تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

امروز برای قیمت جهانی اونس طلا از نظر تحلیل تکنیکال پیش بینی می شود قیمت آن مجدد به سطح مقاومت ۱۲۶۱ افزایش یابد که این موضوع را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است. همانطور که در نمودار پایین مشخص است این سطح مقاومت ۱۲۶۱ بر روی بالاترین سطح ۲۷ مارس ۲۰۱۷ قرار گرفته است که دیروز موقتا مانع از پیشروی بیشتر قیمت به سطح ۱۲۶۴ گردید.

با این حال بررسی شمارش امواج الیوت نشان می دهد که قیمت اونس طلا در موج c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی آغاز شده از سطح ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) قرار دارد و از منظر تحلیل تکنیکال در این موج حداقل می تواند تا سطح مقاومت ۱۲۶۴ افزایش یابد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی تشکیل شده است. لازم به ذکر است برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی و نزولی محدود به نزدیکی سطوح حمایت ۱۲۵۵ یا ۱۲۴۹ می باشد که هر یک از این سطوح به ترتیب بر روی خطوط فیبوناچی پروجکشن ۲۳٫۶ درصدی و ۱۴٫۶ درصدی قرار دارند.

از منظر تحلیل فاندامنتال امروز قیمت جهانی اونس طلا در آستانه ی جلسه رهبران آمریکا و چین همچنان در نزدیکی بالاترین سطح یک ماهه گذشته قرار دارد و امشب صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا (FOMC) منتشر خواهد شد که می تواند نشانه های از وضعیت اقتصادی و چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال را نمایان سازد.

کره شمالی نیز امروز یک موشک بالستیک را به طرف دریا در نزدیکی سواحل شرقی شبه جزیره خود شلیک کرد که این تحولات فعلا قیمت جهانی اونس طلا را بالای سطح ۱۲۵۵ نگه داشته است و ممکن است دوباره سطح ۱۲۶۱ را لمس کند. آزمایش موشک بالستیک کره شمالی تنها یک روز قبلا از جلسه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ رئیس جمهور خلق چین اتفاق افتاده است.

انتظار می رود در جلسه فردا بین رهبران آمریکا و چین در مورد موضوعاتی چون مسائل اقتصادی، امنیتی و متقاعد کردن کره شمالی برای جلوگیری از توسعه سلاح های خود بحث و گفتگو شود. باید توجه داشت که این نخستین دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از زمان روی کار آمدنش در تاریخ ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی محسوب می‌شود.

بنابراین جلسه فردا و روز جمعه ترامپ با رئیس جمهور چین می تواند بازار را دچار شوک قابل توجهی بکند و اگر این جلسه نتیجه ی مثبتی نداشته باشد، این موضوع باعث تقویت قیمت جهانی اونس طلا و ضعف دلار آمریکا در بازارها خواهد شد. امروز در تقویم اقتصادی آمریکا گزارش وضعیت اشتغال ماهانه در بخش خصوصی (ADP) در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران اعلام خواهد شد و انتظار می رود در ماه مارس از رقم قبلی ۲۹۸۰۰۰ به ۱۸۷۰۰۰ تغییر یابد.

از آنجاییکه این گزارش تا حدی می تواند وضعیت گزارش اشتغال ماهانه (Non Farm Payrolls) را که روز جمعه اعلام می شود، مشخص نماید، بازار با دقت به این آمار توجه خواهد کرد. در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران نیز موسسه مدیریت عرضه (ISM) در گزارش ماهانه خود شاخص فعالیت بخش خدمات را اعلام خواهد کرد و انتظار می رود از رقم قبلی ۵۷٫۶ به ۵۷٫۰۰ تغییر یابد.

بعد از آمارهای اقتصادی امروز امشب بازار در انتظار انتشار صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک مرکزی آمریکا، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه ی اصلی بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده ؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه تا حدود زیادی مشخص کند. پیشتر بانک مرکزی آمریکا گفته بود که سه پله نرخ بهره را در سال جاری افزایش می دهد که یک پله از آن را در جلسه ماه گذشته انجام داد و از این رو صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا می تواند وضعیت دو پله افزایش دیگر نرخ بهره را در سال جاری برای همگان روشن تر کند. صورتجلسه امشب می تواند نشانه ی دیگر از تصمیم آتی بانک فدرال در جلسه ماه ژوئن محسوب شود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا