تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

در معاملات امروز با ظهور موج جدیدی از ریسک گریزی و نزول شاخص سهام بین الملل مخصوصا سهام نیکی ژاپن به پایین ترین نرخهای ۱۰ هفته گذشته، ارزش  دلار آمریکا و سایر ارزهای اصلی در مقابل ین ژاپن بار دیگر تحت فشارهای نزولی قرار گرفتند و در نتیجه، جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن با سقوط تا نرخهای پایین ۱ هفته ی گذشته فرود آمد، ارزش یورو نیز در مقابل ین ژاپن به کمترین نرخهای خود از اواسط ماه نوامبر ۲۰۱۶ سقوط کرد.

برای امروز باید منتظر ماند و دید جفت ارز یورو – ین ژاپن موفق به تثبیت کندل روزانه پایین سطوح حمایت ۱۱۷٫۷۳ و ۱۱۷٫۷۱ (خطوط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه و خط فیبوناچی ۶۱٫۸ درصدی) می شود، یا نه. اگر موفق شود منجر به شتاب حرکت نزولی قیمت به سوی سطوح ۱۱۶٫۶۸ (خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۰۹٫۳۰ به ۱۲۴٫۰۷) و ۱۱۶٫۳۰ خواهد شد.

امروز دلار استرالیا (AUD) نیز در مقابل دلار آمریکا پس از انتشار بیانیه بانک مرکزی استرالیا (RBA) در خصوص آنکه این کمیته سیاست گذاری اعتمادی به بازار کار و شرایط تورم داخلی این کشور ندارد نرخهای پایین ۳ هفته ی گذشته را تجربه کرده است و در صورتیکه موفق به تثبیت کندل روزانه پایین سطح حمایت ۰٫۷۵۵۲ (بر روی خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته و خط فیبوناچی ۷۶٫۴ درصدی از ۰٫۷۴۹۱ به ۰٫۷۷۵۰) شود سیگنال فروش تا سطوح ۰٫۷۵۰۹ ( بر روی خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه گذشته و خط میانگین متحرک ۲۱ هفته ی گذشته) و ۰٫۷۴۹۱ (پایین ترین سطح ۹ مارس ۲۰۱۷) صادر خواهد کرد.

هفته ی آینده اکثر شرکتهای آمریکایی میزان درآمد فصلی و گزارش مالی وضعیت خود را منتشر خواهند کرد، که مورد توجه بازار است. ارزش یورو نیز در برابر دلار آمریکا به خاطر افت شدید نرخ بازدهی اوراق قرضه آلمان پس از وقوع انفجارهای روز گذشته در ایستگاه متروی شهر سن پترزبورگ روسیه همچنان در نزدیکی پایین ترین سطح ۳ هفته ی گذشته قرار دارد و به نظر می رسد که برای شروع مجدد حرکت نزولی یورو در مقابل دلار آمریکا نیاز به زمان است و بسته شدن قیمت در پایین منطقه حمایت حساس ۱٫۰۶۲۵ و ۱٫۰۶۲۰ (خط میانگین متحرک ۱۰۰ روزه و سقف ابر ایچیموکوی روزانه)، می تواند نشانه ای از استمرار این حرکت نزولی به سوی سطوح حمایت بعدی ۱٫۰۶۱۰ و ۱٫۰۶۰۰ باشد.

احتیاط سرمایه گذاران در آستانه ی جلسه ی روز پنجشنبه و جمعه بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و شی جین پینگ رئیس جمهور خلق چین نیز تقاضا برای خرید ین ژاپن به عنوان ارز مطمئن و امن را افزایش داده است. باید توجه داشت که ین ژاپن نیز که در میان ارزهای اصلی به عنوان کم بازده ترین ارز (low-yielding)  معروف است، معمولا با افزایش میزان ریسک گریزی (risk aversion) در بازار تقویت می شود و در نتیجه، دلار آمریکا، یورو، پوند، دلار استرالیا ، دلار کانادا، دلار نیوزیلند در مقابل ین ژاپن به شدت با کاهش مواجه می شوند.

همچنین باید توجه داشت در شرایطی که رشد اقتصاد جهانی رو به افزایش و میزان ریسک پذیری (risk appetite)  در بازار بالا باشد، سرمایه گذاران با استقراض ین ژاپن و خرید ارزهای پربازده کسب سود می کنند که این روش به معاملات انتقالی (Carry Trades) معروف است اما در مقابل به دلیل وقوع انفجار در شهر سن پترزبورگ روسیه، مناظره های ریاست جمهوری فرانسه و  شروع انتخابات ریاست جمهوری دور اول فرانسه در ۲۳ آوریل و دور دوم در ماه آینده، هنگامی که ریسک سرمایه گذاری افزایش یابد، سرمایه گذاران برای کاستن از ضررهای خود، معاملات انتقالی را متوقف کرده و به فروش ارزهای پربازده و خرید ین ژاپن اقدام می کنند که نمونه بارز این حرکت را در این چند روز اخیر شاهد هستیم.

بررسی بازدهی اوراق قرضه نیز نشان می دهد که از روز جمعه تا کنون نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله آمریکا از %۲٫۴۳ به %۲٫۳۳ و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۲ ساله آمریکا از %۱٫۲۹ به %۱٫۲۴ کاهش یافته است که این مساله نیز به کاهش ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن دامن زده است. باید توجه داشت یکی دیگر از مهمترین دلایل تضعیف اخیر ارزش دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن، همین کاهش اختلاف نرخ بازدهی اوراق قرضه بین آمریکا و ژاپن است.

در مجموع، کاهش اختلاف نرخ بهره آمریکا با ژاپن به امتداد تضعیف دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن خواهد انجامید. از این رو در آستانه ی جلسه رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهور چین و همچنین جریان ریسک گریزی (ابطال معاملات انتقالی یا لغو جریان ریسک پذیری) که دیروز پس از وقوع انفجارهای سن پترزبورگ روسیه در بازارها شکل گرفته ادامه داشته است و به نظر می رسد نوسانات ارزهای مقابل ین ژاپن تا حد زیادی وابسته به این تحولات است. در واقع بطور کلی، تغییرات قیمت در بازار ارز عمدتاً تحت تاثیر نوسانات سایر بازارهای سرمایه است و با برجسته شدن یکی از این بازارها (سهام، اعتبار، اوراق قرضه، کالا)، تغییرات قیمت بازار ارز بر مبنای آن صورت می گیرد.

در جفت ارز پوند – ین ژاپن قیمت آن امروز با سطح حمایت مهم ۱۳۷٫۰۸ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه گذشته) مواجه شده است و امروز تا بدین لحظه با توجه به انتشار خبری از پیئر موسکویسی، کمیسر امور اقتصادی و مالی اتحادیه اروپا در خصوص آنکه احتمال حصول توافق بر سر اعطای وام جدید به یونان در هفته های آینده وجود دارد، فعلا نتوانسته از این سطح حمایت مهم عبور کند و استاپ بسیاری از معامله گران در پایین این سطح حمایت کلیدی قرار دارد که اگر با قدرت شکسته شود تارگت های نزولی بعدی به ترتیب سطوح ۱۳۶٫۶۴ ، ۱۳۶٫۴۳ و ۱۳۶٫۲۹ (خط کیجون هفتگی، پایین ترین سطوح ماه ژانویه ۲۰۱۷ و خط فیبوناچی ۵۰ درصدی از ۱۲۴٫۱۲ به ۱۴۸٫۴۶) خواهند بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه شاخص جهانی دلار آمریکا