تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

۹ ماه پس از آنکه مردم انگلیس با شرکت در همه‌پرسی، به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند، امروز قرار است انگلیس روند اجرای «برکسیت» را با استفاده از ماده ۵۰ پیمان این نهاد به طور رسمی آغاز کند و نخست وزیر انگلیس نامه رسمی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را امضا کرده است.

پیش از این نیز تیم بارو، نماینده دائم بریتانیا به عنوان فرستاده ویژه، نامه نخست وزیر این کشور را به دونالد توسک، رئیس شورای اروپا ارائه کرد. از این رو امروز ترزا می نخست وزیر انگلیس در مورد آغاز مذاکرات دو ساله خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در پارلمان این کشور سخنرانی خواهد کرد و سخنرانی او به دقت از طرف بازیگران بازار مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.

به باور ما اجرای ماده ۵۰ معاهده اتحادیه اروپا راجع به ترک انگلیس از منطقه اتحادیه اروپا تنها اهمیت نمادین برای سرمایه گذاران خواهد داشت و معامله گران پوند بیشتر به چگونگی مذاکرات انگلیس با اتحادیه اروپا و سلامت اقتصادی انگلیس در آینده جهت معاملات پوند توجه بیشتری خواهند کرد.

پاسخ دونالد توسک به نامه نخست وزیر انگلیس نیز مهم خواهد بود. طرفداران برکسیت خواهان استفاده از قوانین در قلمرو، تشدید کنترل مرزهای انگلیس و عدم پرداخت هزینه به اتحادیه اروپا هستند و این رویکرد عواقب زیادی هم برای دولت انگلیس و هم جریان مذاکرات خواهد داشت و عملا منجر به تضعیف روابط انگلیس و اتحادیه اروپا خواهد شد و در واقع انگلیس دسترسی به بازار واحد را از دست خواهد داد و این همان چیزی است که از آن به عنوان ‘خروج سخت’ یاد می شود. تفاوت میان  “خروج سخت و “خروج نرم” به تفاوت رویکردها در مورد مسئله مهاجرت و بازار مشترک اتحادیه اروپا برمی‌گردد.

براساس این ماده، انگلیس با فعال‌سازی ماده ۵۰، دو سال فرصت دارد تا چگونگی خروج از اتحادیه، نحوه عقد قرارداد با دیگر کشورهای عضو اتحادیه و شرایط مربوط را از جمله چگونگی دسترسی به بازار مشترک، چگونگی تردد شهروندان کشورها و وضعیت افرادی که در کشورهای دیگر زندگی و کار می‌کنند، تدوین کنند اما دولت‌های ۲۷ کشور دیگر، باید این موارد را به تصویب برسانند.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا در کوتاه مدت و در حرکت صعودی، سطوح ۱٫۲۴۷۵ ، ۱٫۲۴۸۰ و پس از آن سطوح ۱٫۲۵۰۰ و ۱٫۲۵۳۷ نقش مقاومت را داشته و در صورت شروع حرکت نزولی نیز سطوح ۱٫۲۳۲۳ (پایین ترین سطح ۱۷ مارس) و ۱٫۲۳۰۹ سطوح حمایت قیمت هستند.

باید توجه داشت که همواره رفتار بازار به این صورت است که پس از یک دوره آرامش انتظار طوفان را داریم و پس از طوفان مجددا آرامش حاکم می شود. اندیکاتورهایی نظیر باندهای بالینجر، تمساح و یا حتی نظریه هایی مانند آشوب (Chaos ) بر گرفته از چنین تفکری هستند. البته بعد از مدتی فعالیت در بازار معامله گر بی نیاز از ابزارهای تکنیکی (اندیکاتورها ) می شود و در بسیاری موارد حتی به دیده شک به آنها نگاه می کند و تنها با نگاه کردن به وضعیت نمودار فضای بازار را تشخیص می دهد.

در حال حاضر دو هفته است که زوج GBPUSD در نوار باریکی حرکت می کند. بالاترین حد این زوج در دو هفته اخیر ۱٫۲۶۱۵ بوده است و پایین ترین حد آن ۱٫۲۳۲۰ به عبارتی تنها ۳۰۰ پیپ نوسان داشته ایم و در شرایطی که گاهی اوقات پوند تنها در یک روز به این اندازه حرکت می کند، دو هفته زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم.

در جفت ارز پوند – ین ژاپن بسته شدن روزانه قیمت در پایین سطح حمایت ۱۳۸٫۴۰ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۷۶٫۴ درصدی از ۱۳۶٫۴۵ به ۱۴۴٫۷۵) روند صعودی را تحت فشار جدی قرار خواهد داد. امروز از اقتصاد آمریکا نیز خبر هایی از جمله آمار فروش خانه های معوقه داریم که البته با توجه به اهمیت بالای سخنرانی امروز به نظر می رسد امروز استثنائا محرک اصلی بازار اخبار آمریکا نباشد. بنابراین سخنرانی ترزا می نخست وزیر انگلیس می تواند بر پوند تاثیر گذار باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا