تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

برای شاخص جهانی ایندکس دلار آمریکا (DXY) که ارزش آن را در برابر پایه سبدی متشکل از ارزهای عمده بازار اندازه گیری می کند در واقع شاخصی است که از واحدهای پولی مرجع نسبت به دلار آمریکا که در سال ۱۹۷۳ بوجود آمده مورد توجه معامله گران قرار گرفته است. واحدهای پولی که در این شاخص وجود دارند عبارتند از یورو ۵۷.۶٪ ، ین ژاپن ۱۳.۶٪ ، پوند انگلیس ۱۱.۹٪ ، دلار کانادا ۹.۱٪ ، کرون سوئد ۴.۲٪ و فرانک سوئیس ۳.۶٪ .

باید توجه داشت که این شاخص یکی از مهم ترین شاخص های بازار در جهت گیری روند قیمت محسوب می شود بطوری که هر موقع این شاخص روند صعودی به خود بگیرد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا تضعیف شده و هر موقع این شاخص روند نزولی داشته باشد، ارزهای سایر کشورها در مقابل دلار آمریکا قوی تر می شود.

از این رو ارزهای سایر کشورهای نیز وابستگی شدید به شاخص جهانی دلار آمریکا دارند. برای این هفته پیش بینی می کنیم که شاخص جهانی دلار آمریکا سطح مقاومت ۱۰۱٫۰۱۱ را بشکند و تا سطح مقاومت بعدی ۱۰۲٫۰۸۲ افزایش یابد که این موضوع را بررسی سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در نمودار پایین نشان داده است.

همانطور که در چارت پایین دیده می شود این سطوح مقاومت هر یک به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی ریتریسمنت ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی از موج افزایشی ۹۱٫۹۱۹ (پایین ترین سطح ۳ مه ۲۰۱۷) به ۱۰۳٫۸۲ (بالاترین سطح ۳ ژانویه ۲۰۱۷) تشکیل شده اند.

از نظر تحلیل تکنیکال این موج اصلاحی که از سطح ۱۰۳٫۸۲ آغاز گردیده در نزدیکی سطح ۹۹٫۲۷۴ تکمیل شده است که در واقع این حرکت صرفا یک موج اصلاحی به سوی منطقه خنثی و رنج بین ۹۱٫۹۱۹ و ۱۰۰٫۵۱ تلقی می شود. از منظر تحلیل تکنیکال و با توجه به این منطقه خنثی، قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا در میان مدت و بلند مدت تا سطح ۱۰۸ افزایش خواهد یافت.

لازم به ذکر است که در حرکت نزولی تنها شکسته شدن سطح حمایت ۹۹٫۹۵۷ (خط فیبوناچی پروجکشن ۵۰ درصدی از موج نزولی c) منجر به کاهش کوتاه قیمت به نزدیکی سطوح ۹۹٫۲۷۴ و ۹۸٫۷۴۶ می شود. در حال حاضر شاخص جهانی دلار آمریکا در تلاش برای عبور از خط میانگین متحرک ۵۵ روزه گذشته (۱۰۰٫۶۶) می باشد که اگر موفق به تثبیت کندل ۲ ساعته بالای سطوح مقاومت ۱۰۰٫۵۵ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی) و ۱۰۰٫۶۶ شود موجب تقویت به سوی سطح ۱۰۰٫۹۶ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می شود و تارگت افزایشی بعدی نیز بر روی سطح ۱۰۱٫۴۵۷ (خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی و نزدیکی سقف ابر ایچیموکوی روزانه) پیش بینی می شود.

در سایر تحولات، افزایش نگرانی های سیاسی در اتحادیه اروپا در آستانه ی انتخابات فرانسه و آمارهای مبهم اقتصادی که اخیرا از اروپا منتشر شده اند، موجب تضعیف یورو در برابر دلار آمریکا به پایین ترین سطوح ۳ هفته گذشته گردیده است و بررسی بازدهی اوراق قرضه کوتاه­ مدت و بازار پول نشان می­دهد که اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا با آلمان به ۲۰۸ واحد رسیده است که این مساله نیز منجر به کاهش یورو در برابر دلار آمریکا به سطح حمایت ۱٫۰۶۵۰ شده است.

سطح حمایت یورو – دلار آمریکا در نزدیکی سطح ۱٫۰۶۵۲ (خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی ۱٫۰۴۹۵ به ۱٫۰۹۰۶) قرار دارد که اگر این سطح با قدرت شکسته شود و کندل دو ساعت پایین آن تثبیت شود منجر به صدور سیگنال فروش و کاهش یورو به سوی سطوح حمایت بعدی در ناحیه ۱٫۰۶۲۵ و ۱٫۰۶۲۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه، سقف ابر ایچیموکو و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی ۱٫۰۳۴۰ به ۱٫۰۹۰۶) می شود و حمایت بعدی نیز در منطقه ۱٫۰۶۱۰ و ۱٫۰۶۰۰ قرار دارند. منطقه مقاومت یورو در مقابل دلار آمریکا نیز در ۱٫۰۷۰۰ ، ۱٫۰۷۰۵ (خط میانگین متحرک ۲۱ روزه گذشته) و ۱٫۰۷۱۰ وجود دارند.

در تقویم اقتصادی امروز اخبار متعددی به چشم می خورد که در میان آنها در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران آمار موسسه مدیریت عرضه تولیدی آمریکا (ISM) می تواند تعیین کننده جهت وضعیت باشد. پیش بینی می شود این شاخص در ماه مارس از رقم قبلی ۵۷٫۷ به ۵۷٫۰۰ تغییر یابد. چند تن از اعضای بانک مرکزی آمریکا (دادلی ساعت ۱۹:۰۰، هارکر ساعت ۲۳:۳۰ و لکر در بامداد سه شنبه ساعت ۰۱:۳۰) سخنرانی خواهند داشت.

در جفت ارز پوند – دلار آمریکا نیز امروز با اعلام ضعیف آمار مدیران خرید بخش تولیدی انگلیس (PMI) معامله گران اقدام به گرفتن پوزیشن فروش پوند کردند و در نتیجه، پوند در برابر دلار آمریکا تا نرخهای پایین سطح ۱٫۲۵۰۰ تضعیف شد و در حال حاضر در تلاش برای شکست سطح حمایت ۱٫۲۴۹۱ (سقف ابر ایچیموکوی روزانه) می باشد که اگر موفق به تثبیت کندل دو ساعته پایین آن شود منجر به کاهش به ترتیب به سوی سطوح ۱٫۲۴۵۰ و ۱٫۲۴۲۲ (خط فیبوناچی ۳۸٫۲ درصدی از ۱٫۲۱۱۰ به ۱٫۲۶۱۵) می شود. سطوح مقاومت روزانه پوند در برابر دلار آمریکا نیز به ترتیب بر روی ۱٫۲۵۵۰ ، ۱٫۲۵۵۵ و پس از آن در منطقه ۱٫۲۵۸۵ و ۱٫۲۶۰۰ تشکیل شده اند.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا