تحلیل ویژه چشم انداز فصلی قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

یکی از مسائل بسیار قابل توجه در عرصه بازارهای مالی رابطه تنگاتنگ قیمت جهانی دلار آمریکا و ارزش ارزهای کشورهای مختلف جهان با یکدیگر است بطوریکه در هیچ بازاری نمی توان منفرد عمل کرد و به اخبار و اطلاعات مربوط به آن ارز بسنده کرد و باید اطلاعات جامعی اگر نگوییم از تمام ارزها، لااقل از تعداد قابل توجهی از آنها را گردآوری و تحلیل کرد تا به نتیجه ای مطلوب رسید.

البته در اینجا ذکر نکته ای خالی از لطف نیست که در مورد رابطه دلار و سایر ارزها این نکته را در نظر گرفت که رابطه بین ارزها صرفا یکی از چندین پارامتر تاثیر گذار است و ای بسا در شرایط خاص این ملاحظات از طرف بازیگران بازار نادیده گرفته شود. تشخیص اینکه در چه شرایطی این روابط محکم و استوار است و در چه شرایطی سست و ناپایدار به عهده تحلیلگران بازارهای مالی و این مهم خود امری دشوار است.

با این حال برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند در واقع شاخصی است که از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا که در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده مورد توجه معامله گران قرار گرفته است. واحدهای پولی که در این شاخص وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪ .

باید توجه داشت که این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و مواد خام نیز در جهان سیر نزولی به خود می گیرد و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر شده و مواد خام در جهان گران تر می شود. ارزهای سایر کشورهای نیز وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند.

بنابراین در این مقاله قصد ما الزاما پیش بینی دقیق وضعیت شاخص جهانی دلار آمریکا در بلند مدت نیست چرا که چنین عملی چندان عملی به نظر نمی رسد بلکه همانطور از عنوان این نوشتار بر می آید تنها نگاهی خواهد بود به وقایع تکنیکال و هدفهای بعدی قیمت شاخص دلار آمریکا و به عبارتی به این سوال پاسخ خواهیم داد که در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ ، شاخص دلار آمریکا احتمالا به چه اعداد مهمی دست پیدا خواهد کرد و نقاط حمایت و مقاومت مهم قیمت ها چه نرخهای هستند؟

از نظر تحلیل تکنیکال برای قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا پیش بینی می کنیم قیمت آن در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ از سطح مقاومت ۱۰۱٫۷۹۷ عبور کند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۶٫۶۱۴ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و تجزیه و تحلیل سطوح فیبوناچی در نمودار پایین نشان داده است.

براساس آن چیزی که در نمودار پایین مشخص است روند صعودی کنونی توسط دو سری از سطوح فیبوناچی ریتریسمنت تحت کنترل قرار گرفته اند. یکی براساس روند نزولی از سطح ۱۲۱٫۰۲ (بالاترین سطح جولای ۲۰۰۱) به ۷۰٫۶۹۸ (پایین ترین سطح مارس ۲۰۰۸) و دیگری براساس روند بزرگ از ۱۶۴٫۷۲ (بالاترین سطح فوریه ۱۹۸۵) به ۷۰٫۶۹۸ می باشند.

روند افزایشی از سطح ۷۲٫۶۹۶ (پایین ترین سطح مه ۲۰۱۱) در قالب پنج موج شکل گرفته است که موج پنجم یعنی موج ۵ در حال پیشروی به سوی منطقه ۱۰۹٫۱۴۴ و ۱۱۷٫۷۰۹ می باشد و خط روند افزایشی رسم شده نیز به همین هدف ها اشاره دارد. سطح مقاومت قیمت ۱۰۱٫۷۹۷ موقتا مانع از روند افزایشی قیمت شده است و بررسی نمودار بعدی براساس ساختار موج ۵ تایید کننده پتانسیل رشد قیمت می باشد.

در چارت پایین پنج موج کوچک این موج ۵ را تشکیل داده اند و موج پنجم یعنی موج v به احتمال زیاد قیمت را تا سطح ۱۰۷٫۶۲۶ بالا خواهد کشاند که این سطح محل برخورد قیمت به خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳۸٫۲ درصدی براساس طول موج ۱ می باشد. در حرکت نزولی نیز سطح حمایت قیمت بر روی ۹۸٫۴۱۴ تشکیل شده است که تنها به شرط شکست و تثبیت کندل روزانه پایین آن منجر به کاهش به سوی سطوح ۹۶٫۹۹۲ و ۹۵٫۵۶۹ می شود که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۱۵۰ درصدی و ۱۳۸٫۲ درصدی قرار دارند.

همانطور که در نمودار روزانه بعدی مشخص است برای هفته آینده نیز پیش بینی می شود که قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا با شکست سطح مقاومت ۱۰۱٫۰۱۱ به سوی سطح ۱۰۲٫۰۸۲ صعود کند و هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به سطوح حمایت ۹۹٫۲۷۴ و ۹۸٫۷۴۶ می باشد که در نمودار مربوطه مشخص گردیده است.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا

نمودار روند تغییرات تایم فریم ماهیانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا