تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی قرار دارد و باید منتظر شکسته شدن کامل یکی از این دو سطح حمایت ۱۲۴۸ یا مقاومت ۱۲۵۹ شد تا جهت حرکت بازار مشخص شود و در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در روندی خنثی مابین سطوح فوق قرار گرفته است.

برای امروز و فردا کلوز کندل روزانه قیمت بالای سطح مقاومت کلیدی ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) بسیار حائز اهمیت است که هنوز موفق به تثبیت بالای این سطح نشده است به همین خاطر همانند روز گذشته مقداری به سطح حمایت ۱۲۴۸ اصلاح کرد اما در پایین آن سطوح حمایت مستحکمی وجود دارند که سرسختانه از ادامه بیشتر حرکت اصلاحی جلوگیری خواهد نمود.

از نظر تحلیل تکنیکال همچنان پیش بینی می شود قیمت جهانی اونس طلا در سه ماهه دوم سال جاری بتواند با شکست سطح مقاومت ۱۲۵۹ از سطح مقاومت ۱۲۸۶ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۳۲۵ افزایش یابد که این حرکت افزایشی را از نظر بررسی امواج الیوت قرار گرفتن قیمت در موج افزایشی C نشان داده است.

در چارت پایین این سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۰۴۵ (پایین ترین سطح ۳ دسامبر ۲۰۱۵) در نظر گرفته می شود که توانسته است به بالای سطح مقاومت ۱۲۴۸ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) برسد و در سه ماهه دوم سال جاری تلاش خود را برای رسیدن به سوی سطح مقاومت ۱۳۲۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۶۱٫۸ درصدی) خواهد کرد.

باید توجه داشت قبل از رسیدن قیمت اونس طلا به این سطح، مقاومت مهمی در نرخ ۱۲۸۶ قرار دارد که با شکست آن تاییدی در جهت افزایش قیمت آن به سطح ۱۳۲۵ یا ۱۳۷۳ خواهد بود. هر چند به طور کامل مشخص نیست که این موج افزایشی C تا چه حد می تواند قیمت اونس طلا را بالا بکشاند اما در بیشترین قدرت خود می تواند هدف ۱۴۵۱ را مشخص سازد که البته افزایش قیمت تا این سطح برای سه ماهه دوم سال جاری کمی اغراق آمیز و دور از تصوّر به نظر می رسد اما برای سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ هدف واقع بینانه را می توان سطح ۱۳۲۵ یا نهایتا ۱۳۷۳ در نظر گرفت.

چیزی که مشخص است آنکه موج افزایشی کنونی مخالف روند نزولی آغاز شده از سطح ۱۹۲۰ (بالاترین سطح ۶ سپتامبر ۲۰۱۱) می باشد و بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت از این روند نشاندهنده هدف افزایشی ۱۳۷۹ است که این سطح بر روی خط فیبوناچی ریتریسمنت ۳۸٫۲ درصدی از ۱۹۲۰ به ۱۰۴۵ می باشد زیرا دوباره قیمت آن خود را به بالای سطح مقاومت ۱۲۵۲ (خط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی) رسانده است.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت و پروجکشن هدف افزایشی ۱۳۷۳ (خط فیبوناچی پروجکشن ۷۶٫۴ درصدی) را نشان می دهد و از این رو مهم است که در این مدت قیمت اونس طلا سطح مقاومت ۱۳۲۵ را بشکند زیرا شکست آن تاییدی برای الگوی گوه صعودی (Bullish Wedge) می باشد که با تایید این الگو می تواند هدف افزایش شارپی ۱۴۵۱ را نمایان سازد.

لازم به ذکر است اگر این موج افزایشی قیمت اونس طلا به هر دلیلی در اطراف سطح مقاومت ۱۲۸۶ متوقف شود و نتواند از این سطح مقاومت با قدرت عبور کند ممکن است به سوی خط روند پایینی این الگو به عبارتی حوالی سطح ۱۱۶۰ اصلاح کند اما حمایت مهم و قوی در سطح روانی ۱۲۰۰ قرار دارد.

