

امروز برای قیمت نفت خام سبک آمریکا (CLK7) سیگنال خرید به سوی سطح مقاومت ۴۹٫۳۴ دلار در هر بشکه صادر شده است و چنانچه این سطح مقاومت هم شکسته شود موجب تقویت بیشتر به سوی سطح مقاومت بعدی ۴۹٫۷۵ می شود. امروز در ساعت ۱۹:۰۰ به وقت تهران آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا اعلام می شود که انتظار می رود از رقم قبلی ۴٫۹۵۴+ میلیون بشکه به ۱٫۳۵۷+ میلیون بشکه تغییر یابد.

بامداد امروز آمار موجودی ذخایر هفتگی انجمن نفت آمریکا (API) به میزان ۱٫۹۰۹+ میلیون بشکه افزایش یافت که بالاتر از حد انتظارات بازار ۳۰۰+ هزار بشکه اما کمتر از رقم قبلی ۴٫۵۲۹+ میلیون بشکه بود. معمولا هر چقدر آمار موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا کمتر از حد پیش بینی های بازار اعلام شود این در لحظه انتشار خبر به افزایش قیمت نفت می انجامد و همچنین بالعکس.

در خبری دیگر احتمال تمدید کاهش تولید اوپک و غیر اوپک برای ۶ ماه دیگر و از سوی دیگر انتشار خبری مبنی بر آنکه تولید نفت در میدان های نفتی غربی لیبی توسط معترضان مسلح متوقف شده و سطح تولید این کشور را ۲۵۲ هزار بشکه در روز کاهش داده است، این اخبار نیز به تقویت قیمت نفت کمک کرده اند.

در چشم انداز فصلی قیمت نفت آمریکا همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ تا سطح مقاومت ۵۵٫۰۲ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و نسبت های فیبوناچی در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این موج افزایشی قیمت نفت که از سطح ۲۶٫۰۵ (پایین ترین سطح ۱۱ فوریه ۲۰۱۶) تشکیل شده است در قالب سه موج بوده است و موج سوم به عبارتی موج C نتوانسته از سطح مقاومت ۵۵٫۰۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) عبور کند.

از آنجایی که موج افزایشی C شامل سه موج کوچک بوده است، این حرکت اصلاحی و نزولی که در واکنش به سطح مقاومت ۵۵٫۰۲ اتفاق افتاده است به اندازه ی کافی قوی نیست که منجر به واژگونی روند افزایشی شود. به طور کلی موج C توسط پنج موج ساخته می شود و این احتمال قویا وجود دارد که موج اصلاحی و نزولی فعلی در قالب موج چهارم یعنی موج d شکل گرفته است.

بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از موج افزایشی کوتاه ۳۹٫۱۹ (پایین ترین سطح ۳ اوت) نشان می دهد که موج اصلاحی فعلی خلاف این روند بوده است و سطح ۴۷٫۲۲ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) به عنوان حمایت موثر عمل کرده است و به باور ما موج پنجم به عبارتی موج e ار نزدیکی سطح ۴۷٫۲۲ شروع شده است و به احتمال زیاد در این موج به سوی سطح مقاومت ۵۵٫۰۲ افزایش یابد.

از دیدگاه تحلیل تکنیکال در تایم فریم بلند مدت این موج اصلاحی به خاطر وجود مقاومت در سطح ۵۴٫۶۶ می باشد که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی از موج نزولی ۱۴۷٫۲۷ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۸) به ۲۶٫۰۵ بوده است.

براساس این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی ریتریسمنت قیمت نفت آمریکا قبل از شروع روند افزایشی هر چند شانس اصلاح به سوی سطح حمایت ۴۳٫۷۵ را دارد اما برای تایید این سناریوی اصلاحی می بایست حتما سطح حمایت ۴۷٫۲۲ شکسته شود تا منجر به کاهش قیمت نفت آمریکا به سوی سطوح ۴۵٫۲۴ و ۴۲٫۹۳ شود در غیر این صورت همانطور که در بالا بدان اشاره کردیم احتمال شروع حرکت های افزایشی به سوی سطح مقاومت ۵۵٫۰۲ بیشتر به نظر می رسد که در نمودار پایین مشاهده می فرمائید.

در نمودار بعدی برای قیمت نفت برنت دریای شمال بازار لندن (BRK7) پیش بینی می کنیم امروز قیمت آن در آستانه اعلام موجودی ذخایر هفتگی نفت آمریکا تا سطوح مقاومت ۵۲٫۶۷ و ۵۳٫۰۲ افزایش یابد و با توجه به شکسته شدن سطح مقاومت ۵۱٫۷۵ برای امروز احتمال حرکت صعودی را نیز باید در نظر داشت.

احتمال تمدید کاهش تولید اوپک و غیر اوپک برای ۶ ماه دیگر و از سوی دیگر انتشار خبری مبنی بر آنکه تولید نفت در میدان های نفتی غربی لیبی توسط معترضان مسلح متوقف شده و سطح تولید این کشور را ۲۵۲ هزار بشکه در روز کاهش داده است، این اخبار در حال حاضر نیز به تقویت قیمت نفت کمک کرده اند.

برای چشم انداز قیمت نفت برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم انتظار داریم تا سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و نسبت های سطوح فیبوناچی در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین مشخص است این سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ بر روی خط فیبوناچی پروجکشن از موج افزایشی C به عبارتی سومین موج از موج افزایشی ۲۷٫۱۰ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) قرار گرفته است. این سطح مقاومت باعث تشکیل حرکت اصلاحی شده است اما به باور ما این حرکت اصلاحی و نزولی قیمت نفت برنت که در واکنش به سطح مقاومت ۵۷٫۳۶ اتفاق افتاده است به اندازه ی کافی قوی نیست که منجر به واژگونی روند افزایشی آغاز شده از سطح ۲۷٫۱۰ شود.

در نمودار پایین همانطور که مشخص است طول موج C به اندازه ی خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی از موج قبلی A بوده است که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن نشان داده است و این نسبت نشان می دهد که موج C خیلی کوتاه است که تکمیل شده باشد. موج پنچم دیگری در حال آغاز شدن است که می تواند قیمت نفت برنت را به سوی سطح ۵۷٫۳۶ هدایت کند و ممکن است این حرکت در موج e پنجمین جزء از موج C یا موج E پنجمین موج از چرخه پنج موجی از سطح ۲۷٫۱۰ رخ دهد.

از نظر تحلیل تکنیکال در سه ماهه دوم سال جاری هر دو موج e و موج E از قدرت و پتانسیل بالای برای رساندن قیمت نفت برنت به سوی سطح ۵۷٫۳۶ برخوردارند. بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان می دهد که موج اصلاحی که از سطح ۵۸٫۳۷ (بالاترین سطح ۳ ژانویه) شروع شده در جهت خلاف موج افزایشی کوتاه از سطح ۴۱٫۵۱ (پایین ترین سطح ۲ اوت ۲۰۱۶) می باشد و براساس این تجزیه و تحلیل موج افزایشی که از سطح ۲۷٫۱۰ شروع شده همچنان پایدار و مستمر باقی خواهد ماند.

خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی در سطح ۴۹٫۹۴ به عنوان حمایت موثر قیمت نفت برنت عمل کرده است که توسط حمایت دیگری که بر روی ۵۱٫۰۱ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۵۰ درصدی از موج نزولی ۱۲۸٫۴۰ – بالاترین سطح مارس ۲۰۱۲ – به ۲۷٫۱۰) قرار دارد این منطقه را تبدیل به حمایت نفت برنت کرده است.

این تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی نشانه ی آن است که موج اصلاحی صرفا یک حرکت برگشتی و پول بک به سوی سطح حمایت ۵۱٫۰۱ می باشد که قبلا به عنوان مقاومت قیمت عمل کرده بود و همچنین نشان دهنده آن است تا زمانیکه بالای سطح حمایت ۵۱٫۰۱ قرار دارد، قیمت نفت برنت می تواند به سوی سطح ۶۵٫۸۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی) افزایش یابد. لازم به ذکر است در حرکت نزولی تنها به شرط شکست سطح حمایت ۴۹٫۹۴ منجر به کاهش محدود قیمت نفت برنت دریای شمال به سطح حمایت ۴۷٫۹۵ دلار در هر بشکه می شود که در نمودار روزانه مشخص است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت خام سبک آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت نفت برنت دریای شمال لندن

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت نفت برنت دریای شمال لندن