تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

یورو همچنان در برابر ارزهای اصلی بازار ضعیف است و معامله گران از روز گذشته و پس از انتشار خبری از شش منابع نزدیک به بانک مرکزی اروپا (ECB) در خصوص اینکه بانک مرکزی اروپا عجله ی برای تغییر سیاست های پولی ارزان به سیاست های پولی سخت ندارد با کاهش مواجه شده است و امروز نیز فشار ناشی از آمارهای ضعیف تورم در اسپانیا و آلمان نیز از دلایل تضعیف یورو است. نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آلمان نیز به کمترین نرخهای ۳ هفته ی گذشته کاهش یافته است.

از نظر تحلیل تکنیکال در امتداد حرکت نزولی یورو، راه برای کاهش بیشتر تا نرخ ۱٫۰۷۰۰ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه) هموار است و همچنین این سطح در نزدیکی خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از موج افزایشی ۱٫۰۴۹۵ به ۱٫۰۹۰۶ می باشد. در حرکت اصلاحی نیز سطح مقاومت اولیه یورو در مقابل دلار آمریکا بر روی ۱٫۰۷۸۶ (خط میانگین متحرک ۱۰ روزه) و بعد از آن سطح ۱٫۰۸۰۰ قرار دارد.

در سایر تحولات پس از آن دیروز مذاکرات دو ساله درباره نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا آغاز شد، پوند در مقابل ارزهای اصلی مقداری با کاهش مواجه شد و انگلیس اولین کشوری است که از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و این تصمیم را مردم این کشور در جریان یک رفراندوم در ماه ژوئن سال ۲۰۱۶ گرفتند.

از نظر تحلیل تکنیکال برای امروز در جفت ارز پوند – دلار آمریکا رنج معاملات فعلی مابین سطوح ۱٫۲۴۸۱ و ۱٫۲۳۴۴ (سقف و کف ابر اندیکاتور ایچیموکو روزانه) در کوتاه مدت پیش بینی می شود. در حرکت نزولی شکسته شدن سطح حمایت ۱٫۲۳۹۷ (پایین ترین سطح دیروز) منجر به کاهش به سوی سطوح ۱٫۲۳۷۷ (پایین ترین سطح ۸ روز گذشته) و ۱٫۲۳۶۸ (خط میانگین متحرک ۳۰ روزه) می شود و سطوح مقاومت نیز به ترتیب بر روی ۱٫۲۴۷۵ ، ۱٫۲۴۸۰ و پس از آن سطوح ۱٫۲۵۰۰ و ۱٫۲۵۱۰ قرار دارند.

امروز در سشن آمریکا و در تقویم اقتصادی اخبار متعددی به چشم می خورد، در میان آنها اعلام شاخص تولیدات ناخالص داخلی نهایی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته (GDP) می تواند تعیین کننده جهت وضعیت بازار باشد. امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران پیش بینی می شود آمار نرخ رشد تولیدات ناخالص داخلی نهایی آمریکا (GDP) در سه ماهه چهارم سال گذشته از رقم قبلی %۱٫۹ به %۲٫۰۰ افزایش یابد و برای آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی پیش بینی می شود از رقم قبلی ۲۶۱۰۰۰ به ۲۴۸۰۰۰ تغییر یابد.

در تعریف GDP یا تولید ناخالص داخلی، شاخص کلی سنجش میزان کالاها و خدماتی است که در یک دوره زمانی توسط اقتصاد یک کشور تولید می شود. در واقع، این شاخص، شاهین ترازوی اقتصاد یک کشور محسوب می شود و به زبان ساده، در صورت افزایش میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی مطلوب بوده و وضعیت کلی مناسب تلقی می شود. در بازار معاملات ارزی، توجه به این شاخص اهمیت ویژه ای دارد، زیرا در صورت رشد و افزایش این شاخص، احتمال اینکه بانک مرکزی آمریکا به تقویت نرخ بهره بانکی اقدام کند بیشتر خواهد شد، در نتیجه این امر به تقویت ارز خواهد انجامید.

شاخص دیگر مرتبط با آن که در ایالات متحده آمریکا بانک فدرال توجه بیشتری را بدان معطوف می کند، شاخص GDP Deflator  است که میزان تورم را در تمامی فعالیتهای اقتصادی ارزیابی می کند. این شاخص برای اندازه گیری میزان تفاوت تولید ناخالص داخلی واقعی و اسمی است و از آنجاییکه بر خلاف شاخص CPI  سبد مشخصی از کالا و خدمات را در بر نمی گیرد و میزان تورم در مجموعه بزرگتری از اقتصاد را ارایه می کند، می تواند چشم انداز جامعی از وضعیت تورم در کشور را معین نماید.

البته شایان ذکر است که افزایش این شاخص که نمادی از رشد تورم می باشد، باز هم نشانه ای احتمال تصمیم بانک فدرال برای افزایش نرخ بهره بانکی خواهد بود. شاخص GDP Deflator نیز در دوره گذشته رقم %۲٫۰۰ را نشان داد که انتظار می رود در این دوره نیز همین رقم باقی بماند. در وضعیت کلی، رشد اقتصادی آمریکا در حال افزایش است و این موضوع با نگاهی به آمارها و شاخصهای اقتصادی کاملاً روشن است.

گزارش امروز که گزارش نهایی تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه چهارم سال گذشته خواهد بود، می تواند وضعیت حقیقی رشد اقتصادی را معین کند. باید یادآوری کرد که در ماههای اخیر شاهد شروع وضعیت مناسب و رشد هرچند بسیار آرام شاخصهای اقتصادی بوده ایم که می تواند امیدهایی را برای احیای تولید ناخالص داخلی آمریکا فراهم آورد.

در سایر تحولات اگرچه ما در این سلسله مقالات قصد تحلیل شاخص جهانی کالا را نداریم اما بواسطه پیوند گریز ناپذیر شاخص جهانی کالا با ارزهای کالایی مناسب می دانیم تا به بعضی نکات تکنیکال شاخص جهانی کالاهای اساسی اشاره داشته باشیم.

برای شاخص قیمت آتی مرکز تحقیقات کالا (CRB) که به شاخص کالاهای اساسی یا شاخص مواد اولیه مورد نیاز در جهان مشهور است و مهمترین فاکتور و مشخصه‌ این شاخص آن است که تغییرات در روند آن چه صعودی، چه نزولی با فاصله زمانی ۲ تا ۴ هفته در بورس‌های دنیا عینا تکرار می‌شود.

افزایش ‌این شاخص علامتی در جهت رشد قیمت دارایی های پرریسک و بازار کالا و مهمتر از همه ارزهای کالایی نظیر دلار استرالیا (AUD)، دلار نیوزلند (NZD) و دلار کانادا (CAD) است. این شاخص در قیمت نفت تاثیر مستقیم دارد و روند ‌این شاخص با نوسانات قیمت نفت نیز کاملا تطبیق دارد.

در واقع این شاخص تابع قیمت نفت در بازار جهانی می باشد. همچنین شاخص CRB در حال حاضر علاوه بر ‌اینکه مبنای مقایسه در بازار می‌باشد خود به عنوان یک روش (Methodology) محاسباتی دقیق و روشن مطرح است که می‌توان از آن برای تغییرات و پیش‌بینی‌های بلند مدت استفاده کرد.

از ‌این رو امروز بر آن شدیم تا با معرفی ‌این شاخص به عنوان یکی از ابزارهای جهانی بازار کالا، وضعیت آینده این شاخص را پیش بینی می کنیم. در واقع برای شاخص جهانی کالاهای اساسی (CRB Index) از منظر تحلیل تکنیکال پیش بینی می کنیم که قیمت این شاخص که رابطه ی نزدیکی با ارزهای کالایی بازار نیز دارد در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ دو مرتبه به سطح مقاومت ۱۹۴٫۶۱۴۲ اصلاح کند و اگر این سطح مقاومت شکسته شود موجب افزایش قیمت آن به سوی سطح مقاومت بعدی ۱۹۹٫۴۵۶ می شود.

در نمودار پایین این موج افزایشی قیمت که از سطح ۱۵۴٫۸۴۶۲ (پایین ترین سطح ۲۰ ژانویه ۲۰۱۶) آغاز شده است در قالب سه موج شکل گرفته است که تا کنون دو موج اول آن تکمیل شده است و موج سوم یعنی موج C می تواند قیمت را به نرخهای بالاتر بکشاند.

هر چند قیمت در این موج در برخورد به سطح مقاومت ۱۹۴٫۶۱۴۲ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) با چالش جدی مواجه شده است اما در این موج حداقل می تواند تا محدوده ۱۹۹٫۴۵۶ و ۲۰۴٫۲۹۷۸ صعود کند. از نظر تحلیل تکنیکال سه موج این موج افزایشی C را تشکیل داده اند و موج سوم یعنی موج c در حال افزایش به سوی سطح مقاومت ۱۹۴٫۶۱۴۲ می باشد.

در چارت پایین بررسی سطوح فیبوناچی پروجکشن به هدف افزایشی ۲۰۱٫۵۰۷ اشاره دارد که این تارگت بین همان محدوده ۱۹۹٫۴۵۶ و ۲۰۴٫۲۹۷۸ قرار گرفته است. لازم به ذکر هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی با سطح حمایت ۱۸۱٫۸۱۲۳ روبرو خواهد شد و اگر این سطح حمایت با قدرت شکسته شود منجر به کاهش قیمت این شاخص به سوی سطوح ۱۷۸٫۹۴۰۱ و ۱۷۵٫۰۰ می شود که این سناریوی نزولی بعید به نظر می رسد و محتمل ترین سناریوی موجود اصلاح دوباره قیمت به سطح ۱۹۴٫۶۱۴۲ می باشد.

در نمودار های بعدی نیز مشخص است که این شاخص به ابر اندیکاتور ایچیموکو در تایم فریم هفتگی برخورد کرده و حمایت شده است و در نمودار روزانه نیز در تلاش برای عبور از خط مقاومت میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته می باشد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص کالاهای اساسی سی. آر. بی

نمودار روند تغییرات تایم فریم هفتگی قیمت جهانی شاخص کالاهای اساسی سی. آر. بی