تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز در آستانه ی جلسه روز پنجشنبه و جمعه رهبران آمریکا و چین، ارزش دلار آمریکا مقداری در مقابل ارزهای اصلی با کاهش مواجه شده است و ارزش پوند نیز پس از اعلام قوی شاخص مدیران خرید بخش خدمات انگلیس (PMI) مقداری به سوی سطح مقاومت ۱٫۲۵۰۰ تقویت شده است.

امشب صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک فدرال آمریکا (FOMC) منتشر خواهد شد که می تواند نشانه های از وضعیت اقتصادی و چشم انداز نرخ بهره بانک فدرال را نمایان سازد. کره شمالی نیز امروز یک موشک بالستیک را به طرف دریا در نزدیکی سواحل شرقی شبه جزیره خود شلیک کرد که این تحولات فعلا قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا (DXY) را در نزدیکی سطح ۱۰۰٫۵۱ نگه داشته است و در کوتاه مدت نیز با سطوح مقاومت ۱۰۰٫۷۵ و ۱۰۰٫۸۰ مواجه است و می بایست از این سطوح مقاومت با قدرت عبور کند تا به سطح ۱۰۱٫۰۱ (خط فیبوناچی ۲۳٫۶ درصدی) صعود کند.

در جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن قیمت آن قبل از اخبار امروز با سطح مقاومت ۱۱۱٫۰۰ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ ساعته گذشته) مواجه است و بعد از آن نیز خط مقاومت میانگین متحرک ۱۰۰ ساعته گذشته بر روی سطح ۱۱۱٫۲۰ قرار دارد این سطح مماس با سقف ابر ایچیموکو در نمودار یک ساعته است. باید توجه داشت از آنجایی که افزایش قیمت جهانی نفت نشانه های تورمی در آمریکا و طرفداران افزایش نرخ بهره را بیشتر می کند و هزینه واردات کالا را نیز برای ژاپن افزایش می دهد این مساله می تواند در کوتاه مدت کمی به تقویت جفت ارز دلار آمریکا – ین ژاپن بیانجامد.

شلیک موشک بالستیک کره شمالی زمانی رخ داده است که فردا جلسه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ رئیس جمهور خلق چین برگزار خواهد شد و انتظار می رود در جلسه فردا بین رهبران آمریکا و چین در مورد موضوعاتی چون مسائل اقتصادی، امنیتی و متقاعد کردن کره شمالی برای جلوگیری از توسعه سلاح های خود بحث و گفتگو شود.

باید توجه داشت که این نخستین دیدار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین از زمان روی کار آمدنش در تاریخ ۲۰ ژانویه سال جاری میلادی محسوب می‌شود. بنابراین جلسه فردا و روز جمعه ترامپ با رئیس جمهور چین می تواند بازار را دچار شوک قابل توجهی بکند و اگر این جلسه نتیجه ی مثبتی نداشته باشد، این موضوع باعث ضعف دلار آمریکا در بازارها خواهد شد.

امروز در تقویم اقتصادی آمریکا گزارش وضعیت اشتغال ماهانه در بخش خصوصی (ADP) در ساعت ۱۶:۴۵ به وقت تهران اعلام خواهد شد و انتظار می رود در ماه مارس از رقم قبلی ۲۹۸۰۰۰ به ۱۸۷۰۰۰ تغییر یابد. از آنجاییکه این گزارش تا حدی می تواند وضعیت گزارش اشتغال ماهانه (Non Farm Payrolls) را که روز جمعه اعلام می شود، مشخص نماید، بازار با دقت به این آمار توجه خواهد کرد. در ساعت ۱۸:۳۰ به وقت تهران نیز موسسه مدیریت عرضه (ISM) در گزارش ماهانه خود شاخص فعالیت بخش خدمات را اعلام خواهد کرد و انتظار می رود از رقم قبلی ۵۷٫۶ به ۵۷٫۰۰ تغییر یابد.

بعد از آمارهای اقتصادی امروز امشب بازار در انتظار انتشار صورتجلسه کمیته سیاستگذاری پولی بانک مرکزی آمریکا در ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران است. بطور معمول تقریبا بیست روز پس از نشست اصلی بانک مرکزی آمریکا، صورتجلسه این نهاد اعلام می شود که در بعضی مقاطع اهمیت آن از بیانیه صادر شده پس از جلسه ی اصلی بیشتر است. بازار بسیار علاقه مند است تا بداند در این جلسه چه رفته است. چه مباحثی مطرح شده؟ شرکت کنندگان چه کسانی بودند و آرای اعضای این نهاد در خصوص چشم انداز نرخ بهره چگونه بوده است؟

روشن شدن این سوالات می تواند از نظر تحلیل بنیادی روند قیمت جهانی اونس طلا را بعد از انتشار صورتجلسه تا حدود زیادی مشخص کند. پیشتر بانک مرکزی آمریکا گفته بود که سه پله نرخ بهره را در سال جاری افزایش می دهد که یک پله از آن را در جلسه ماه گذشته انجام داد و از این رو صورتجلسه امشب بانک مرکزی آمریکا می تواند وضعیت دو پله افزایش دیگر نرخ بهره را در سال جاری برای همگان روشن تر کند.

صورتجلسه امشب می تواند نشانه ی دیگر از تصمیم آتی بانک فدرال در جلسه ماه ژوئن محسوب شود. در حال حاضر، براساس معاملات آتی نرخ بهره و ابزار فدواچ CME که نرخ هدف بانک مرکزی آمریکا را براساس قیمت گذاری قرارداد آتی فدفانذ مسیر یابی می کند، %۵۹ احتمال آن می رود که در جلسه ۱۴ ژوئن نرخ بهره بانک فدرال یک پله (%۰٫۲۵) افزایش یابد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا