تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود قیمت آن با شکست سطح ۱۲۵۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) دیر یا زود تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۶۴ افزایش یابد و سیگنال خرید صادر کند که این موضوع را بررسی امواج الیوت و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت در نمودار پایین به وضوح نشان داده است. افزایش روز گذشته قیمت اونس طلا به معنای احیای روند صعودی آغاز شده از سطح ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) می باشد.

همانطور که در نمودار پایین مشخص است این روند افزایشی در موج c شکل گرفته است که سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۹۴ محسوب می شود. براساس این سناریوی افزایشی، پیش بینی می شود که قیمت جهانی اونس طلا در این موج حداقل تا سطح ۱۲۶۴ (خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی) افزایش یابد و تارگت های بعد از آن نیز در نمودار مشخص گردیده است.

در چارت پایین نیز مشخص است که فعلا قیمت جهانی اونس طلا در بالای سطح ۱۲۵۵ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) قرار گرفته است و برای امروز حرکت قیمت افزایشی با هدف اولیه ۱۲۶۴ است که در نمودار زیر مشاهده می فرمائید. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به سطوح حمایت مستحکم ۱۲۵۰ و ۱۲۴۹ (خط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی) می باشد.

در حال حاضر قیمت جهانی اونس طلا در پی وقوع انفجارها در سن پترزبورگ روسیه و تنش های ژئوپولیتیکی تا بالاترین سطوح ۱ هفته ی گذشته بالا آمده است و همانطور که می بینیم از روز گذشته با انتشار این خبر سرمایه گذاران و معامله گران بازار ریسک انجام معاملات خود را کاهش دادند و به اونس طلا به عنوان دارایی کم ریسک و مطمئن روی آورده اند.

این تنش ها در طی ۲۴ ساعته گذشته بار دیگر جذابیت فلزات گرانبها را به عنوان سرمایه گذاری مطمئن بیشتر کرده است. از سوی دیگر احتیاط سرمایه گذاران برای جلسه روز پنجشنبه و جمعه بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور خلق چین، تقاضا برای خرید طلا به عنوان دارایی مطمئن و امن را افزایش داده است.

بررسی بازدهی اوراق قرضه نیز نشان می دهد که از روز جمعه تا کنون نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا از %۲٫۴۳ به %۲٫۳۳ و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا از %۱٫۲۹ به %۱٫۲۴ کاهش یافته است که این مساله نیز به تقویت قیمت جهانی اونس طلا کمک کرده است.

باید توجه داشت یکی از مهمترین دلایل تضعیف اخیر ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن، همین کاهش اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه بین آمریکا و ژاپن است. در مجموع، کاهش اختلاف نرخ بهره آمریکا با ژاپن به امتداد تضعیف دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن خواهد انجامید که از طرفی دیگر می تواند به تقویت قیمت جهانی اونس طلا بیانجامد.

از این رو برای امروز در صورت تثبیت کامل قیمت جهانی اونس طلا در بالای سطح مقاومت ۱۲۵۸ بازگشت قدرتمند حرکت صعودی تایید شده و راه برای صعود تا هدف ۱۲۶۴ هموار خواهد شد. هم اکنون قیمت اونس طلا دوباره به سوی سطح ۱۲۵۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) در بازارهای جهانی حمله ور شده است و در حرکت صعودی معامله گران برای خرید از بالای سطح مقاومت ۱۲۵۸ وارد عمل خواهند شد.

امروز همچنین مشخص شد که موجودی ذخایر طلا صندوق جهانی اسپایدر (SPDR) به ۸۳۶٫۷۶۵ تن افزایش یافته است و در سایر تحولات بازار جهانی اونس طلا اعلام شده است که صندوق های تامینی و مدیران پولی در هفته منتهی به ۲۸ مارس موقعیت خالص خرید اونس طلا خود را در معاملات کامکس (Comex) با ۳۳۱۷۹ لات افزایش به ۹۹۱۵۰ لات رساندند که این میزان بالاترین حد در بیش از سه هفته اخیر می باشد.

بنابراین به نظر می رسد پس از اخبار روز گذشته تمایل به سرمایه گذاری با اونس طلا همچنان از اولویت های معامله گران است و فعلا به عنوان فلز برتر بازار باقی خواهد ماند. در نمودار پایین در صورتیکه خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۱۲۵۸) با قدرت شکسته شود قیمت جهانی اونس طلا وارد منطقه ۱۲۶۴ و ۱۲۷۲ خواهد شد.

از آنجایی که امروز در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران به غیر از آمار کسری تراز تجاری آمریکا (پیش بینی بازار ۴۴٫۸۰- میلیارد دلار، رقم قبلی ۴۸٫۵۰- میلیارد دلار) و ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران به غیر از سفارشات کارخانه ای (پیش بینی بازار %۱٫۰۰ ، رقم قبلی %۱٫۲)  اخبار خاصی در تقویم اقتصادی روز وجود ندارد و افت نرخ بازدهی اوراق قرضه آمریکا و تنش های ژئوپولیتیکی نیز بر روند حرکت قیمت جهانی اونس طلا تاثیر خواهد گذاشت.

آقای دنیل تارولو از اعضای بانک مرکزی آمریکا بامداد روز چهارشنبه ساعت ۰٫۱:۰۰ سخنرانی خواهد داشت. همچنین، فردا شب صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا (FOMC Minutes) منتشر خواهد شد که می تواند نشانه های از وضعیت اقتصادی و چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال را نمایان سازد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا