تحلیل چشم انداز روزانه قیمت جهانی اونس طلا

برای امروز در قیمت جهانی اونس طلا پیش بینی می شود اگر همانند خبر حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه که بامداد امروز در راس خبرگزاری جهان قرار گرفت، خبر آمار اشتغال ماهیانه آمریکا در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران نیز از حرکت افزایشی قیمت حمایت کند می تواند با شکست سطح مقاومت ۱۲۷۲ تا سطح مقاومت بعدی ۱۲۸۰ افزایش یابد که این حرکت صعودی را بررسی امواج الیوت ویو و سطوح فیبوناچی ریتریسمنت نشان داده است.

در چارت پایین به وضوح مشخص است که قیمت اونس طلا در موج افزایشی c به عبارتی سومین موج از چرخه سه موجی از سطح ۱۱۹۴ (پایین ترین سطح ۱۰ مارس ۲۰۱۷) قرار دارد و در این موج امروز در واکنش به حمله موشکی آمریکا به سوریه توانسته به بالای سطح ۱۲۶۴ برسد که این سطح بر روی خط فیبوناچی پروجکشن ۳۸٫۲ درصدی مشخص است. از منظر تحلیل تکنیکال با توجه به شکست قدرتمند سطح مقاومت ۱۲۵۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) این احتمال قویا وجود دارد که قیمت اونس طلا را در این موج تا سطح ۱۲۸۰ بالا بکشاند.

الگوی پرچم (Flag) اشاره به هدف های بالاتر در سطح ۱۳۰۶ دارد و برای امروز هر گونه حرکت اصلاحی محدود به سطوح حمایت ۱۲۶۰ (خط روند بالایی الگوی گوه) و ۱۲۵۷ (خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه) خواهد بود. لازم به ذکر است که نمودار روزانه همانطور که پیشتر در چشم انداز ۱ الی ۳ ماهه بدان اشاره شده بود اشاره به افزایش قیمت به سوی سطح ۱۲۸۶ و شکست آن با تارگت ۱۳۲۵ دارد که این اهداف در چارت مربوطه مشخص شده است.

آغاز حرکت بازار در معاملات امروز با انتشار خبر حمله موشکی آمریکا به یک پایگاه هوایی در سوریه به تقویت قیمت جهانی اونس طلا انجامید و در این هیاهو، اونس طلا بود که پیروزمندانه در بازار آسیا جولان داد و توانست از خط مقاومت ۱۲۵۷ که بارها و بارها در تلاش برای عبور از آن ناکام مانده بود، عبور کند و در صعودی دیگر مقاومت مهم و کلیدی ۱۲۶۴ را نیز پشت سرگذارد.

از این رو امروز قیمت جهانی اونس طلا پس از آنکه ارتش آمریکا بامداد امروز یک پایگاه هوایی سوریه را مورد هدف قرار داد با ثبت ۱۲۶۹ به بالاترین سطح ۵ ماهه گذشته افزایش یافت و هم اکنون با قدرت در بالای خط میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (۱۲۵۷) قرار گرفته است. در این حمله هفتاد موشک کروز تام هاوک به سمت پایگاه هوایی الشعیرات در استان حمص شلیک شده است. این حمله نزدیک حمص صورت گرفته است.

گفته می شود که این پایگاه هوایی همان پایگاه هوایی است که حمله شیمیایی این هفته از آنجا صورت گرفته بود. تعداد موشک های شلیک شده ۵۹ اعلام شده است. آمریکایی‌ها مدعی‌اند که جنگنده‌های ارتش سوریه با به پرواز در آمدن از پایگاه هوایی الشعیرات به خان شیخون حمله کرده‌اند و این حمله موشکی در تلافی حمله شیمیایی به خان شیخون انجام شده است.

با توجه به بوجود آمدن شرایط ریسک گریزی (فرار سرمایه ها از بازارهای سهام و جاری شدن به سوی محل امن)، در این شرایط، سرمایه ها بطور سنتی به طلا به دلیل دارا بودن ویژگی دارایی مطمئن (Safe haven) روانه می شود. امروز آمارهای اشتغال ماهانه بخش غیر کشاورزی ایالات متحده (NFP) که یکی از مهمترین شاخصهای اقتصادی ایالات متحده است در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت تهران اعلام می شود.

امروز اولین جمعه ماه آوریل است و طبق معمول میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیر کشاورزی (NFP) اعلام می شود. این خبر همواره یکی از تاثیر گذارترین اخبار بر بازارهای مالی است و امروز نیز مستثنی نخواهد بود. اما سوال اینست که آیا این خبر اونس طلا را تقویت خواهد کرد یا بالعکس؟

جواب به این سوال کاری است سخت دشوار و تنها می توان از کنار هم چیدن قضایا مسائل را تحلیل کرد و پیشبینی قطعی آن امریست نا ممکن. تاثیر NFP بر اونس طلا از آن جهت است که اگر کمتر از حد انتظارات بازار (۱۸۰۰۰۰) باشد، موجب تقویت قیمت جهانی اونس طلا می شود.

اما اگر بسیار بالاتر از حد انتظارات اعلام شود، فشار را بر مقامات بانک مرکزی آمریکا (FOMC) برای افزایش نرخ بهره در جلسه ماه ژوئن مضاعف می کند. برای نرخ بیکاری آمریکا نیز پیش بینی می شود در همان عدد %۴٫۷ تثبیت شود و برای میانگین درآمدهای نقدی آمریکا پیش بینی می شود همانند رقم قبلی %۰٫۲ اعلام شود.

اکنون باز هم به سناریوی قبلی خود بازمی گردیم، امروز سطوح ۱۲۶۰ و ۱۲۵۷ نقش حمایت بسیار قوی را برای قیمت اونس طلا بازی می کنند که احتمال می دهیم از این محدوده شاهد بازگشت و ادامه روند صعودی باشیم، در این صورت اولین هدف نرخ ۱۲۷۰ و هدف بعدی نرخ ۱۲۸۰ خواهد بود.

در صورتیکه خریداران اونس طلا به ادامه تقویت بیشتر آن اقدام کنند و قیمت در بالای سطح مقاومت ۱۲۸۰ تثبیت شود چرخ حرکت به میل اونس طلا تا نرخ ۱۲۸۶ و پس از آن سطوح ۱۲۹۰ ، ۱۲۹۶ و ۱۳۰۶ حرکت خواهد کرد و براساس نمودار روزانه در میان مدت (طی ۲ الی ۴ هفته) سیگنال روشنی از شروع حرکت صعودی با هدف رسیدن قیمت به سطح ۱۳۲۵ ظاهر خواهد شد که پیشتر از منظر تکنیکال در تحلیل چشم انداز ۱ الی  ۳ ماهه بدان اشاره شده بود.

نمودار روند تغییرات تایم فریم ۱ ساعته قیمت جهانی اونس طلا

نمودار روند تغییرات تایم فریم روزانه قیمت جهانی اونس طلا