اگر در این بازه زمانی سطح حمایت روانی ۱۲۰۰ به هر دلیلی با قدرت شکسته شود منجر به اصلاح به سوی سطوح ۱۱۶۰ و ۱۱۲۲ می شود که این سناریو همانطور که در بالا گفته شد تنها در صورت توقف موج افزایشی فعلی در اطراف سطح مقاومت ۱۲۸۶ محقق خواهد شد در غیر این صورت سناریو روند افزایشی قیمت جهانی اونس طلا به سوی سطوح ۱۳۲۵ و ۱۳۷۳ شانس بیشتری خواهد داشت که در نمودار پایین این اهداف را مشاهده می فرمائید.

از نظر تحلیل بنیادی، دلیلی برای تغییر تحلیل روز گذشته وجود ندارد و تحولات قیمت جهانی اونس طلا را می توان حرکت در روندی خنثی دانست و پیش بینی می شود که امروز نیز این حرکت تا قبل از اخبار اقتصادی آمریکا ادامه یابد زیرا همانطور که دیروز بدان اشاره کردیم ملاحظات تکنیکال و برخورد قیمت به سطح مقاومت ، اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا در خصوص افزایش نرخ بهره در سال جاری و تقویت دلار آمریکا فعلا مانع از شکست قدرتمند سطح مقاومت ۱۲۵۹ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) شده است از سوی دیگر عدم اطمینان از تاثیرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و انتخابات آینده فرانسه باعث حمایت قیمت اونس طلا شده است.

امروز آمار موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) بدون تغییر همان رقم ۸۳۳٫۵۰۸ تن اعلام شد. در طی ۲۴ ساعته گذشته اظهارات چند تن از اعضای بانک فدرال (اوانس، روزن گرین، ویلیامز) در مورد افزایش نرخ بهره در سال جاری از تقویت بیشتر قیمت اونس طلا به بالای سطح مقاومت ۱۲۵۴ جلوگیری کرد. باید توجه داشت که همواره رفتار بازار به این صورت است که پس از یک دوره آرامش انتظار طوفان را داریم و پس از طوفان مجددا آرامش حاکم می شود.

اندیکاتورهایی نظیر باندهای بالینجر، تمساح و یا حتی نظریه هایی مانند آشوب (Chaos) بر گرفته از چنین تفکری هستند. البته بعد از مدتی فعالیت در بازار معامله گر بی نیاز از ابزارهای تکنیکی (اندیکاتورها) می شود و در بسیاری موارد حتی به دیده شک به آنها نگاه می کند و تنها با نگاه کردن به وضعیت نمودار فضای بازار را تشخیص می دهد. در حال حاضر ۴۸ ساعتی است که قیمت اونس طلا در نوار باریکی حرکت می کند.

بالاترین حد آن ۱۲۵۹ بوده است و پایین ترین حد آن ۱۲۴۸ به عبارتی تنها ۱۱ دلار نوسان داشته ایم و در شرایطی که گاهی اوقات اونس طلا تنها در یک روز به این اندازه حرکت می کند. ۴۸ ساعت زمان بسیار زیادی برای این محدوده محسوب می شود و دیر یا زود انتظار فرار (Break out) از این نوار را داریم. در سشن آمریکا و در تقویم اقتصادی روزانه اخبار متعددی به چشم می خورد که محرک خوبی برای خارج شدن قیمت جهانی اونس طلا از این منطقه خنثی خواهد بود.

در میان آنها اعلام شاخص تولیدات ناخالص داخلی نهایی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته (GDP) می تواند تعیین کننده جهت وضعیت قیمت جهانی اونس طلا باشد. امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران پیش بینی می شود آمار نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی نهایی آمریکا (GDP) در سه ماهه چهارم سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۰۰ افزایش یابد و برای آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی پیش بینی می شود از رقم قبلی ۲۶۱۰۰۰ به ۲۴۸۰۰۰ تغییر یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا