تحلیل و بررسی نقاط روزانه سفارشهای خرید و فروش بازار جفت ارزهای عمده

امروز روز بسیار آرامی برای بازار تا بدین جای کار بوده است که علت اصلی این مسئله انتظار بازار برای خبر فردا است. فردا اولین جمعه ماه آوریل است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) اعلام می شود. این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و فردا نیز مستثنی نخواهد بود. فی الواقع سکوت پنجشنبه بازار موئد این مسئله است که انفجاری مهیب در راه است.

اما سوال اینست که آیا این خبر دلار آمریکا را تقویت خواهد کرد یا بالعکس؟ جواب به این سوال کاری است سخت دشوار و تنها می توان از کنار هم چیدن قضایا مسائل را تحلیل کرد و پیشبینی قطعی آن امریست نا ممکن. تاثیر NFP بر دلار از آن جهت است که اگر قوی تر حد انتظارات بازار باشد فشار را بر مقامات بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای افزایش نرخ بهره در جلسه ماه ژوئن مضاعف می کند و در واقع یکی از دلایل افزایش اخیر نرخ بهره، افزایش قابل ملاحظه NFP بوده است اما در صورتیکه NFP فردا ضعیف تر از حد انتظارات باشد، موجب کاهش ارزش دلار آمریکا می شود.

امروز اعلام کاهش در تعداد مدعیان اولیه بیمه بیکاری آمریکا تاثیر چندانی در حرکت بازار بجا نگذاشت و این آمار در حال حاضر در پایین سطح روانی ۳۰۰۰۰۰ قرار دارد که این سطح مرتبط با سلامت بازار کار آمریکا برای ۱۰۹ هفته ی متوالی می باشد که این طولانی ترین زمان از سال ۱۹۷۰ به این سو می باشد و بازار کار آمریکا در شرایط فعلی نزدیک به اشتغال کامل به سر می برسد.

آمار میانگین متحرک مدعیان بیمه بیکاری از آنجایی که نوسانات هفته به هفته را حل و فصل می کند، معیار بهتری از روند بازار کار آمریکا را نشان می دهد و هر چند امروز آمار مدعیان اولیه بیمه بیکاری آمریکا بیشترین کاهش در دو ساله گذشته (از هفته منتهی به ۲۵ آوریل ۲۰۱۵) را تجربه کرد و در هفته منتهی به ۱ آوریل ۲۰۱۷ با ۲۵۰۰۰ کاهش به ۲۳۴۰۰۰ رسید که در حقیقت نشان دهنده بهبود بازار کار آمریکا است اما نوسانات بازار ارز به آرامی ادامه دارد.

در واقع بازار فردا در انتظار اعلام گزارش ماهیانه اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا (NFP) باقی خواهد ماند و همین انتظار موجب حاکم شدن چنین فضایی بر بازار شده است. در واکنش به این خبر هر چند دلار آمریکا در مقابل ارزهای اصلی کمی تقویت شد و نرخ بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه داری اندکی افزایش یافت اما وضعیت برای یورو و پوند نیز تقریبا به همین منوال (خنثی و بدون جهت) است و چند روزی است که شاهد حرکت خاصی در بازار نبوده ایم که این مسئله موج احتمالی فردا را قویتر خواهد کرد.

باید توجه داشت که هر چند امروز آمار مدعیان بیمه بیکاری هفتگی آمریکا بهتر از حد انتظارات اعلام شد اما هیچ تاثیری بر گزارش اشتغال بخش غیر کشاورزی ماه مارس که قرار است فردا اعلام شود نخواهد داشت و در واقع باید گفت آمارهای مربوط به تعداد مدعیان بیمه بیکاری هفتگی که در طول هفته های ماه مارس منتشر شده اند بیشتر اشاره به تعدیل آمار فردا اشتغال بخش غیر کشاورزی آمریکا دارند که در دو ماهه متوالی بالای ۲۳۰۰۰۰ اعلام شده بود.

همچنین براساس موسسه چلنجر، گری اند کریسمس Challenger, Gray & Christmas آمریکا که در شیکاگو قرا دارد، امروز اعلام کرد که در ماه مارس ۴۳۳۱۰ کارمند آمریکایی از کار اخراج شدند که در مقایسه با ماه فوریه %۱۷ رشد در آمار اخراجی را نشان می دهد و بسیاری از این اخراجی ها در بخش خرده فروشی ، ارتباطات و آموزش و پرورش بوده است. بررسی اشتغال در بخش خدمات آمریکا در ماه مارس نیز به کاهش آمار اشاره دارد هر چند که در سطحی باقی مانده است که سازگار با اشتغال در حال رشد می باشد.

گزارش دیگر نیز نشان می دهد که اشتغال بخش خصوصی آمریکا (ADP) در ماه مارس ۲۶۳۰۰۰ افزایش یافته است. از این رو به غیر از آمار اشتغال بخش خصوصی نشانه ها از تعدیل در این شاخص در این ماه در دست است که آمار اخراجی های موسسه چنلجر گری اند کریسمس و کاهش اشتغال موسسه مدیریت عرضه بخش خدمات ISM آمریکا نمونه هایی از این مسئله اند.

برای آمار فردا NFP انتظار بازار در حدود ۱۸۰۰۰۰ است که اگر خبر نهایی  کمتر از این عدد اعلام شود برای دلار منفی و اگر بالاتر از این عدد اعلام شود برای دلار مثبت خواهد بود و برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود در همان عدد %۴٫۷ تثبیت شود و برای آمار ماهیانه میانگین درآمدهای نقدی آمریکا نیز پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۰٫۲ تثبیت شود.

در حال حاضر یورو در مقابل دلار آمریکا در منطقه ای مابین ۱٫۰۶ و ۱٫۰۷ در حال نوسان است و پوند در مقابل دلار آمریکا بین منطقه ۱٫۲۴ و ۱٫۲۵ و پس از خبر فردا قطعا یکی از این دو خط شکسته خواهند شد. دیگر زوج ارزها و همچنین قیمت جهانی اونس طلا نیز در فضای بدون روند و ثبات (Consolidation) بسر می برند و خبر فردا تکلیف بازار را برای روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی شاخص دلار آمریکا